Dr. Sanna Ehdin: D-vitamin är livsviktigt
Författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa
Bästa sättet att få D-vitamin är att sola på sommaren (eller på sydliga breddgrader under vintern).


Nu faller mörkret på snabbt och det är viktigt att skydda och stärka kroppen genom att tillföra D-vitamin. D-vitamin har en rad centrala funktioner i kroppen inklusive ett stabilt nervsystem, bra immunförsvar, starkt skelett, normala hjärtslag och hög energinivå. Det är även ett billigt skydd mot cancer och diabetes typ II.

Många sänks av nedstämdhet på senhösten och tidig vinter, och jag kommer att skriva flera artiklar om hur man kan motverka detta och höja sitt humör och välmående. Först ut var ljusterapi, och nu här ”hormonet” D-vitamin, och sedan kommer bland annat om motion och att läka tarmen.

D-vitamin dold folksjukdom

D-vitaminbrist kallas för en dold folksjukdom. Studier har visat att vi halverar D-vitamindepåerna var sjätte vecka under vinterhalvåret …  Det är inte bra med tanke på att D-vitamin behövs för emotionell och psykisk stabilitet, starkt immunförsvar och normala hjärtslag.

Visste du att en fjärdedel av svenska skolbarn har D-vitaminbrist (data för åttaåringar från 2011)? Livsmedelsverkets studie från 2006 visade att hela 80-90 procent av eleverna i årskurs 2 och 5 får i sig för lite D-vitamin. Detta viktiga vitamin behövs för att lagra Kalcium i skelettet och motverka benskörhet senare i livet, men D-vitaminbrist kan även leda till en rad andra hälsoproblem.

Låga D-vitaminnivåer utgör en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar.

– Susanne Bejerot, psykiater och docent, KI.

Hela 60 procent av de som har typ 2-diabetes har D-vitaminbrist. Ett tillskott av 4 000 IE (internationella enheter) D3-vitamin dagligen gav förbättrad insulinkänslighet och minskat fasteinsulin hos kvinnor med nedsatt insulinkänslighet och D-vitaminbrist jämfört med placebo.

Intressant är också att sjukdomar som MS, alzheimer, depression, cancer med mera ökar ju längre bort från ekvatorn som man kommer, det vill säga där det är mindre solbelysning.

Det är välkänt att vissa infektionssjukomar, liksom kroniska sjukdomar, är mer frekventa ju närmare man lever Nord- respektive Sydpolen. Något som förknippas med relativ brist på D-vitamin.

– Stig Bengmark, professor emeritus och gästprofessor vid University of London

Cancerskydd

Ny forskning visar att D-vitamin ger 60 procentigt skydd mot bland annat bröstcancer, tjocktarmscancer, livmodertappscancer, hjärntumör och myelom. Personer som utvecklar cancer har ofta låga halter D-vitamin i blodet, visar forskning.

Trettio procent av all cancer skulle kunna förebyggas om vi ökade intaget av D-vitamin, menar internationellt erkända forskare och läkare.

En amerikansk studie från 2015 visade att tillskott av D-vitamin bromsar utvecklingen av prostatacancer: 37 patienter med prostatacancer gavs tillskott av vitamin D under 60 dagar. När prostatan senare opererades bort och tumören granskades såg man att utvecklingen av cancern hade hämmats. Hos vissa patienter hade tumören till och med minskat.

Inta D-vitamin

Bästa sättet att få D-vitamin är att sola på sommaren (eller på sydliga breddgrader under vintern), det räcker med en halvtimme om dagen men undvik mitt på dagen när solen är som starkast. Goda kostkällor är fet fisk (se nedan), men på vinterhalvåret behöver vi ta D-vitamintillskott. Forskare är överens om att lämplig dos är 2000–4000 IE vitamin-D3 för vuxna (internationella enheter eller IU på engelska).

Hälsoexperter rekommenderar dock 5000 IE/dag vitamin-D3 och det är vad jag tar varje dag. Man kan antingen ta det i tablettform eller som droppar i olja, här finner du flera D3-vitamin doser och varianter.

Fet fisk 

Fet fisk är i stort sett det enda livsmedel som kan ge tillräckligt med D-vitamin, och ju fetare fisk desto mer D-vitamin, såsom lax och ål. Men strömming, sill och makrill är också bra. För att om möjligt täcka ditt D-vitaminbehov behöver du äta ca 0,6 – 1 kg kilo fet fisk varje dag! Observera att jag rekommenderar viltfångad lax för kvalitén och näringsinnehållet. Ägg räcker inte, för det behövs 25-50 ägg för at nå upp till 2000 IE per dag. Så det är lite enklare att ta en kapsel eller oljedroppar med D-vitamin.

Visste du att vitamin D2 finns i svampar, till exempel Karl Johan svamp och kantareller. Bioaktiviteten är något lägre för vitamin D2 än för vitamin D3, som är den fysiologiska formen.

Fakta

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin som är centralt för en mängd funktioner i kroppen. Det behövs för emotionell och psykisk stabilitet, samt för att få ett stabilt nervsystem och normala hjärtslag. Det är väsentligt för sköldkörtelns funktion (produktion av tyroxin) och brist ger lägre energinivå. Det hjälper huden att andas och är stärkande för lever och galla. D-vitamin är unikt bland vitaminerna, för det är ett steroidhormon, samma som våra könshormoner testosteron och östrogen. Vitamin D påverkar hela 2 000 av generna i vårt DNA, vilket är 7 procent av generna! Så det är oerhört viktigt och centralt för självläkning och välmående.

Referenser: 

D är bästa vitaminen – skyddar mot cancer  

Brist på D-vitamin måste tas på allvar, debattartikel av forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble.  

D-vitamin hindrar låggradig prostatacancer från att bli aggressiv.

– D-vitaminbrist hos havande mödrar har negativ effekt på förskolebarnens utveckling av sociala och motoriska färdigheter, visar en ny studie British Journal of Nutrition.  

Höga doser av D-vitamin ökar bentätheten hos förtidigt födda barn.

Dr. Sanna Ehdin

Sanna Ehdin. Foto: Catarina Hansson

 Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.