loading
Inrikes

Dödsolyckorna ökar på landets vägar

Epoch Times

Antalet trafikolyckor med dödlig utgång blir fler, trots omfattande insatser på landets vägnät, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Sedan 2010 har den positiva utvecklingen avstannat. Nu märks en ökning av dödsolyckor, särskilt singelolyckor.

– Vi ser att när trafiken ökar i Sverige, ökar också antalet dödade i trafiken, säger Matts-Åke Belin, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket, till Ekot.

Olyckorna sker på mindre vägar där underhållet i många fall är eftersatt, enligt Trafikverket.

– När vi tittar på var den ökningen sker så ser vi att det är på det mer lågtrafikerade regionala vägnätet i Sverige, säger Belin.

Trafikverket påbörjade förra året arbetet med att sänka hastigheten på 90-vägar till 80 kilometer i timmen för att minska antalet dödsolyckor.

Arbetet kommer att pågå i åtta år och 425 mil väg kommer att skyltas om under tidsperioden, enligt myndighetens planer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Dödsolyckorna ökar på landets vägar

Epoch Times

Antalet trafikolyckor med dödlig utgång blir fler, trots omfattande insatser på landets vägnät, rapporterar Sveriges Radios Ekot.

Sedan 2010 har den positiva utvecklingen avstannat. Nu märks en ökning av dödsolyckor, särskilt singelolyckor.

– Vi ser att när trafiken ökar i Sverige, ökar också antalet dödade i trafiken, säger Matts-Åke Belin, trafiksäkerhetsexpert vid Trafikverket, till Ekot.

Olyckorna sker på mindre vägar där underhållet i många fall är eftersatt, enligt Trafikverket.

– När vi tittar på var den ökningen sker så ser vi att det är på det mer lågtrafikerade regionala vägnätet i Sverige, säger Belin.

Trafikverket påbörjade förra året arbetet med att sänka hastigheten på 90-vägar till 80 kilometer i timmen för att minska antalet dödsolyckor.

Arbetet kommer att pågå i åtta år och 425 mil väg kommer att skyltas om under tidsperioden, enligt myndighetens planer.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024