Inrikes

Pensionsmyndigheten köpte in färgtester – kritiseras

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingDisc-tester är populära bland företag och organisationer, men saknar vetenskapligt stöd. Foto: Astrid Stawiarz/Getty Images
Disc-tester är populära bland företag och organisationer, men saknar vetenskapligt stöd. Foto: Astrid Stawiarz/Getty Images

En chef på Pensionsmyndigheten köpte in Disc-tester från en kollegas företag. Testerna saknar vetenskapligt stöd och kallas ”hittepå” av psykologiprofessor Magnus Lindwall vid Göteborgs universitet.

En chef på Pensionsmyndigheten i Stockholm köpte in personlighetstester byggda på den så kallade Disc-metoden – ett system som delar in människor i färger och som saknar vetenskapligt stöd.

Testerna användes inom grupputveckling av myndighetens anställda och såldes dessutom av en chefskollegas privata företag. Kritiken är nu hård, inte minst från forskare som länge varnat för att modeller som Disc används som vetenskapliga verktyg.

Disc-testet: Kritik och fakta

Disc-testet är ett populärt personlighetssystem som delar in människor i fyra färger: röd (dominant), gul (inspirerande), grön (stabil) och blå (analytisk).

Metoden används ofta inom rekrytering, teamutveckling och ledarskap för att förstå individers beteenden. Systemet bygger på idéer från 1920-talet och har inte utvecklats i takt med modern psykologi.

En vanlig kritik är att det förenklar människors personligheter på ett sätt som kan bli missvisande.

Att kategorisera någon som en ”röd” person riskerar enligt kritiker att skapa fördomar och stereotyper snarare än förståelse.

Många psykologer anser att mer tillförlitliga verktyg, som exempelvis ”Big Five”-modellen, bör användas i stället.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

Inrikes

Pensionsmyndigheten köpte in färgtester – kritiseras

Staffan Erfors
Staffan Erfors
loadingDisc-tester är populära bland företag och organisationer, men saknar vetenskapligt stöd. Foto: Astrid Stawiarz/Getty Images
Disc-tester är populära bland företag och organisationer, men saknar vetenskapligt stöd. Foto: Astrid Stawiarz/Getty Images

En chef på Pensionsmyndigheten köpte in Disc-tester från en kollegas företag. Testerna saknar vetenskapligt stöd och kallas ”hittepå” av psykologiprofessor Magnus Lindwall vid Göteborgs universitet.

En chef på Pensionsmyndigheten i Stockholm köpte in personlighetstester byggda på den så kallade Disc-metoden – ett system som delar in människor i färger och som saknar vetenskapligt stöd.

Testerna användes inom grupputveckling av myndighetens anställda och såldes dessutom av en chefskollegas privata företag. Kritiken är nu hård, inte minst från forskare som länge varnat för att modeller som Disc används som vetenskapliga verktyg.

Disc-testet: Kritik och fakta

Disc-testet är ett populärt personlighetssystem som delar in människor i fyra färger: röd (dominant), gul (inspirerande), grön (stabil) och blå (analytisk).

Metoden används ofta inom rekrytering, teamutveckling och ledarskap för att förstå individers beteenden. Systemet bygger på idéer från 1920-talet och har inte utvecklats i takt med modern psykologi.

En vanlig kritik är att det förenklar människors personligheter på ett sätt som kan bli missvisande.

Att kategorisera någon som en ”röd” person riskerar enligt kritiker att skapa fördomar och stereotyper snarare än förståelse.

Många psykologer anser att mer tillförlitliga verktyg, som exempelvis ”Big Five”-modellen, bör användas i stället.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Staffan Erfors
Staffan Erfors
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025