Litterärt

Prosa av Fernando Pessoa – romantikern som kommit av sig

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingSin modernism till trots tilldelades han ett litterärt pris för sin patriotiska bok ”Budskap” (1934) – det enda verk han publicerade under sin livstid. Foto: Public Domain
Sin modernism till trots tilldelades han ett litterärt pris för sin patriotiska bok ”Budskap” (1934) – det enda verk han publicerade under sin livstid. Foto: Public Domain

Fernando Pessoa (1888–1935) är utan tvivel en av 1900-talets mer intressanta författare, och då främst i egenskap av prosaförfattare; jag ska försöka antyda varför. Hans poesi lyfts ofta fram, och visst är den som en ordens underbara bukett, men i sin prosa når han längre i sitt brottande med vad vi kan kalla den moderna människans belägenhet. Poesin går att likna vid en gest, och gesten stannar vid sin mening som gest. Poesin låter sig inte problematiseras utan att sluta vara poesi – därav det opoetiska i mycket av det som gått under namnet poesi under det senaste århundradet; det blir till antipoesi. Pessoa är i sin egen personlighet denna hopplösa belägenhet – han lever i en ensamhet som mer liknar övergivenhet. Han är romantikern som kommit av sig – och var ska en sådan ta vägen? Kärleken, det sociala, politik, världen, ja, det mänskliga överhuvudtaget – ingenting duger åt den i sig själv desorienterade. Återstår drömmen: medvetandet om ett medvetande som nöjer sig med en drömartad tillvaro.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Prosa av Fernando Pessoa – romantikern som kommit av sig

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingSin modernism till trots tilldelades han ett litterärt pris för sin patriotiska bok ”Budskap” (1934) – det enda verk han publicerade under sin livstid. Foto: Public Domain
Sin modernism till trots tilldelades han ett litterärt pris för sin patriotiska bok ”Budskap” (1934) – det enda verk han publicerade under sin livstid. Foto: Public Domain

Fernando Pessoa (1888–1935) är utan tvivel en av 1900-talets mer intressanta författare, och då främst i egenskap av prosaförfattare; jag ska försöka antyda varför. Hans poesi lyfts ofta fram, och visst är den som en ordens underbara bukett, men i sin prosa når han längre i sitt brottande med vad vi kan kalla den moderna människans belägenhet. Poesin går att likna vid en gest, och gesten stannar vid sin mening som gest. Poesin låter sig inte problematiseras utan att sluta vara poesi – därav det opoetiska i mycket av det som gått under namnet poesi under det senaste århundradet; det blir till antipoesi. Pessoa är i sin egen personlighet denna hopplösa belägenhet – han lever i en ensamhet som mer liknar övergivenhet. Han är romantikern som kommit av sig – och var ska en sådan ta vägen? Kärleken, det sociala, politik, världen, ja, det mänskliga överhuvudtaget – ingenting duger åt den i sig själv desorienterade. Återstår drömmen: medvetandet om ett medvetande som nöjer sig med en drömartad tillvaro.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025