Litterärt

Dikt av Paul Andersson

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingÖvergiven av sin far växte Paul Andersson upp hos sin mor och tidvis på barnhem. Målning av August Hagborg (1852–1921). Foto: Public Domain
Övergiven av sin far växte Paul Andersson upp hos sin mor och tidvis på barnhem. Målning av August Hagborg (1852–1921). Foto: Public Domain

Paul Andersson (1930–1976) tillhör ett fåtal poeter som för mig är svåra att närma sig. Och jag vet inte ens riktigt varför. Kanske aktualiserar han frågor som saknar övertygande svar. Vad är exempelvis relationen mellan självskadebeteende och trauman i barndomen? Eller känslighet och trasighet? Och längtan och rotlöshet? Var börjar det ena och var slutar det andra? Paul Anderssons liv ter sig som en tragedi, men vad fångar man egentligen in av en människa när man radar upp hennes olyckor? Han var sensitiv som en frostbiten mimosa, skriver en biograf. Det är en vacker och mycket romantisk bild, som nog beskriver poeten men som riskerar att trivialisera honom. Att vara romantiker är ju inte någon egenskap – det ett sätt att vara, en övertygelse om tillvaron i stort och livet på djupet. I detta tycks Paul Andersson ha varit kompromisslös. Han är romantiker ut i fingerspetsarna – han levde för det poetiska ordet, allt annat var sekundärt, ja kanske rent av ovidkommande. Hur hamnar man där? Flykt? Eller mod? Är det en exil? Eller hemkomst?
    Olika världar kan givetvis förenas, men det kräver åtminstone en kännedom om dem. Utan poesi får somliga det svårt, medan andra får det lättare; ingenting grumlar den givna verkligheten och bekvämligheten firar triumfer. Tyvärr präglas ju de flesta samtal av den mest högljudde, som också som regel är den minst lyhörde. Vilsenheten blir en del av poetens öde. Kanske är det här problemen med att närma sig Paul Andersson uppstår för mig. Hur trogen är jag livet? Eller värjer jag mig för det? Kompromissar jag med det som inte går att kompromissa med?
    Och detta är nog meningen med all verklig konst – att ge oss den spegelbild som blottar vilka vi är, och inte vilka vi blivit.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Dikt av Paul Andersson

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingÖvergiven av sin far växte Paul Andersson upp hos sin mor och tidvis på barnhem. Målning av August Hagborg (1852–1921). Foto: Public Domain
Övergiven av sin far växte Paul Andersson upp hos sin mor och tidvis på barnhem. Målning av August Hagborg (1852–1921). Foto: Public Domain

Paul Andersson (1930–1976) tillhör ett fåtal poeter som för mig är svåra att närma sig. Och jag vet inte ens riktigt varför. Kanske aktualiserar han frågor som saknar övertygande svar. Vad är exempelvis relationen mellan självskadebeteende och trauman i barndomen? Eller känslighet och trasighet? Och längtan och rotlöshet? Var börjar det ena och var slutar det andra? Paul Anderssons liv ter sig som en tragedi, men vad fångar man egentligen in av en människa när man radar upp hennes olyckor? Han var sensitiv som en frostbiten mimosa, skriver en biograf. Det är en vacker och mycket romantisk bild, som nog beskriver poeten men som riskerar att trivialisera honom. Att vara romantiker är ju inte någon egenskap – det ett sätt att vara, en övertygelse om tillvaron i stort och livet på djupet. I detta tycks Paul Andersson ha varit kompromisslös. Han är romantiker ut i fingerspetsarna – han levde för det poetiska ordet, allt annat var sekundärt, ja kanske rent av ovidkommande. Hur hamnar man där? Flykt? Eller mod? Är det en exil? Eller hemkomst?
    Olika världar kan givetvis förenas, men det kräver åtminstone en kännedom om dem. Utan poesi får somliga det svårt, medan andra får det lättare; ingenting grumlar den givna verkligheten och bekvämligheten firar triumfer. Tyvärr präglas ju de flesta samtal av den mest högljudde, som också som regel är den minst lyhörde. Vilsenheten blir en del av poetens öde. Kanske är det här problemen med att närma sig Paul Andersson uppstår för mig. Hur trogen är jag livet? Eller värjer jag mig för det? Kompromissar jag med det som inte går att kompromissa med?
    Och detta är nog meningen med all verklig konst – att ge oss den spegelbild som blottar vilka vi är, och inte vilka vi blivit.

Einar Askestad
Kulturchef
[email protected]

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025