Det är dags att säga adjö till en av svensk tågtrafiks värsta flaskhalsar.
Sedan 1871 har tågen fått samsas på två ynka spår på getingmidjan söder om Stockholms Centralstation.
I dag invigs Citybanan efter nästan nio års arbete, och i ett slag fördubblas kapaciteten.
Det har krävts 10 000 sprängningar, en sänktunnel i Riddarfjärden och bortschaktande av fyra miljoner ton berg. Men nu är Citybanan färdig och från och med måndag går pendeltågen i den nya tunneln under Stockholm.
– Äntligen är vi klara, vi vet vilken nytta det kommer att göra. Det känns bra att kunna lämna över till resenärerna, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Citybanan.
Påverkar landets tågtrafik
Även om det främst är pendlare i Stockholm som kommer att utnyttja de två nya pendeltågsstationerna och färdas i Citybanan, är den en angelägenhet för hela Sveriges tågtrafik.
– Vi har bara två spår genom centrala Stockholm. Nu dubbleras det eftersom vi byggt två nya i tunneln. I och med att alla pendeltåg flyttar ner frigörs väldigt mycket kapacitet på spåren och på Stockholm central. Där kan regional- och fjärrtågstrafiken växa till sig och utvecklas och där kan man i framtiden ta emot höghastighetståg, vilket skapar väldigt stora möjligheter, säger han.
Under de nio årens bygge har fem personer förolyckats.
– Det är något som verkligen tagit hårt på alla. Det är klart att man tänker särskilt på dem en sådan här dag, säger Averstad.
Räddade liv
Samtidigt har tunnelarbetarna också fått hjälpa till. Under vinterns snökaos – då trafiken stod stilla på ytan – fick de lotsa en ambulans mellan Södersjukhuset och Karolinska genom tunnlarna.
– Vi fick höra att det räddat livet på den patienten, säger han.
Den så kallade getingmidjan som går mellan Riddarholmen och Gamla Stan är från 1871. Citybanan är byggd för att hålla lika länge.
– Men man hoppas verkligen att utvecklingen kan gå snabbare framöver, för behoven kommer att stiga, säger Averstad och fortsätter:
– Men Citybanan är byggd för att hålla över hundra år.
(TT)