loadingÖresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Spårfel – färre och långsammare tåg över Öresund

Fredrik Shayn Scherman/TT

Färre avgångar och långsammare tåg. Det blir verkligheten för tågpendlarna över Öresundsbron, sedan slitage i spåren upptäckts. Hur länge är i nuläget oklart, men preliminärt till i nästa vecka.

Det var på måndagskvällen det meddelades på Öresundsbrons hemsida att det på grund av ett "spårfel" är "starkt reducerad trafik" och endast går ett tåg i timmen i varje riktning över bron.

– Det som det egentligen handlar om är slitage i spåren som man måste rätta till. Det gör att det går trafik där över, men det kommer gå med mycket lägre hastighet. Och det innebär att vi behöver glesa ut trafiken som går på morgonen och eftermiddagen, alltså i rusningstrafik, så att det inte går lika många, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Bussar i "begränsad omfattning"

Skånetrafik meddelar dessutom på sin hemsida att buss ersätter "i begränsad omfattning mellan Malmö Hyllie och Köpenhamn H".

Anledningen till att det bara blir begränsat med bussar är att "det är svårt att få tag på förare för alla körningar", enligt Skånetrafikens presstjänst.

Vad gäller spårtrafiken har det ännu så länge kommunicerats att trafikbegränsningen "gäller tillsvidare och angiven tidsprognos kan komma att ändras".

Den 22 april klockan 12.00 är angivet som en preliminär sluttid, men Olsson vet på måndagskvällen inte vad som gäller.

"Längre restid"

Under tisdagen väntas Trafikverket få en tydligare prognos, säger han.

– Just nu hade de inte det eftersom de upptäckte det så sent.

Det här kommer väl ställa till det för tågpendlarna?

– Det finns flera möjligheter att ta sig över. Det kommer ju gå tåg, men det är klart, det kommer ta några minuter längre restid.

Olsson uppmanar tågpendlare att hålla koll på respektive webbsida för tågföretagen, för att se "vilken trafik som går och när avgångarna är".

– För det kan komma att justeras mot vad man är van vid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingÖresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Öresundsbron. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Spårfel – färre och långsammare tåg över Öresund

Fredrik Shayn Scherman/TT

Färre avgångar och långsammare tåg. Det blir verkligheten för tågpendlarna över Öresundsbron, sedan slitage i spåren upptäckts. Hur länge är i nuläget oklart, men preliminärt till i nästa vecka.

Det var på måndagskvällen det meddelades på Öresundsbrons hemsida att det på grund av ett "spårfel" är "starkt reducerad trafik" och endast går ett tåg i timmen i varje riktning över bron.

– Det som det egentligen handlar om är slitage i spåren som man måste rätta till. Det gör att det går trafik där över, men det kommer gå med mycket lägre hastighet. Och det innebär att vi behöver glesa ut trafiken som går på morgonen och eftermiddagen, alltså i rusningstrafik, så att det inte går lika många, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.

Bussar i "begränsad omfattning"

Skånetrafik meddelar dessutom på sin hemsida att buss ersätter "i begränsad omfattning mellan Malmö Hyllie och Köpenhamn H".

Anledningen till att det bara blir begränsat med bussar är att "det är svårt att få tag på förare för alla körningar", enligt Skånetrafikens presstjänst.

Vad gäller spårtrafiken har det ännu så länge kommunicerats att trafikbegränsningen "gäller tillsvidare och angiven tidsprognos kan komma att ändras".

Den 22 april klockan 12.00 är angivet som en preliminär sluttid, men Olsson vet på måndagskvällen inte vad som gäller.

"Längre restid"

Under tisdagen väntas Trafikverket få en tydligare prognos, säger han.

– Just nu hade de inte det eftersom de upptäckte det så sent.

Det här kommer väl ställa till det för tågpendlarna?

– Det finns flera möjligheter att ta sig över. Det kommer ju gå tåg, men det är klart, det kommer ta några minuter längre restid.

Olsson uppmanar tågpendlare att hålla koll på respektive webbsida för tågföretagen, för att se "vilken trafik som går och när avgångarna är".

– För det kan komma att justeras mot vad man är van vid.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025