Motivet bakom Sveriges största skolskjutning har undersökts i en längre utredning, men inget klart motiv till gärningen har framkommit. Det märkliga är att ordet mobbning inte alls har nämnts. I likhet med Finlands alla skolskjutningar och ett stort antal av motsvarande fenomen i USA, utgår mobbning som ett starkt och möjligen avgörande motiv.
Richard Anderssons väg går från en livlig och utåtagerande låg- och mellanstadieelev till en starkt mobbad elev i högstadiet, som så småningom isolerade sig helt och hållet, även fram till själva skolskjutningen i Örebro. Varför togs aldrig en nära släktings vittnesmål om den svåra mobbningen i högstadiet upp; från att som barn inte ha varit särskilt introvert eller ha valt isolering? Tre före detta klasskamrater talar om samma fenomen dagarna efter skolskjutningen; från att ha varit en tämligen vanlig kille blev Rickard Andersson svårt mobbad i högstadiet, och detta präglade tydligen hela hans fortsatta liv.
Många mobbningsoffer, inte bara de som utvecklats till enstöringar senare i livet, har vittnat om att mobbning i större eller mindre grad bidragit till att förstöra deras liv, eller gjort dem olyckliga. Att så många nära vänner eller släktingar vittnat om stark mobbning, är anmärkningsvärt, i synnerhet mot bakgrund av att detta kunde försiggå under hela högstadiet, synbarligen utan att lärarna eller skolledningen tog tag i saken.