Litterärt

Einar askestad om Nicolas Chamfort

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingFörstörelsen av fästningen Bastiljen – en glädje för en del, en säker död för andra. Målning av Hubert Robert (1733–1808). Foto: Public Domain
Förstörelsen av fästningen Bastiljen – en glädje för en del, en säker död för andra. Målning av Hubert Robert (1733–1808). Foto: Public Domain

Nicolas Chamfort (1740–1794) är en fransk litterär klassiker som allt för få känner till i dag. Det är inte lätt att förstå, bortsett från att allt färre känner litteraturhistorien över huvud taget. Tidshorisonten krymper, och vi med den. Chamfort var i högsta grad ett barn av sin tid – 1700-talets Frankrike, en högtstående kultur, och sådana anser sig själva märkligt nog som regel vara tider av förfall; kanske blir det högtstående mer synligt vid historiska förändringar; medvetenheten som en sen, eller rent av försenad, historia. Chamfort tros ha varit ett barn av en kvinna av högre stånd som roade sig med en man av folket; hur som helst blev knytet bortadopterat och växte upp i ett lägre stånd, något som inte hindrade honom från att rätt tidigt hamna i de högre kretsarna, ja, han hamnade – med högst motvilliga känslor – i hovet, där hans skrivande och framför allt espri, skärpa och bitande humor gjorde succé. Han skriver själv om detta paradoxala fenomen, där ett subtilt häcklande accepteras av de som häcklas, att humorn och spiritualiteten så att säga tar udden av saker och ting och lättar upp situationen för alla inblandade; man pustar ut över ett gemensamt leende. Det är förmodligen fallet i all högre civilisation – man behöver sina intelligenta narrar, men när Chamfort skriver om fenomenet har inte den revolution ännu skett som han till en början till fullo stödde. 1789 – detta ödesår för Europa – fyllde Chamfort med hopp om en bättre, mindre förljugen och mer rättfärdig framtid. Ack, som han bedrog sig och fick ångra sina förhoppningar. Han tillhörde jakobinerna, det parti som de första åren möjligen var något mer sansade – sedan kom Danton och Robespierre och andra mer grundliga revolutionärer; huvuden rullade till höger och vänster och över en natt kunde man finna sig sittande i ett gruvligt fängelse. Det blev även den allt för kvicke och frispråkige Chamforts öde. Han släpptes dock snart, men hotet om mer fängelse återkom och han bestämde sig för att tiderna inte var värda att leva i. Han låste in sig och sköt sig i huvudet, men överlevde. Ett öga, och näsan, blev han av med, och försöken att få slut på sitt liv med en rakkniv misslyckades.
    Ett år till levde han i revolutionens tidevarv, i självvald och total isolering, innan han somnade in en gång för alla.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Einar askestad om Nicolas Chamfort

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingFörstörelsen av fästningen Bastiljen – en glädje för en del, en säker död för andra. Målning av Hubert Robert (1733–1808). Foto: Public Domain
Förstörelsen av fästningen Bastiljen – en glädje för en del, en säker död för andra. Målning av Hubert Robert (1733–1808). Foto: Public Domain

Nicolas Chamfort (1740–1794) är en fransk litterär klassiker som allt för få känner till i dag. Det är inte lätt att förstå, bortsett från att allt färre känner litteraturhistorien över huvud taget. Tidshorisonten krymper, och vi med den. Chamfort var i högsta grad ett barn av sin tid – 1700-talets Frankrike, en högtstående kultur, och sådana anser sig själva märkligt nog som regel vara tider av förfall; kanske blir det högtstående mer synligt vid historiska förändringar; medvetenheten som en sen, eller rent av försenad, historia. Chamfort tros ha varit ett barn av en kvinna av högre stånd som roade sig med en man av folket; hur som helst blev knytet bortadopterat och växte upp i ett lägre stånd, något som inte hindrade honom från att rätt tidigt hamna i de högre kretsarna, ja, han hamnade – med högst motvilliga känslor – i hovet, där hans skrivande och framför allt espri, skärpa och bitande humor gjorde succé. Han skriver själv om detta paradoxala fenomen, där ett subtilt häcklande accepteras av de som häcklas, att humorn och spiritualiteten så att säga tar udden av saker och ting och lättar upp situationen för alla inblandade; man pustar ut över ett gemensamt leende. Det är förmodligen fallet i all högre civilisation – man behöver sina intelligenta narrar, men när Chamfort skriver om fenomenet har inte den revolution ännu skett som han till en början till fullo stödde. 1789 – detta ödesår för Europa – fyllde Chamfort med hopp om en bättre, mindre förljugen och mer rättfärdig framtid. Ack, som han bedrog sig och fick ångra sina förhoppningar. Han tillhörde jakobinerna, det parti som de första åren möjligen var något mer sansade – sedan kom Danton och Robespierre och andra mer grundliga revolutionärer; huvuden rullade till höger och vänster och över en natt kunde man finna sig sittande i ett gruvligt fängelse. Det blev även den allt för kvicke och frispråkige Chamforts öde. Han släpptes dock snart, men hotet om mer fängelse återkom och han bestämde sig för att tiderna inte var värda att leva i. Han låste in sig och sköt sig i huvudet, men överlevde. Ett öga, och näsan, blev han av med, och försöken att få slut på sitt liv med en rakkniv misslyckades.
    Ett år till levde han i revolutionens tidevarv, i självvald och total isolering, innan han somnade in en gång för alla.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025