Litterärt

Dikt av Lars Forssell

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingMed åren kommer inte sällan det allra närmaste till liv; modersmålet, den egna kulturen och litteraturen. Akvarell av Nils Dardel (1888–1943). Foto:  Stockholms Stad
Med åren kommer inte sällan det allra närmaste till liv; modersmålet, den egna kulturen och litteraturen. Akvarell av Nils Dardel (1888–1943). Foto: Stockholms Stad

Lars Forssell (1928–2007) var i decennier lite av en gossen Ruda i svenskt kulturliv. Frispråkig, kontroversiell ibland, bröt han med sitt skrivande en del gränser som länge upprätthållits – högt och lågt blandade han friskt, diktsamlingar på Bonniers varvades med kabaréer, schlagertexter, och så vidare. Så småningom, och till mångas förvåning, och säkerligen en dels förskräckelse, valdes han trots sitt häcklande av Svenska Akademien sedan decennier in i den (på den tiden) så anrika församlingen. Modernist visserligen, men ändå rätt traditionell och högstämd i sin stil och smak, om man ser till den litteratur som han skrev och den som han översatte. Hans revolt handlade nog mer om vad man kunde skriva om, än om hur man kunde skriva; han tillhörde de som byggde upp snarare än rev ned, trots sina ungdomliga ambitioner om att ”krossa det skändliga elfenbenstornet”. Teman hos den yngre Forssell var sådant som rädslor och brist, men hos Forssell görs tillkortakommandet aldrig till sanningen om människan – det skulle dröja till 80-talets postmodernister för att ett sådant synsätt blev till dogmatik. Nihilismen som sig själv nog. Intets vurmare, alltid dock intresserade av publik, paradoxalt nog. Och av tolkningsföreträdet, vilket ju är likaledes paradoxalt, om man betänker att allt sågs som tolkningar i den filosofin, eller kanske rättare sagt, i den ideologin. Forssell var förmodligen allt för mycket levande människa, och för lite av enbart posör, för att ta på sig en sådan roll.
    Han var – och ville nog ofta vara – en slags narr, men någon narr var han definitivt inte.
    Avsnitten här publicerade är tagna från en dikt som Forssell skrev till Akademiens ära på dess 200 års jubileum. Den visar hans eklektiska förmåga (dikten är en slags pastisch, och ändå inte), men framför allt ser vi det patos, det slags idealism, som hör hemma i Svenska Akademien, rabulist eller ej, och som snart blev ett minne blott bland de aderton.
    Kuriosa. De ord som på sitt bakvända vis är Forssells mest bevingade, återfinns i en schlagertext som Forssell skrev som ett tävlingsbidrag till Melodifestivalen. ”Dina bröst är som svalor som häckar”, skrev han, lurifaxen.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Dikt av Lars Forssell

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingMed åren kommer inte sällan det allra närmaste till liv; modersmålet, den egna kulturen och litteraturen. Akvarell av Nils Dardel (1888–1943). Foto:  Stockholms Stad
Med åren kommer inte sällan det allra närmaste till liv; modersmålet, den egna kulturen och litteraturen. Akvarell av Nils Dardel (1888–1943). Foto: Stockholms Stad

Lars Forssell (1928–2007) var i decennier lite av en gossen Ruda i svenskt kulturliv. Frispråkig, kontroversiell ibland, bröt han med sitt skrivande en del gränser som länge upprätthållits – högt och lågt blandade han friskt, diktsamlingar på Bonniers varvades med kabaréer, schlagertexter, och så vidare. Så småningom, och till mångas förvåning, och säkerligen en dels förskräckelse, valdes han trots sitt häcklande av Svenska Akademien sedan decennier in i den (på den tiden) så anrika församlingen. Modernist visserligen, men ändå rätt traditionell och högstämd i sin stil och smak, om man ser till den litteratur som han skrev och den som han översatte. Hans revolt handlade nog mer om vad man kunde skriva om, än om hur man kunde skriva; han tillhörde de som byggde upp snarare än rev ned, trots sina ungdomliga ambitioner om att ”krossa det skändliga elfenbenstornet”. Teman hos den yngre Forssell var sådant som rädslor och brist, men hos Forssell görs tillkortakommandet aldrig till sanningen om människan – det skulle dröja till 80-talets postmodernister för att ett sådant synsätt blev till dogmatik. Nihilismen som sig själv nog. Intets vurmare, alltid dock intresserade av publik, paradoxalt nog. Och av tolkningsföreträdet, vilket ju är likaledes paradoxalt, om man betänker att allt sågs som tolkningar i den filosofin, eller kanske rättare sagt, i den ideologin. Forssell var förmodligen allt för mycket levande människa, och för lite av enbart posör, för att ta på sig en sådan roll.
    Han var – och ville nog ofta vara – en slags narr, men någon narr var han definitivt inte.
    Avsnitten här publicerade är tagna från en dikt som Forssell skrev till Akademiens ära på dess 200 års jubileum. Den visar hans eklektiska förmåga (dikten är en slags pastisch, och ändå inte), men framför allt ser vi det patos, det slags idealism, som hör hemma i Svenska Akademien, rabulist eller ej, och som snart blev ett minne blott bland de aderton.
    Kuriosa. De ord som på sitt bakvända vis är Forssells mest bevingade, återfinns i en schlagertext som Forssell skrev som ett tävlingsbidrag till Melodifestivalen. ”Dina bröst är som svalor som häckar”, skrev han, lurifaxen.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025