Litterärt

Prosa av Franz Kafka

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingPrag – Kafkas hemstad, i en bild från tidigt 1900-tal med en droska och en gåtfull kvinna. Fotograf okänd. Foto: Public Domain
Prag – Kafkas hemstad, i en bild från tidigt 1900-tal med en droska och en gåtfull kvinna. Fotograf okänd. Foto: Public Domain

Franz Kafka (1883–1924) är – om man tillåts vara en smula fördomsfull – sinnebilden för en judisk intellektuell av mer modernt snitt. Hans självmedvetenhet (som liknar Woody Allens, om man bortser från att denne gärna skämtade bort allvaret) gränsar till det neurotiska, något som hans dagböcker kan läsas som en journal för. Kafka är som en grafoman med ständigt hotande skrivkramp, och så till den grad att svårigheterna med att komma till skott blir till ett huvudspår i hans anteckningar. En värld av konstant självreflektion, av tvivel, ängslan och frågor, med tankar om att inte räcka till, eller rent av vara oduglig, som fyller hans dagar och nätter, år efter år; sömnbrist är legio, och vid något tillfälle ifrågasätter han om han över huvud taget ”fortfarande är i stånd att skriva ett slags dagbok”. Hans tvehågsenhet, inte minst i förhållande till kvinnan, förlamar honom. Det saknas en riktning, vilket kunde sägas utgöra hans livs tema. Inga val, inga beslut, förmår han, för han vet inte vad han vill, ja mer än att skriva, och detta vill han så desperat att det får trumfa allt annat. Samtidigt är Kafka i sin litteratur glasklar, genomskinlig och balanserad, som om det neurotiska egentligen inte rörde honom, inte tillhörde hans egentliga jag.
    Detta slags medvetande, så självmedvetet att det slår knut på sig självt, tillhör ju inte enbart Kafka. Den urbaniserade människan lever i ett universum uppfyllt av sig självt och sina artefakter, befriad till synes från mer jordnära villkor, och riskerar att bli till en främling inför sig själv, till en abstraktion bland abstraktioner. Många läser Kafkas litteratur såsom varande depressiv, själv kunde han inte hålla sig från skratt när han läste högt ur den inför publik. Nattsvart, ja – men den som blickar in i det nattsvarta lämnar på sätt och vis det bakom sig. Som en mardröm som släpper sitt grepp, så fort man inser att det är en mardröm.
    Det suveränt gestaltade överskrider det gestaltade, når bortom en allt för bristfällig verklighet.
    Dödssjuk ber Kafka en god vän elda upp de opublicerade manuskripten (de tre romaner som vi i dag läser av Kafka). Ångrade han sitt skrivande? Såg han sin litteratur som misslyckad? Jag tror, för min del, att han mycket väl förstod sina verks litterära värde, men att han såg dem i ljuset av vad han gick miste om. Valde han inte bort livet? ”Möjligheten av att tjäna någon av hela sitt hjärta.”

”Den som behåller förmågan att se skönhet blir aldrig gammal”, skriver Kafka, och trotsar bilden av honom som svartsynt. Fotograf okänd. Foto: Public Domain

Ur ”Dagböcker 1909–1923”

Portvaktens pudel, som sitter på ett trappsteg längst ner och lyssnar när jag kommer klampande från femte våningen, tittar på mig när jag kommer ner och följer mig med blicken när jag springer vidare. Behaglig känsla av förtrolighet, eftersom han inte är rädd för mig utan räknar mig till huset och dess ljud.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Litterärt

Prosa av Franz Kafka

Einar Askestad
Einar Askestad
loadingPrag – Kafkas hemstad, i en bild från tidigt 1900-tal med en droska och en gåtfull kvinna. Fotograf okänd. Foto: Public Domain
Prag – Kafkas hemstad, i en bild från tidigt 1900-tal med en droska och en gåtfull kvinna. Fotograf okänd. Foto: Public Domain

Franz Kafka (1883–1924) är – om man tillåts vara en smula fördomsfull – sinnebilden för en judisk intellektuell av mer modernt snitt. Hans självmedvetenhet (som liknar Woody Allens, om man bortser från att denne gärna skämtade bort allvaret) gränsar till det neurotiska, något som hans dagböcker kan läsas som en journal för. Kafka är som en grafoman med ständigt hotande skrivkramp, och så till den grad att svårigheterna med att komma till skott blir till ett huvudspår i hans anteckningar. En värld av konstant självreflektion, av tvivel, ängslan och frågor, med tankar om att inte räcka till, eller rent av vara oduglig, som fyller hans dagar och nätter, år efter år; sömnbrist är legio, och vid något tillfälle ifrågasätter han om han över huvud taget ”fortfarande är i stånd att skriva ett slags dagbok”. Hans tvehågsenhet, inte minst i förhållande till kvinnan, förlamar honom. Det saknas en riktning, vilket kunde sägas utgöra hans livs tema. Inga val, inga beslut, förmår han, för han vet inte vad han vill, ja mer än att skriva, och detta vill han så desperat att det får trumfa allt annat. Samtidigt är Kafka i sin litteratur glasklar, genomskinlig och balanserad, som om det neurotiska egentligen inte rörde honom, inte tillhörde hans egentliga jag.
    Detta slags medvetande, så självmedvetet att det slår knut på sig självt, tillhör ju inte enbart Kafka. Den urbaniserade människan lever i ett universum uppfyllt av sig självt och sina artefakter, befriad till synes från mer jordnära villkor, och riskerar att bli till en främling inför sig själv, till en abstraktion bland abstraktioner. Många läser Kafkas litteratur såsom varande depressiv, själv kunde han inte hålla sig från skratt när han läste högt ur den inför publik. Nattsvart, ja – men den som blickar in i det nattsvarta lämnar på sätt och vis det bakom sig. Som en mardröm som släpper sitt grepp, så fort man inser att det är en mardröm.
    Det suveränt gestaltade överskrider det gestaltade, når bortom en allt för bristfällig verklighet.
    Dödssjuk ber Kafka en god vän elda upp de opublicerade manuskripten (de tre romaner som vi i dag läser av Kafka). Ångrade han sitt skrivande? Såg han sin litteratur som misslyckad? Jag tror, för min del, att han mycket väl förstod sina verks litterära värde, men att han såg dem i ljuset av vad han gick miste om. Valde han inte bort livet? ”Möjligheten av att tjäna någon av hela sitt hjärta.”

”Den som behåller förmågan att se skönhet blir aldrig gammal”, skriver Kafka, och trotsar bilden av honom som svartsynt. Fotograf okänd. Foto: Public Domain

Ur ”Dagböcker 1909–1923”

Portvaktens pudel, som sitter på ett trappsteg längst ner och lyssnar när jag kommer klampande från femte våningen, tittar på mig när jag kommer ner och följer mig med blicken när jag springer vidare. Behaglig känsla av förtrolighet, eftersom han inte är rädd för mig utan räknar mig till huset och dess ljud.

Einar Askestad
Einar Askestad
Kulturchef
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025