Litterärt

Prosa av P O Enquist

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingMålning av Charles Paul Landon (–1826). Foto: Public Domain
Målning av Charles Paul Landon (–1826). Foto: Public Domain

Per Olof Enquist (1934–2020) tillhör de författare som alltid tagits på allvar i kultursverige. Det är fullt begripligt, men inte nödvändigtvis en odelat positiv historia. Stig Larsson, en annan omhuldad författare, har en gång sagt att Enquist inte är någon stor skönlitterär författare, och jag är motvilligt böjd att hålla med. Litteratur kan äga allvarlig syftning och litterära ambitioner, utan att leva upp till dem. En mer naiv läsare – som jag själv, då jag som rätt ung på åttiotalet läste exempelvis den roman ur vilken några avsnitt här är tagna – fångas gärna av det explicit emotionella, och av ett hantverk som just är ett hantverk och vars strävan efter en önskad effekt utgör en drivande faktor. Det kan liknas vid skillnaden mellan mötet med en genuin människa, vars ord är ett med dennes livserfarenhet och personlighet, och med någon som söker din uppmärksamhet och bekräftelse; det ena är autentiskt, ärligt, chosefritt och ofta enkelt, medan det andra liknar mer teater, där ord och ansiktsuttryck blir till ett medel för manipulation; det skorrar, blir övertydligt, hur mystiskt eller djupsinnigt det än önskar vara. Ett annat exempel, på detta slags litteratur som förför genom knep och lättköpta poänger, är Paulo Coelhos bok Alkemisten som kan läsas som en imponerande handbok i tekniker för att ”trollbinda” och ”beröra” en läsare. När jag fyrtio år senare läser om Enquist slås jag av denna kombination av övertydlighet och mystifiering. Drar man i de rätta trådarna kan man komma långt, vilket för övrigt deckar­genren är ett gott bevis för; förutsägbarheten är inbyggd i spänningen och vice versa. Med detta sagt: Enquists teman, och hans förmåga att hitta bilder eller metaforer för dem, är så starka och övertygande att de paradoxalt nog överlever överdrifterna och mystifikationerna. Blundar man för de upprepande adjektiven – något som beskrivs som ”stilla” måste i nästa rad förtydligas och heta ”absolut stilla”, eller ett enkelt ”ingenting” måste följas av ett ”absolut ingenting”, och så vidare – ja, ser man mellan fingrarna för sådana pedagogiska (?) pekpinnar, om de nu härstammar i ängslighet eller i en medvetenhet om att de flesta av oss läser naivt, är Enquists skönlitterära böcker en både angelägen och gripande historia.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Prosa av P O Enquist

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingMålning av Charles Paul Landon (–1826). Foto: Public Domain
Målning av Charles Paul Landon (–1826). Foto: Public Domain

Per Olof Enquist (1934–2020) tillhör de författare som alltid tagits på allvar i kultursverige. Det är fullt begripligt, men inte nödvändigtvis en odelat positiv historia. Stig Larsson, en annan omhuldad författare, har en gång sagt att Enquist inte är någon stor skönlitterär författare, och jag är motvilligt böjd att hålla med. Litteratur kan äga allvarlig syftning och litterära ambitioner, utan att leva upp till dem. En mer naiv läsare – som jag själv, då jag som rätt ung på åttiotalet läste exempelvis den roman ur vilken några avsnitt här är tagna – fångas gärna av det explicit emotionella, och av ett hantverk som just är ett hantverk och vars strävan efter en önskad effekt utgör en drivande faktor. Det kan liknas vid skillnaden mellan mötet med en genuin människa, vars ord är ett med dennes livserfarenhet och personlighet, och med någon som söker din uppmärksamhet och bekräftelse; det ena är autentiskt, ärligt, chosefritt och ofta enkelt, medan det andra liknar mer teater, där ord och ansiktsuttryck blir till ett medel för manipulation; det skorrar, blir övertydligt, hur mystiskt eller djupsinnigt det än önskar vara. Ett annat exempel, på detta slags litteratur som förför genom knep och lättköpta poänger, är Paulo Coelhos bok Alkemisten som kan läsas som en imponerande handbok i tekniker för att ”trollbinda” och ”beröra” en läsare. När jag fyrtio år senare läser om Enquist slås jag av denna kombination av övertydlighet och mystifiering. Drar man i de rätta trådarna kan man komma långt, vilket för övrigt deckar­genren är ett gott bevis för; förutsägbarheten är inbyggd i spänningen och vice versa. Med detta sagt: Enquists teman, och hans förmåga att hitta bilder eller metaforer för dem, är så starka och övertygande att de paradoxalt nog överlever överdrifterna och mystifikationerna. Blundar man för de upprepande adjektiven – något som beskrivs som ”stilla” måste i nästa rad förtydligas och heta ”absolut stilla”, eller ett enkelt ”ingenting” måste följas av ett ”absolut ingenting”, och så vidare – ja, ser man mellan fingrarna för sådana pedagogiska (?) pekpinnar, om de nu härstammar i ängslighet eller i en medvetenhet om att de flesta av oss läser naivt, är Enquists skönlitterära böcker en både angelägen och gripande historia.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025