Johannes Vermeers kanske mest berömda målning ”Flicka med pärlörhänge” finns på konstmuseet Mauritshuis i Haag, Nederländerna. Den 26 februari öppnar muséet ”The Girl in the Spotlight”, som är en offentlig, djupgående vetenskaplig undersökning av målningen.
Johannes Vermeers "Flicka med pärlörhänge" från 1665 väcker fantasin. Hennes gåtfulla leende, sättet som konstnären använde färg och leken med ljus i målningen fångar alla som ser den.
Det är en så kallad ”tronie”, vilket inte är ett porträtt utan en representation av en karaktär: i detta fall en flicka i exotiska kläder, med en österländsk turban och en osannolikt stor pärla i örat.
1902 testamenterades målningen till Mauritshuis av en privat samlare. Sedan dess har "Flicka med pärlörhänge" blivit en ikonisk bild. Även forskare fascineras av detta konstverk, och det finns fortfarande många obesvarade frågor kring hur Vermeer målade den och vilka material han använde.
Projektet "The Girl in the Spotlight" syftar till att komma närmare svaren på dessa frågor. Med hjälp av den senaste teknologin vill man undersöka duken, pigmenten, oljorna och andra material som Vermeer använde när han skapade den berömda målningen. Efter den två veckor långa forskningsperioden kommer "Flicka med pärlörhänge" att vara en av världens mest dokumenterade konstverk.
Sist målningen undersöktes var 1994 när den restaurerades. Även om den inte har restaurerats sedan dess har man gjort omfattande icke-invasiva tekniska analyser de senaste 25 åren.
För att göra forskningen på "Flicka med pärlörhänge" tillgänglig för besökarna har Mauritshuis byggt en studio bakom ett glashölje i museets ”Golden Room”. Målningen kommer att undersökas 24 timmar om dygnet från och med måndagen den 26 februari till och med 11 mars 2019. Som del i en multimediapresentation kommer Mauritshuis konservator och huvudforskare Abbie Vandivere att förklara vad som händer inne i verkstaden med hjälp av videos och dagliga uppdateringar.
För besökarna kommer projektet att vara en unik möjlighet att bevittna en vetenskaplig undersökning av ett världsberömt konstverk. Stundvis kan målningen vara svår att se under de här två veckorna, men en avancerad 3D-kopia kommer att visas så att besökare kan ta bilder. Den tionde mars hålls föreläsningar på engelska och nederländska och den 12 mars kommer tavlan åter att hänga på sin vanliga plats i rum 15. Forskningsteamet kommer sedan att fortsätta att analysera informationen som först därefter blir tillgänglig.
Det är Mauritshuis som står bakom forskningsprojektet, som involverar ett team med internationellt erkända specialister kopplade till Netherlands Institute for Conservation, Art and Science (NICAS). NICAS partners är Rijksmuseum Amsterdam, TU Delft, Cultural Heritage Agency of the Netherlands (RCE).