loadingVas från Orrefors från sent 50-tal, formgiven av Edvin Öhrström (1906–1994). ”Flickan under nymånen”, efter Bergmans dikt.
Foto: Public Domain
Vas från Orrefors från sent 50-tal, formgiven av Edvin Öhrström (1906–1994). ”Flickan under nymånen”, efter Bergmans dikt. Foto: Public Domain
Litterärt

Dikt av Bo Bergman

Einar Askestad
Einar Askestad

Bo Bergman (1869–1967) är det lika lätt att tycka om som att lätt irriterat avfärda – hans känslighet, kanske bör man säga överkänslighet, går hand i hand med en nästintill kronisk oförmåga att delta i och njuta av livet, av vad som ständigt ges, i form av luft, färger och liv; det är som att all glädje är förbi och våra ansträngningar enbart är fåfänga och till ett besvär. När jag ur hans samlade dikter ska välja några dikter inser jag att problemen är två: dels att det mesta går i moll och blir monotont (som läsning betraktat), dels att det allra bästa från hans penna är de dikter som så att säga renodlar just det vemodiga. I någon diktsamling – det blev ett tiotal stycken sådana, från debuten Marionetterna (1903) till Äventyret (1969; postumt utgiven) – riktigt känner man hur han bestämt sig för att inte vara så negativ, men resultatet blir både litterärt svagare och mindre övertygande i sak. Bo Bergman är ingen glad människa, om man ser till hans böcker, och även om han gärna ställer det grå och svarta – hans Stockholm ligger helst i en rå och kall dimma – i kontrast till sommarens ljus och värme, känns det mer som ett grepp för att ge dysterheten någon relief. Med detta sagt är de små tavlor som han målar upp ofta mycket vackra och rörande. Poeten är nära orden genom att de är nära honom, och denna intimitet skiljer Bergman från den mesta poesi som skrevs under beteckningen modernism under hans egen livstid. Bergman hörde aldrig hemma i 1900-talet – därav möjligen vemodet, melankolin, som han ju delar med flera av sina generationskamrater. I motsats till vännen Hjalmar Söderberg och dennes livligare temperament, med starkare underströmmar, med fler och rikare färger på paletten, är Bergman alltid dämpad; espri, berättarglädje och en levande nyfikenhet är inte hans stil. Kanske kunde man säga att med Bo Bergman fick finde-siècle-stämningarna sin allra mest svenska röst.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVas från Orrefors från sent 50-tal, formgiven av Edvin Öhrström (1906–1994). ”Flickan under nymånen”, efter Bergmans dikt.
Foto: Public Domain
Vas från Orrefors från sent 50-tal, formgiven av Edvin Öhrström (1906–1994). ”Flickan under nymånen”, efter Bergmans dikt. Foto: Public Domain
Litterärt

Dikt av Bo Bergman

Einar Askestad
Einar Askestad

Bo Bergman (1869–1967) är det lika lätt att tycka om som att lätt irriterat avfärda – hans känslighet, kanske bör man säga överkänslighet, går hand i hand med en nästintill kronisk oförmåga att delta i och njuta av livet, av vad som ständigt ges, i form av luft, färger och liv; det är som att all glädje är förbi och våra ansträngningar enbart är fåfänga och till ett besvär. När jag ur hans samlade dikter ska välja några dikter inser jag att problemen är två: dels att det mesta går i moll och blir monotont (som läsning betraktat), dels att det allra bästa från hans penna är de dikter som så att säga renodlar just det vemodiga. I någon diktsamling – det blev ett tiotal stycken sådana, från debuten Marionetterna (1903) till Äventyret (1969; postumt utgiven) – riktigt känner man hur han bestämt sig för att inte vara så negativ, men resultatet blir både litterärt svagare och mindre övertygande i sak. Bo Bergman är ingen glad människa, om man ser till hans böcker, och även om han gärna ställer det grå och svarta – hans Stockholm ligger helst i en rå och kall dimma – i kontrast till sommarens ljus och värme, känns det mer som ett grepp för att ge dysterheten någon relief. Med detta sagt är de små tavlor som han målar upp ofta mycket vackra och rörande. Poeten är nära orden genom att de är nära honom, och denna intimitet skiljer Bergman från den mesta poesi som skrevs under beteckningen modernism under hans egen livstid. Bergman hörde aldrig hemma i 1900-talet – därav möjligen vemodet, melankolin, som han ju delar med flera av sina generationskamrater. I motsats till vännen Hjalmar Söderberg och dennes livligare temperament, med starkare underströmmar, med fler och rikare färger på paletten, är Bergman alltid dämpad; espri, berättarglädje och en levande nyfikenhet är inte hans stil. Kanske kunde man säga att med Bo Bergman fick finde-siècle-stämningarna sin allra mest svenska röst.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025