Den 14 juni inleder konstmuseet Mauritshuis i Haag restaureringen av sin äldsta målning – Rogier van der Weydens mästerverk ”Klagosången över den döde Kristus". Restaureringen kommer att vara öppen så att museets besökare kan se specialisterna arbeta med målningen.
Efter Jan van Eyck (1390-1441) var Rogier van der Weyden (1399-1464) sin tids viktigaste konstnär i Flandern. Båda dessa konstnärer var innovativa, mycket tack vare oljefärgernas utveckling. Genom att lägga på flera tunna lager med transparent oljefärg på en ljus yta lyckades de skapa en färgintensitet som saknade motstycke. Tekniken gjorde det också möjligt att måla med en mjuk pensel, vilket gjorde att de flamländska målarna kunde jobba med mycket större precision än någonsin tidigare. Med ett överflöd av naturalistiska detaljer målade de bibliska scener i närliggande omgivningar.
Ingen kunde skapa så kristallklara och realistiska bilder som Jan van Eyck. Rogier van Der Weyden bidrog med ett viktigt element till denna naturalism: han målade känslor. Hans karaktärer rörs till tårar, döljer sina ögon eller vrider sina händer som ett uttryck för sorg. Sådana känslor är mycket närvarande i Mauritshuis ”Klagosången över den döde Kristus”.
Direkt efter det att Jesus hade avlidit på korset togs han ned och sörjdes. I bildens hjärta knäböjer Maria. Hon gråter över sin döde son, och får stöd av aposteln Johannes. De omges av bibliska figurer som traditionellt sett ansågs ha varit närvarande vid händelsen. En biskop, som måste ha beställt målningen, knäböjer vid Jesus fötter. ”Klagosången över den döde Kristus” äger rum i ett grönt landskap med kullar. I fjärran ser man Jerusalem. Staden, som omges av en mur, och de andra byggnaderna i bakgrunden har inte så mycket att göra med det heliga landet; porten och slottet med trappgavlar och duvslag till höger ser flamländska ut.
”Klagosången över den döde Kristus” ska nu restaureras, eftersom målningens fernissa har gulnat över en lång tidsperiod. Därför framkommer inte målningens klara färger så bra. Under restaureringen kommer man att ta bort tidigare restaureringar, som även de har missfärgats över tid. Restaureringen påbörjas den 14 juni och förväntas pågå till slutet av året. Då kommer man åter kunna se mästerverkets strålande originalfärger. I samband med restaureringen lånar museet in ett annat verk av Rogier van Der Weyden: ”Gravläggningen”, från Uffizierna i Florens.
Som vanligt kommer allmänheten att kunna se museets specialister jobba med mästerverket när ”Klagosången över den döde Kristus” ska restaureras: Mauritshuis brukar som tradition låta allmänheten ta del av specialisternas arbete med mästerverken. Vermeers ”Flicka med pärlörhänge” och ”Vy över Delft” behandlades båda i en specialbyggd studio 1994. 2004 studerade och restaurerade man Carol Fabritius ”Steglitsan” offentligt, och sedan Jan Steens ”Läkarbesöket” 2011. I samband med utställningen ”Rembrandt? The Case of Saul and David” 2015 presenterade Mauritshuis resultaten av ett långt forskningsprojekt och restaurering av Rembrandts ”Saul och David”. Våren 2018 genomgick Vermeers ”Flicka med pärlörhänge” en teknisk undersökning i en tillfällig studio i museets Golden Room. Dessa projekt syftar till att involvera Mauritshuis besökare i en avgörande men ofta dold aspekt av museets huvudsakliga aktiviteter: omsorg och forskning kring samlingen.