Film

Lika upplysande som ogreppbart mästerverk

Anton Carlson
loadingFågeln som plötsligt anländer är talande för Tarkovskijs världsuppfattning, sanningen är undflyende men uppenbar. Foto: Andrej Tarkovskij och Georgij Rerberg
Fågeln som plötsligt anländer är talande för Tarkovskijs världsuppfattning, sanningen är undflyende men uppenbar. Foto: Andrej Tarkovskij och Georgij Rerberg

Det är 50 år sedan Andrej Tarkovskijs ”Spegeln” hade premiär. Med utgångspunkt i en sovjetisk familj återkommer Tarkovskij till sina andliga ämnen. Det är ett svårfångat verk, med filmiskt gehör. En gåta framträder i att sanningen om våra liv sällan är synlig, men kan, liksom en uppenbarelse, framträda.

Andrej Tarkovskij kom att göra sju långfilmer. Även om han stötte på många motgångar för att förverkliga filmerna – både gällande den sovjetiska statens censur och att finna finansiärer – finns det få konstnärer där varje verk håller en så hög nivå. Det är därför svårt att utkora vilket verk som är hans magnum opus, men ska man välja ett är ”Spegeln” en god kandidat.

Att närma sig ”Spegeln” är som att försöka beskriva ett musikstycke. Det var också vad Tarkovskij ämnade, att låta filmspråket mer influeras av musik och poesi än det klassiska berättandet. I ”Spegeln” är kameran likt ett musikinstrument, där dess rörelser i sig själva är vackra. Medan kontrollen över kameran är absolut, finns det en tillförsikt till det som filmas: imma på ett glasbord, droppande vatten och stora vindpustar genom ett fält får chansen att synas.

Anton Carlson
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Film

Lika upplysande som ogreppbart mästerverk

Anton Carlson
loadingFågeln som plötsligt anländer är talande för Tarkovskijs världsuppfattning, sanningen är undflyende men uppenbar. Foto: Andrej Tarkovskij och Georgij Rerberg
Fågeln som plötsligt anländer är talande för Tarkovskijs världsuppfattning, sanningen är undflyende men uppenbar. Foto: Andrej Tarkovskij och Georgij Rerberg

Det är 50 år sedan Andrej Tarkovskijs ”Spegeln” hade premiär. Med utgångspunkt i en sovjetisk familj återkommer Tarkovskij till sina andliga ämnen. Det är ett svårfångat verk, med filmiskt gehör. En gåta framträder i att sanningen om våra liv sällan är synlig, men kan, liksom en uppenbarelse, framträda.

Andrej Tarkovskij kom att göra sju långfilmer. Även om han stötte på många motgångar för att förverkliga filmerna – både gällande den sovjetiska statens censur och att finna finansiärer – finns det få konstnärer där varje verk håller en så hög nivå. Det är därför svårt att utkora vilket verk som är hans magnum opus, men ska man välja ett är ”Spegeln” en god kandidat.

Att närma sig ”Spegeln” är som att försöka beskriva ett musikstycke. Det var också vad Tarkovskij ämnade, att låta filmspråket mer influeras av musik och poesi än det klassiska berättandet. I ”Spegeln” är kameran likt ett musikinstrument, där dess rörelser i sig själva är vackra. Medan kontrollen över kameran är absolut, finns det en tillförsikt till det som filmas: imma på ett glasbord, droppande vatten och stora vindpustar genom ett fält får chansen att synas.

Anton Carlson
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025