Porträtt i Hallwylska museet tillskrivs hittills okänd 1500-talskonstnär
Detalj av de båda porträtten på Hallwylska som nu tillskrivs renässanskonstnären Gillis Claeissens. Foto: Kollage


Efter en resa till Belgien har två porträttmålningar återvänt till Hallwylska muséet i Stockholm med en nyupptäckt upphovsman: den belgiske renässanskonstnären Gillis Claeissens.

Det var museets grundare Wilhelmina von Hallwyl som köpte båda porträtten på Bukowskis den 5 oktober 1915. Porträtten såldes då som verk av Francois Clouet, men eftersom detta inte stämde överens med monogrammet rubricerades konstnären som okänd mästare.

Efter att ha lånats ut till utställningen ”Pieter Pourbus and the forgotten Masters” på Groeningemuseum i Begien är nu porträtten tillbaka på sin vanliga plats i Hallwylska museets tavelgalleri, och nu är de alltså tilskrivna Gillis Claeissens (1526-1605).

Mansporträtt, tillhör den Hallwylska porträttsamlingen, troligen från 1560. Konstnär: Gillis Claeissens. Foto: Jens Mohr

Två forskare i Belgien såg en tydlig koppling mellan dessa konstverk och liknande porträtt, berättar Kent Andersson som är chef för avdelning Samling och forskning vid Statens Historiska museer, där Hallwylska museet ingår. Till slut lyckades man dechiffrera porträttens monogram G.C.:FEC och attributera målningarna till Claeissens.

Upptäckten öppnade upp för vidare forskning om denna ”bortglömda” konstnär. Målet för utställningen ”Pieter Pourbus and the forgotten Masters” var att belysa 1500-talets måleri i Brygge.

– Innan monogrammisten hade identifierats som Gillis Claissens var det inte känt att den här typen av lysande porträtt målades i Brygge. Upptäckten öppnar upp för ett helt nytt forskningsfält i forskningen om 1500-talskonsten i Brygge, säger Anne van Oosterwijk, curator för utställningen på Groeningemuseum.

Kvinnoporträtt, tillhör den Hallwylska porträttsamlingen, från 1560. Konstnär: Gillis Claeissens. Foto: Jens Mohr

Museets chef Till-Holger Borchet säger att återupptäckten av de två portätten från Hallwylska ”bidrar med viktig kunskap om lågländernas renässansporträtt och visar att den högkvalitativa hovporträttkonsten också blommade i Brygge och inte endast var koncentrerad till Antwerpen och Brussel liksom i andra konstnärliga centra i Nederländerna”.

Hallwylska museet hoppas nu att få veta ännu mer om de två porträtten, vilka kan ha ingått i en serie av familjeporträtt.