loading”Efter sveket”, målning av Jean Béraud (1849–1935). Foto: Tate National Gallery
”Efter sveket”, målning av Jean Béraud (1849–1935). Foto: Tate National Gallery
Litterärt

Prosa av Roland Barthes

Einar Askestad
Einar Askestad

Roland Barthes (1915–1980) blev än mer intellektuellt intressant då han lämnade det rent intellektuella bakom sig. Postmodern ut i fingerspetsarna – få kan konkurrera med honom i analytisk fantasifullhet – krävdes det livslånga erfarenheter och ett närmande av livets slut innan han tog sig an vad som berörde honom på djupet – och vad berör en människa mer än relationen till den andre, och i synnerhet kärleken, med sin samtidiga påtaglighet och liksom undflyende karaktär? I ”Kärlekens samtal” (1977) kastar Barthes överbord allt tillrättalagt och ängsligt; modersgestalten, så viktig i hans eget liv (han levde med modern i 60 år – ända tills hon dog), samt den älskandes utsatthet och sanning blir ett med hans tilltal, med ord och tanke. Det är en bok som – med hans egna ord – vill rädda en dimension som hotas att lämnas i sticket, en verklighet, möjligen en fantasi, som hamnat vid sidan om ”världen” och dess mer opersonliga blick, intressen och agendor; en ”värld” som inte värjer sig för att förvandla det mest intima och personliga till något likriktat och opersonligt. Teoretikern inom Barthes, ”strukturalisten”, i ett senare skede ”post-strukturalisten”, litteraturvetaren, semiotikern, och så vidare, vill här nå ett språk som går bortom de begränsningar som det moderna/postmoderna tänkandet på en och samma gång äger, är en konsekvens av och fungerar som sitt eget rättfärdigande. Barthes – med sin egen tids kantiga intellektuella verktyg – lyckas överskrida dessa begränsningar genom ett personligt och ärligt uppsåt; en poetisk kvalité infinner sig, och läsaren känner igen detta ”något ytterligt ensamma” som är hjärtats realitet.
    Omöjligt att göra boken rättvisa med ett mindre urval avsnitt, men de kan förhoppningsvis ge en antydan om bokens tilltal och innehåll. Finns det något att invända emot den? Enligt poeten Rainer Maria Rilke existerar det två fundamentalt olika slags människor: de älskande och de älskade. De sistnämnda är passiva och mer eller mindre i ett ständigt överläge gentemot de älskande. Barthes har sitt fulla fokus på den älskande, på hennes utsatthet, på hennes hopplösa underläge, men också på hennes rikedom och sanning; hon lever intensivare än någon annan. Kanske fann Barthes den mer passiva människan ointressant. Hon som låter sig älskas men aldrig riktigt är på plats.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected] 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading”Efter sveket”, målning av Jean Béraud (1849–1935). Foto: Tate National Gallery
”Efter sveket”, målning av Jean Béraud (1849–1935). Foto: Tate National Gallery
Litterärt

Prosa av Roland Barthes

Einar Askestad
Einar Askestad

Roland Barthes (1915–1980) blev än mer intellektuellt intressant då han lämnade det rent intellektuella bakom sig. Postmodern ut i fingerspetsarna – få kan konkurrera med honom i analytisk fantasifullhet – krävdes det livslånga erfarenheter och ett närmande av livets slut innan han tog sig an vad som berörde honom på djupet – och vad berör en människa mer än relationen till den andre, och i synnerhet kärleken, med sin samtidiga påtaglighet och liksom undflyende karaktär? I ”Kärlekens samtal” (1977) kastar Barthes överbord allt tillrättalagt och ängsligt; modersgestalten, så viktig i hans eget liv (han levde med modern i 60 år – ända tills hon dog), samt den älskandes utsatthet och sanning blir ett med hans tilltal, med ord och tanke. Det är en bok som – med hans egna ord – vill rädda en dimension som hotas att lämnas i sticket, en verklighet, möjligen en fantasi, som hamnat vid sidan om ”världen” och dess mer opersonliga blick, intressen och agendor; en ”värld” som inte värjer sig för att förvandla det mest intima och personliga till något likriktat och opersonligt. Teoretikern inom Barthes, ”strukturalisten”, i ett senare skede ”post-strukturalisten”, litteraturvetaren, semiotikern, och så vidare, vill här nå ett språk som går bortom de begränsningar som det moderna/postmoderna tänkandet på en och samma gång äger, är en konsekvens av och fungerar som sitt eget rättfärdigande. Barthes – med sin egen tids kantiga intellektuella verktyg – lyckas överskrida dessa begränsningar genom ett personligt och ärligt uppsåt; en poetisk kvalité infinner sig, och läsaren känner igen detta ”något ytterligt ensamma” som är hjärtats realitet.
    Omöjligt att göra boken rättvisa med ett mindre urval avsnitt, men de kan förhoppningsvis ge en antydan om bokens tilltal och innehåll. Finns det något att invända emot den? Enligt poeten Rainer Maria Rilke existerar det två fundamentalt olika slags människor: de älskande och de älskade. De sistnämnda är passiva och mer eller mindre i ett ständigt överläge gentemot de älskande. Barthes har sitt fulla fokus på den älskande, på hennes utsatthet, på hennes hopplösa underläge, men också på hennes rikedom och sanning; hon lever intensivare än någon annan. Kanske fann Barthes den mer passiva människan ointressant. Hon som låter sig älskas men aldrig riktigt är på plats.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected] 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025