Dr. Sanna Ehdin: Så håller du förkylningen borta
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Det finns mycket vi kan göra för att stärka kroppen och därigenom förebygga förkylningar. Här är mina bästa hälsotips för att hålla förkylningen borta.

Vårt naturliga tillstånd är att vara frisk, och läkekraften är både medfödd och naturlig. Men för att kunna läkas och hålla oss friska behöver kroppen en viss energinivå. För låg energi ger ofelbart ett sämre immunförsvar och gör att vi fungerar sämre. Höjer vi energin börjar alla processer i kroppen fungera bättre, och vi får samtidigt en större motståndskraft mot infektioner.

Skratta och vara glad – för det är samma receptorer som förkylningsvirus binder till som lyckopeptiderna binder till!

Dr Sanna rekommenderar:

1. C-vitamin 

C-vitamin, 4–6 gram per dag, för det är helt nödvändigt för infektionsförsvaret och har stark antiinflammatorisk verkan. Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur, producerar sitt eget C-vitamin, och utifrån djurens egna produktion menar flera forskare att människors dagsbehov är 2–13 gram C-vitamin – beroende på ålder, stress och sjukdomar.

2. D-vitamin 

D-vitamin, 2-5000 IU per dag och D-vitamin är helt nödvändigt för ett fungerande och starkt immunförsvar, och högre doser D-vitamin motverkar bl a cancer.

3. Zink 

Zink (20−40 mg dagligen) mineralet Zink är virusdödande och behövs för sårläkning och bildning av antikroppar. Läs om Zink här.

4. Fiskolja 

Att inta fiskolja varje dag ger omega 3-fettsyror som bland annat stärker slemhinnorna i munnen och svalget och motverkar inflammation. Jag köper den bästa kvaliten från Arctic-Med.

Din kropp är värd det bästa – och med rätt Friskmedel ökar du chansen oerhört för ökad friskhet!

5. Probiotika

Probiotika är hälsosamma tarmbakterier som är ett viktigt skydd mot patogena bakterier, och de här probiotika bakterierna producerar en rad näringsämnen som kroppen behöver. Fyll på med dem varje dag. Själv tar jag Holistics LactoVitalis PRO som överlever det låga pH-värdet i magen, så att de kan ha sin effekt i tarmen. Man kan även äta mjölksyrade grönsaker, såsom surkål, kimchi med mera.

6. Multivitamin-multimineralkomplex

Ett bra Multivitamin-multimineralkomplex – jag rekommenderar Multigenics. En burk räcker i ca 50 dagar. Det är viktigt att ladda med mineraler! De är centrala för vår kropp och för enzymernas funktion, och vi måste få dem via det vi äter. Därför är det viktigt att maten har en hög halt av mineraler (som Zink, Järn och magnesium). Men tyvärr går det inte att få i sig ett fullvärdigt spektrum mineraler via maten som odlas på urlakade jordar, så jag rekommenderar tillskott.

7. Holistics Anti-v

Detta består av renade humusextrakt (Humussyra) som ger 70-80 olika mineraler och spårämnen. Många av dessa får vi alltså aldrig i oss via den vanliga kosten, och jag tar dessa tillskott nästan varje dag. Detta stärker immunsystemet och en rad andra funktioner i kroppen. Men det riktigt intressanta är att humussyran binder både till virus och tungmetaller och fungerar som utrensare i kroppen. Forskning har visat att humussyran lägger sig som en film (coating) på viruset vilket gör att det inte kan fästa på cellmembranet. När viruset inte kan fästa så kan det heller inte ta sig in i värdcellen och ta över den för sin reproduktion och därmed avstannar angreppet. Dessa finns i välsorterad hälsokost eller kan beställas här!

Fler bra hälsotips

– Morötter

Dessutom äter jag morötter varje dag – både råa o lätt kokta – för det ger bl a beta-karoten och A vitamin. A-vitamin stärker slemhinnorna och Betakaroten är ett förstadium till vitamin A som har samma effekter men även fungerar som antioxidant: skyddar mot cellskador (speciellt på DNA och membran).

– Propolis

I perioder tar jag propolis, som är bikitt som innehåller många bakteriehämmande ämnen, samt Echinacea force som är extrakt av bl a Röd solhatt, vilket är vetenskapligt visat effektivt.

– Grönt te

Att dricka två till tre koppar grönt te, gärna ekologiskt senchaté, ger rikligt med bioflavonoider. (Obs funkar inte vid histaminintolerans.)

– Basa kroppen

Att basa kroppen med bikarbonat är utmärkt för att motverka både försurning och förkylning! Då tar man en halv till en tsk i ett glas vatten under två veckors tid, först på morgonen o sist på kvällen, och det är mycket välgörande för hela kroppen. Man kan även  inta mikroalger som klorella eller spirulina.

– Vatten

Drick mycket vatten! Gärna upphettat vatten med timjan i, för timjan är slemlösande.

– Skratta

Skratta och vara glad – för det är samma receptorer som förkylningsvirus binder till som lyckopeptiderna binder till!

– Infrarött ljus

Infraröd lampa! Bästa tipset att ge kroppen värme med infraröd lampa, skydda huden med ett lager kläder och värmen går in ett par cm och dödar av patogena baggar snabbare. Finns bra IR-lampa på Kjell & Co.

– Duscha kallt

Iskalla duschar främjar immunförsvaret mer än något annat. Duscha iskallt varje morgon, minst två minuter. Info kommer i separat blogg.


Din kropp är värd det bästa – och med rätt Friskmedel ökar du chansen oerhört för ökad friskhet!

Dr. Sanna Ehdin

Humussyran: Läs mer och referenser


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.