loadingDen berömda scenen från Odessatrappan, från ”Pansarkryssaren Potemkin”. Foto: Sergej Eisenstein, Eduard Tisse och Vladimir Popov
Den berömda scenen från Odessatrappan, från ”Pansarkryssaren Potemkin”. Foto: Sergej Eisenstein, Eduard Tisse och Vladimir Popov
Recension

En paradoxal man i jakt på filmkonstens kärna

Anton Carlson

Den sovjetiske regissören Sergej Eisenstein gav värdefulla bidrag till stumfilmen. Mitt i det stora konstnärliga skapandet var han lojal mot diktaturen. Går det att vara en sann konstnär samtidigt som man blidkar en statsmakt? Vi undersöker saken genom att titta närmare på hans två filmer ”Strejken” och ”Pansarkryssaren Potemkin”.

Sergej Eisenstein var på många sätt en paradoxal filmskapare. Hans filmteorier om montage gjorde honom till en kompromisslös konstnär, men som verksam i Sovjetunionen tvingades han vara medgörlig. Hans filmer är i allra högsta grad propaganda, ändå är de fristående och enastående konstverk. Kanske var det bara ödets nyck som gjorde att Eisenstein överlevde i den totalitära staten, eller så hade han en fallenhet för att förverkliga sina visioner genom att kringgå censuren.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDen berömda scenen från Odessatrappan, från ”Pansarkryssaren Potemkin”. Foto: Sergej Eisenstein, Eduard Tisse och Vladimir Popov
Den berömda scenen från Odessatrappan, från ”Pansarkryssaren Potemkin”. Foto: Sergej Eisenstein, Eduard Tisse och Vladimir Popov
Recension

En paradoxal man i jakt på filmkonstens kärna

Anton Carlson

Den sovjetiske regissören Sergej Eisenstein gav värdefulla bidrag till stumfilmen. Mitt i det stora konstnärliga skapandet var han lojal mot diktaturen. Går det att vara en sann konstnär samtidigt som man blidkar en statsmakt? Vi undersöker saken genom att titta närmare på hans två filmer ”Strejken” och ”Pansarkryssaren Potemkin”.

Sergej Eisenstein var på många sätt en paradoxal filmskapare. Hans filmteorier om montage gjorde honom till en kompromisslös konstnär, men som verksam i Sovjetunionen tvingades han vara medgörlig. Hans filmer är i allra högsta grad propaganda, ändå är de fristående och enastående konstverk. Kanske var det bara ödets nyck som gjorde att Eisenstein överlevde i den totalitära staten, eller så hade han en fallenhet för att förverkliga sina visioner genom att kringgå censuren.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025