10 steg till minimalism och ett friare liv
Du behöver inte mer plats – du behöver färre saker, menar författaren och minimalisten Joshua Becker.


I vårt välfärdssamhälle har vi en kultur där många av oss drunknar i både prylar och åtaganden. Vi kämpar med att organisera alla de saker vi har, istället för att ta oss tid till att rensa och plocka bort. Ett enklare liv med mindre saker kan leda till mer frihet och balans, och även hjälpa oss att bli mer fokuserade och nu-medvetna.

Vilka distraktioner, onödiga moment och överflödiga saker kan du göra dig av med för att bättre kunna fokusera på det som är riktigt väsentligt?

Joshua Becker är författare till flera bästsäljande böcker, bland andra ”The More of Less”. Här är hans lista på de 10 viktigaste stegen vi kan ta för att förenkla våra liv och göra oss av med onödiga distraktioner:

1. Dina ägodelar

Att äga för många saker komplicerar livet i större utsträckning än vad vi kanske erkänner. Det tär på ditt bankkonto, din energi och stjäl uppmärksamhet. Ägna lite tid till att göra dig av med onödiga prylar, du kommer sannolikt aldrig att ångra det.

2. Dina tidsåtaganden

Många av oss fyller dagarna med diverse åtaganden. Listan kan göras lång över måsten relaterade till jobbet, barnens aktiviteter, hobbies, samhällsengagemang med mera. Stanna upp och rannsaka vilka tidsåtaganden som inte ligger i linje med dina prioriteringar och värderingar.

3. Dina målsättningar

Genom att minska antalet mål du medvetet strävar efter i livet till att omfatta ett eller två, kan såväl ditt fokus som din framgång komma att förbättras. Börja med att göra en lista över de mål som känns viktigast att åstadkomma. Välj ut de två som du ger prioritet.

4. Dina negativa tankar

Bitterhet, hat och avundsjuka har aldrig bidragit till en förbättrad livskvalitet för någon och de flesta av våra negativa känslor är onödiga. Ta ansvar för ditt sinnestillstånd, förlåt tidigare oförrätter och gör ditt bästa för att ersätta negativa tankar med positiva.

5. Dina skulder

Börja idag med att reducera dina skulder, lyft tyngden från dina axlar. Den lyx du offrar idag kan vara den frihet du njuter av i morgon.

6. Dina ord

Prata mindre och använd färre ord. Tala enkelt och ärligt, mena det du säger och undvik skvaller.

7. Artificiella ingredienser

Undvik transfetter, raffinerat spannmål, för mycket socker och för mycket salt. Genom att minimera dessa kommer du på kort sikt att förbättra din energinivå och på längre sikt ditt hälsotillstånd. Undvik beroendeframkallande ämnen och användning av receptfria mediciner i så stor utsträckning som möjligt.

8. Din skärmtid

Att tillbringa tid framför TV’n, filmer, datorspel och teknik påverkar dig mer än du tror. När vi ständigt lever med dessa saker omkring oss är det svårt att förstå hur det präglar oss, det enda sättet att till fullo förstå är att stänga av dem.

9. Dina relationer till omvärlden

Medan relationer med andra människor är bra så är konstanta flöden av distraktion inte lika bra. Lär dig att logga ut från datorn, telefonen och sociala medier. En stadig ström av distraktioner från andra människor kan få oss att känna oss viktiga och behövda, men att känna sig betydelsefull och att åstadkomma saker av betydelse är helt olika saker.

10. Multitasking

Forskning har visat att multitasking ökar stress och sänker produktiviteten. Gör en sak i taget och satsa på att göra det bra. När du är färdig påbörjar du nästa uppgift.

 

Han tycker polisen ska ta av honom handklovarna, och får som han vill – men han ändrar sig snabbt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?