loading
I höst blir det tätare mellan tågen över Öresundsbron. Foto: TT-arkivbild
I höst blir det tätare mellan tågen över Öresundsbron. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Tätare mellan tågen över Öresundsbron

Epoch Times

Om två månader blir resan till Köpenhamn både snabbare och lättare att planera. Då återgår Skånetrafiken och DSB till tiominuterstrafik för tågen över Öresundsbron i rusningstrafik.

Från och med den 4 september går fyra extra morgontåg till Köpenhamn och på kvällen blir det tre nya avgångar från Köpenhamn.

– Det känns väldigt bra för oss. Jag hoppas framför allt att det ska kännas bra för våra kunder. Fast det inte blir precis som det var, känner vi att vi har optimerat tidtabellen så mycket det bara går med rådande omständigheter, säger Daniel Lind, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Sedan gränskontrollerna infördes 2015 har resan mellan städerna dragit ut på tiden på grund av uppehåll vid Köpenhamns flygplats och Hyllie station. De uppehållen kortas nu ned.

– Med den här förbättringen blir det ganska nära så som vi hade det tidigare. Det har varit väldigt tufft att pendla över Öresund men nu blir det bättre, säger Daniel Lind.

Restiden för de som reser vidare norrut från Malmö blir nästintill samma som innan gränskontrollerna infördes.

Restiden från Köpenhamn till Malmö kortas från 45 minuter till 38 minuter.

(TT)

Färre pendlar över Öresund

Under förra året minskade antalet pendlare över Öresund med cirka nio procent.

13 800 personer uppskattas pendla dagligen.

Minskningen kan troligtvis främst förklaras av id- och gränskontrollerna som resande från Danmark till Sverige har genomgått, något som haft stor inverkan på restiden för tåg över bron.

Öresundstågen förlorade under perioden september till november 2016 13 procent av sina pendlare jämfört med samma period året innan.

Men medan färre tar tåget väljer fler bilen. Totalt steg bilpendlingen över Öresundsbron med fem procent under 2016.

Källa: Øresundsinstituttet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
I höst blir det tätare mellan tågen över Öresundsbron. Foto: TT-arkivbild
I höst blir det tätare mellan tågen över Öresundsbron. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Tätare mellan tågen över Öresundsbron

Epoch Times

Om två månader blir resan till Köpenhamn både snabbare och lättare att planera. Då återgår Skånetrafiken och DSB till tiominuterstrafik för tågen över Öresundsbron i rusningstrafik.

Från och med den 4 september går fyra extra morgontåg till Köpenhamn och på kvällen blir det tre nya avgångar från Köpenhamn.

– Det känns väldigt bra för oss. Jag hoppas framför allt att det ska kännas bra för våra kunder. Fast det inte blir precis som det var, känner vi att vi har optimerat tidtabellen så mycket det bara går med rådande omständigheter, säger Daniel Lind, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Sedan gränskontrollerna infördes 2015 har resan mellan städerna dragit ut på tiden på grund av uppehåll vid Köpenhamns flygplats och Hyllie station. De uppehållen kortas nu ned.

– Med den här förbättringen blir det ganska nära så som vi hade det tidigare. Det har varit väldigt tufft att pendla över Öresund men nu blir det bättre, säger Daniel Lind.

Restiden för de som reser vidare norrut från Malmö blir nästintill samma som innan gränskontrollerna infördes.

Restiden från Köpenhamn till Malmö kortas från 45 minuter till 38 minuter.

(TT)

Färre pendlar över Öresund

Under förra året minskade antalet pendlare över Öresund med cirka nio procent.

13 800 personer uppskattas pendla dagligen.

Minskningen kan troligtvis främst förklaras av id- och gränskontrollerna som resande från Danmark till Sverige har genomgått, något som haft stor inverkan på restiden för tåg över bron.

Öresundstågen förlorade under perioden september till november 2016 13 procent av sina pendlare jämfört med samma period året innan.

Men medan färre tar tåget väljer fler bilen. Totalt steg bilpendlingen över Öresundsbron med fem procent under 2016.

Källa: Øresundsinstituttet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024