loadingTaxiförare är den yrkesgrupp som kör för fort oftast. Arkivbild. Foto: Jessica Gow / TT
Taxiförare är den yrkesgrupp som kör för fort oftast. Arkivbild. Foto: Jessica Gow / TT
Inrikes

De är värsta fartsyndarna i trafiken

Mikael Widerberg/TT

Runt hälften av alla yrkesförare kör för fort utanför skolor. Det visar en färsk undersökning. Inom taxibranschen finns de värsta syndarna.

– Det brukar vara så, säger forskningschefen Anders Kullgren.

Under våren och hösten 2024 genomförde försäkringsbolaget Folksam totalt 14 520 mätningar av hastigheten hos yrkestrafik i totalt sju olika områden i Sverige.

Resultatet?

Yrkesförarna kör för fort. Väldigt ofta.

41 procent av alla uppmätta yrkesfordon körde över hastighetsgränsen och över 50 procent körde för fort på 30- och 40-vägar. Utanför skolor körde 47 procent för fort.

Sätter rytmen

– Det här är första gången vi mäter över hela Sverige. Anledningen till att vi tittar på det här är för att företagen har möjlighet att styra vilken hastighet deras anställda har. Yrkestrafiken står för en stor del av den totala trafiken och håller de hastigheten följer resten av trafikanterna med. Det sätter rytmen i trafiken, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

– Vi ser att det är lägst efterlevnad av hastighetsbegränsningarna där det är lägre tillåten hastighet, och det är ju allvarligt eftersom det är störst risk för att köra på oskyddade där. Det är mer allvarligt att köra för fort på en 30-sträcka än att göra det på en 110-sträcka.

Policyfrågor

De värsta fartsyndarna finns inom taxibranschen. Mer än 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningarna. Bevakningsbolag, småbud- och , transportföretag kör också ofta för fort.

Bussbranschen visade lägst andel överträdelser med 32 procent.

– Egentligen är det här en arbetsmiljöfråga, säger Kullgren och fortsätter:

– Man måste ta det på allvar. Sätta upp policys och regler, vad det är som händer om man inte följer lagen. Policyfrågor, 'så här förväntar vi oss att anställda i företaget kör', handlar om att inte bryta mot regler och lagar vad gäller fart, bälte, kör- och vilotider.

Fortkörande yrkesförare

Årets mätningar visar att 41 procent av alla uppmätta yrkesfordon körde för fort, i 16 procent av fallen ar överträdelsen mer än 10 kilometer i timmen över hastighetsgränsen.

Genomsnittsöverträdelsen var 5,5 kilometer i timmen.

Utanför skolor körde 47 procent av de uppmätta fordonen för fort.

Taxibranschen hade högst del överträdelser, mer än 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen.

Totalt utförde Folksam 14 520 fartmätningar.

Källa: Folksam

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTaxiförare är den yrkesgrupp som kör för fort oftast. Arkivbild. Foto: Jessica Gow / TT
Taxiförare är den yrkesgrupp som kör för fort oftast. Arkivbild. Foto: Jessica Gow / TT
Inrikes

De är värsta fartsyndarna i trafiken

Mikael Widerberg/TT

Runt hälften av alla yrkesförare kör för fort utanför skolor. Det visar en färsk undersökning. Inom taxibranschen finns de värsta syndarna.

– Det brukar vara så, säger forskningschefen Anders Kullgren.

Under våren och hösten 2024 genomförde försäkringsbolaget Folksam totalt 14 520 mätningar av hastigheten hos yrkestrafik i totalt sju olika områden i Sverige.

Resultatet?

Yrkesförarna kör för fort. Väldigt ofta.

41 procent av alla uppmätta yrkesfordon körde över hastighetsgränsen och över 50 procent körde för fort på 30- och 40-vägar. Utanför skolor körde 47 procent för fort.

Sätter rytmen

– Det här är första gången vi mäter över hela Sverige. Anledningen till att vi tittar på det här är för att företagen har möjlighet att styra vilken hastighet deras anställda har. Yrkestrafiken står för en stor del av den totala trafiken och håller de hastigheten följer resten av trafikanterna med. Det sätter rytmen i trafiken, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.

– Vi ser att det är lägst efterlevnad av hastighetsbegränsningarna där det är lägre tillåten hastighet, och det är ju allvarligt eftersom det är störst risk för att köra på oskyddade där. Det är mer allvarligt att köra för fort på en 30-sträcka än att göra det på en 110-sträcka.

Policyfrågor

De värsta fartsyndarna finns inom taxibranschen. Mer än 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningarna. Bevakningsbolag, småbud- och , transportföretag kör också ofta för fort.

Bussbranschen visade lägst andel överträdelser med 32 procent.

– Egentligen är det här en arbetsmiljöfråga, säger Kullgren och fortsätter:

– Man måste ta det på allvar. Sätta upp policys och regler, vad det är som händer om man inte följer lagen. Policyfrågor, 'så här förväntar vi oss att anställda i företaget kör', handlar om att inte bryta mot regler och lagar vad gäller fart, bälte, kör- och vilotider.

Fortkörande yrkesförare

Årets mätningar visar att 41 procent av alla uppmätta yrkesfordon körde för fort, i 16 procent av fallen ar överträdelsen mer än 10 kilometer i timmen över hastighetsgränsen.

Genomsnittsöverträdelsen var 5,5 kilometer i timmen.

Utanför skolor körde 47 procent av de uppmätta fordonen för fort.

Taxibranschen hade högst del överträdelser, mer än 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningen.

Totalt utförde Folksam 14 520 fartmätningar.

Källa: Folksam

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025