Oordning och kaos i hemmet är en stor källa till stress och frustration. Saker försvinner i röran och det blir svårstädat. Dessutom ger det ofta upphov till bråk och konflikter. Författaren och organisatören Brita Hahne brinner för att hjälpa svenska hushåll och företag till en enklare och mer strukturerad vardag. Den 9 januari drar hon igång en kostnadsfri 30-dagarsutmaning för att kickstarta det nya året.
Målet är att hjälpa privatpersoner att skapa utrymme för ett mer tillfredsställande liv tillsammans med familjen och vännerna. Utmaningen, som arrangeras för fjärde året i rad, har alltid samma tema: rensa, ordna, frigöra och strukturera. Utmaningen har växt sig större för varje år och attraherade i höstas 6 500 personer.
Våga varva ner – ny samhällstrend
Många har svårt att veta var de ska börja när de ska rensa och organisera hemma, säger Brita. Hon är övertygad om att man blir mer tillfreds som människa när man gör sig av med onödiga tidstjuvar, rensar bort överflödiga prylar och organiserar sitt liv. Och hon får det bekräftat från deltagarna.
– Många drar igång större projekt hemma, och när de inte blir klara ser de sig själva som misslyckade. Men det är de små stegen man behöver ta. På min Facebook-sida lägger jag upp en uppgift varje dag. För att göra det enkelt att vara med, har jag sett till att varje ordningsmoment inte tar mer än 5–15 minuter att genomföra.
På Facebook och medlemsportalen kan deltagarna dela före- och efterbilder, samt ge varandra tips och idéer. Många upplever att de genom att göra små förändringar, snabbt blir mindre stressade.
– Jag ger aldrig en uppgift som innebär att man ska göra iordning hela garderoben, utan det kan till exempel vara att ta en hylla, eller att hänga alla byxor på ett och samma ställe. När man väl har börjat, så känner man ofta att nu när man tagit tag i en sak, så kan man ordna några saker till och att det inte var så jobbigt. Många behöver bara få komma igång och ta tag i någonting.
Ordning frigör både tid, energi och pengar
I en undersökning från Elfa 2015, fick 1 000 svenska bostadsägare svara på frågor om förvaring och inredning. Av dem uppgav 74 procent att ett stökigt hem ger upphov till stress. Det som kom först på listan över irritationsmoment i våra hem, var att leta efter borttappade saker.
– Det handlar både om tid, energi och pengar. Dels kan det vara mentalt stressande att ha ett rum eller skåp i kaos och oordning. Men vi lägger också mycket onödig tid på att leta efter saker som kommit bort. Om bilnycklarna kommer bort blir du både irriterad och måste lägga tid på att beställa nya, vilket ofta kostar tusentals kronor, säger Brita.
15 frågor som lägger grunden för ett lyckat 2017
Förr eller senare i livet hamnar vi någon gång i kaos. Vi kanske byter jobb, någon går bort, vi får barn eller flyttar ihop eller isär. Men har man en stabil grund att stå på, så blir det enklare att hantera, menar hon.
Att få ordning hemma handlar både om att organisera och att göra sig av med onödiga prylar. Hela 80 procent av de saker vi äger, använder vi inte, berättar hon. Men man behöver för den skull inte slänga det man rensat ut. Sakerna kan ges bort till någon som har större behov till exempel. Ett annat alternativ kan vara att sälja på loppis eller på nätet.
Brita Hahne har tidigare jobbat som HR-specialist för både Sandvik och Axfoodkoncernen, och driver idag det egna konsultföretaget Smpl. På sin hemsida har hon samlat många smarta tips på hur man till exempel kommer till rätta med kaos hemma, på arbetsplatsen, med privatekonomin eller inför en flytt.
Brita Hahne listar några allmänna tips för den som vill rensa i röran
1. Börja med ett mindre område, som till exempel en låda, ett skåp eller en korg. Det ökar dina chanser att lyckas.
2. Gå igenom alla saker och besluta dig för vad du ska ha kvar och vad du ska rensa bort.
3. Ställ dig följande frågor när du är tveksam till om du ska ha kvar saken:
– Älskar jag den?
– Förenklar den min vardag?
– Passar den in i mitt hem?
– Har någon annan mer användning av den än jag?
– Kan jag låna den av någon annan OM jag skulle behöva den?
– Har jag svarat ärligt på frågorna ovan?
4. Ge gärna bort de saker som du rensat ut, och som är i bra skick, till välgörenhet.
5. Städa området du precis rensat. Organisera det så att det förenklar din vardag.