Dr. Sanna Ehdin: C-vitamin är livsviktigt
Doktor i immunologi, författare och föreläsare inom självläkning och systemhälsa


Människan kan inte producera sitt eget C-vitamin – men nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur, kan det. Vi behöver få det via kosten eller tillskott.

Jämför man med djuren (råttor t ex), så skulle vi människor producera motsvarande 12-14 gram C-vitamin per dag! C-vitaminet kan kallas för en anti-stressvitamin för vid stress produceras 5-20 ggr mer. Forskare säger att miljoner av människor har diagnosticerats med C-vitaminbrist världen över, och tillskott av C-vitamin kan förbättra blodtryck, tandhälsa och leder (bindväv) m.m.

Vitamin C (askorbinsyra) behövs för att höja motståndskraften mot infektioner och stärka binjurarna. Det är en central antioxidant, och behövs bl a för att få starka slemhinnor och blodkärlsväggar samt för bindväven. C-vitaminet minskar risken för att få depressiva syndrom och är viktigt för balansen i hjärnans kemi. 

Människan producerar noll C-vitamin

Askorbinsyra kan syntetiseras ur glukos av de flesta växter och djur. Människan har samman med vissa apor, marsvin och några få andra djurarter en enzymdefekt som gör att vi inte kan tillverka eget vitamin C. Istället måste vi få det via kosten eller kosttillskott.

En råtta producerar 4 gram vitamin C per dag utan stressexponering, och vid stress 20 gram (omräknat till per 70 kg kroppsvikt så man kan jämför med oss). En get producerar hela motsvarande 100 g vitamin C vid stressexponering!

Utifrån djurens C-vitaminproduktion menar flera forskare att människors dagsbehov är minst 2–13 gram C-vitamin – beroende på ålder, stressnivå och sjukdomar.

Man kan kalla C-vitaminet för en anti-stressvitamin, och exempelvis är toppidrottsmän som tar C-vitamintillskott mer sällan förkylda än kolleger som inte äter vitamin C.

Livsmedelsverket rekommenderar 75 mg (0,075 gram) per dag, vilket är satt för att hålla skörbjugg borta men motsvarar inte kroppens behov. Det är pinsamt lågt – och vääääldigt långt från skjörbjugg till att ha ett starkt infektionsförsvar. C-vitamin är viktigt för att motverkar för tidigt åldrande och det främjar hälsan i ben, kollagen vävnad, tänder och gom.

Skörbjugg stor dödare

Lindrig brist på C-vitaminer kan ge blödningar i tandköttet (vilket kan leda till tandlossning), försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet och ökad infektionsrisk. Allvarlig brist av vitamin C ger skörbjugg. Det går åt i höga doser vid långvarig stress.

Under historiens gång har många människor dött av skörbjugg, som beror på C-vitaminbrist. I det amerikanska inbördeskriget dog 30 000 soldater av denna orsak. Under medeltiden härjade digerdöden, vilket var en bakteriell infektion, samtidigt som många insjuknade i lunginflammation på grund av skörbjugg. Totalt kom 25 miljoner människor att avlida i dessa sjukdomar – en fjärdedel av Europas befolkning.

År 1753 bevisade sir James Lind att citrusfrukter botar skörbjugg (som beror på C-vitaminbrist). Men det dröjde ända till 1795, efter det att 100 000 brittiska sjömän dött av skörbjugg, innan den brittiska flottan gav sina sjömän citrusfrukter.

C-vitamin terapi

1937 utdelades Nobelpriset till tre forskare som fastlagt askorbinsyrans struktur och biologiska funktioner. Man experimenterade då med att ge högre doser av kemiskt framställda vitaminer i medicinsk terapi. Den dubble nobelpristagaren Linus Pauling var bland de första att inse vitaminernas och mineralernas avgörande betydelse för en god hälsa. Pauling är mest känd för att ha rekommenderat stora dagsdoser av vitamin C för att förebygga förkylningar och sjukdom. På senare tid har höga doser intravenös C-vitamin rönt stort intresse för behandling av cancer, som i filmen Vitamin C: the unsung molecule.

If you take a reasonable amount of vitamin C regularly, the incidence of the common cold goes down. If you get a cold and start immediately, as soon as you start sneezing and sniffling, the cold just doesn’t get going. 

– Linus Pauling

Forskning har bevisat att C-vitamin neutraliserar fria radikaler som annars förhindrar produktionen av kväveoxid i blodkärlens väggar (endotel). Därmed förbättras blodkärlens flexibilitet, vilket utjämnar högt eller lågt blodtryck mer effektivt (Ref 1 och 2).  Miljoner av människor har diagnosticerats med C-vitaminbrist världen över, och tillskott av C-vitamin kan förbättra blodkärlens funktion och motverka högt blodtryck (Ref).

Naturliga källor

Dock är C-vitamin värmekänsligt, och förstörs vid långvariga varmhållning eller upprepad uppvärmning. Så att äta en del råkost varje dag är en bra idé. Vitkål är ett exempel på en bra C-vitaminkälla i Norden, och den innehåller 36 mg C-vitamin per 100 g vilket är tre gånger så mycket som potatis. Pepparrot är den mest C-vitaminrika rotfrukten med 152 mg per 100 gram, vilket är 25 gånger mer än morot (som däremot har högt Innehåll av främjande A-vitamin och betakaroten).

Rikligt med C-vitamin finns i nypon, färsk chilipeppar, torkad papaya, persilja, pepparrot, svart vinbär, havtorn, citronskal och grönkål.

Att dricka apelsinjuice tillför inget, såvida det inte är färskpressad från solmogna apelsiner då vitaminerna bildas i slutfasen av fruktens mognad. Men den mesta frukt skördas ju omoget nuförtiden och fraktas över halva jorden… En kvart efter pressning är vitaminerna borta ur juice, så det är bara ett dyrt sockervatten.

Ta tillskott

Säkrast är att inta tillskott för det hjälper till med cellföryngringen. Jag intar 2-5 gram C-vitamin om dagen och mer vid påfrestning och när folk i omgivningen är förkylda. Jag köper gärna i pulverform från Holistic, C-vitamin Syraneutral, för det är inte försurande och ger både C-vitamin och magnesium. Undvik brustabletter för det är utfyllnad etc i dem, inte i så ren form som möjligt.

I omgångar tar jag riktigt höga doser, upp till 15–20 gram per dag under någon vecka. Det kan då ha en laxerande effekt, så då går jag ner under den nivån. Detta är endast under kort tid och enstaka gånger, när jag behöver det.

Det mest effektiva är att tillföra högre doser C-vitamin tillsammans med andra näringsämnen.

Kroppen försvarar sig mot de fria radikalernas angrepp genom ett koppel av antioxidanter – till exempel C-vitaminer, bioflavonoider, betakaroten, E-vitamin och glutation. Dessa arbetar tillsammans som ett team, och därför hjälper det inte att bara få i sig en eller två av dem utan man måste ha alla för att antioxidationen ska fungera.

Så ett fullgott spektrum på näring är alltid det bästa, och naturlig källa med mat är en förutsättning. Jag tar alltid kosttillskott och för punktinsatser vid ökad stressnivå, fysisk påfrestning, vid förkylning eller sjukdom.

Läs även: 

Stress ger näringsförlust.
Professorn: därför behöver vi kosttillskott
– Vitamin + mineral = god hälsa


Dr. Sanna Ehdin


Sanna Ehdin är doktor i immunologi, forskare, författare och föreläsare inom hälsa. Under de senaste tjugofem åren har hon ägnat sig åt självläkning och systemhälsa, vilket innebär att se till helheten och sambandet mellan kroppen, tankar, känslor, själen och hälsan. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg.