Runt hälften av alla yrkesförare kör för fort utanför skolor. Det visar en färsk undersökning. Inom taxibranschen finns de värsta syndarna.
– Det brukar vara så, säger forskningschefen Anders Kullgren.
Under våren och hösten 2024 genomförde försäkringsbolaget Folksam totalt 14 520 mätningar av hastigheten hos yrkestrafik i totalt sju olika områden i Sverige.
Resultatet?
Yrkesförarna kör för fort. Väldigt ofta.
41 procent av alla uppmätta yrkesfordon körde över hastighetsgränsen och över 50 procent körde för fort på 30- och 40-vägar. Utanför skolor körde 47 procent för fort.
Sätter rytmen
– Det här är första gången vi mäter över hela Sverige. Anledningen till att vi tittar på det här är för att företagen har möjlighet att styra vilken hastighet deras anställda har. Yrkestrafiken står för en stor del av den totala trafiken och håller de hastigheten följer resten av trafikanterna med. Det sätter rytmen i trafiken, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
– Vi ser att det är lägst efterlevnad av hastighetsbegränsningarna där det är lägre tillåten hastighet, och det är ju allvarligt eftersom det är störst risk för att köra på oskyddade där. Det är mer allvarligt att köra för fort på en 30-sträcka än att göra det på en 110-sträcka.
Policyfrågor
De värsta fartsyndarna finns inom taxibranschen. Mer än 52 procent av de uppmätta taxibilarna körde över hastighetsbegränsningarna. Bevakningsbolag, småbud- och , transportföretag kör också ofta för fort.
Bussbranschen visade lägst andel överträdelser med 32 procent.
– Egentligen är det här en arbetsmiljöfråga, säger Kullgren och fortsätter:
– Man måste ta det på allvar. Sätta upp policys och regler, vad det är som händer om man inte följer lagen. Policyfrågor, 'så här förväntar vi oss att anställda i företaget kör', handlar om att inte bryta mot regler och lagar vad gäller fart, bälte, kör- och vilotider.