När företagsledarna Anders och Gabriella Klapp började meditera och slutade att fokusera på pengar, dubblerade de reklambyråns omsättning. De båda har ingått i ett forskningsprojekt, som visade på att mediterande chefer fattar bättre beslut.
Under två års tid följde Lasse Lychnell, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, sju företagsledare som mediterar. Forskningen, som presenterades i Vancouver 2015 vid en konferens för managementforskare, visar att chefer som mediterar kan ta in fler och bredare perspektiv när de fattar viktiga beslut.
Lychnell har tittat på hur cheferna omsätter insikter från meditationen i sitt dagliga liv på företaget. Genom att sakta ned och betrakta sina egna tankar och känslor kan de få tillgång till mer och rikare information om situationen, och tydligare se sin egen roll i sammanhanget.
— Vi har fått verktyg och en förståelse för vad vi gör, säger Gabriella Klapp som äger reklambyrån Klapp.co tillsammans med sin make Anders Klapp.
Anders Klapp säger att det är lätt hänt att man ”springer iväg åt alla håll samtidigt” och ”drar i alla trådar samtidigt” när man är driven av passion. För honom innebär det en känsla av rastlöshet. Han blir rädd för att inte räcka till, får panik och snurrar omkring, berättar han.
— Ett sätt för mig att hantera alla de här tankarna och känslorna är att försöka centrera mig själv – vad är det nu som är viktigt just här och nu? Då har meditationen hjälpt mig i det att kunna fokusera, bli tydlig, enkel och rak, och veta att jag gör rätt saker.
Han säger att han har fått insikter om sig själv som ger honom en större förståelse för andras behov. Han är idag mer lyhörd för känslor, tankar och stämningen i ett rum, och mer mån om att alla mår bra och tycker att de gör rätt saker.
Ärligare mot sig själva
Enligt Gabriella har de i och med meditationen blivit ärligare mot sig själva – inte bara privat utan även i projekten. Numera tackar de i högre grad nej till produkter som de inte vill jobba med. Det är ett stort steg för företaget, eftersom de tidigare tackade ja till det mesta av rädsla för att inte dra in tillräckligt med pengar. På ett år med det nya förhållningssättet dubblerade de sin omsättning i företaget.
— Förut kunde jag känna en kamp med mig själv. Vi gjorde ofta saker som inte kändes helt rätt. Det blev fokus på fel saker på något vis, bland annat fokus på pengar. Nu har vi släppt det fokuset och då är det intressant att se att det genererar mer pengar, säger Gabriella.
Utöver paret Klapp deltog en organisationskonsult, en artistcoach och chefer från ventilationsföretag, städ, hemtjänst och pooltillbehör i forskningsstudien.
Lasse Lychnell har under studiens gång sett långsiktiga förändringar bland cheferna. De ägnar mer tid åt strategiskt arbete och fokuserar på grundorsaker istället för symptom i bolaget. De har öppnare och ärligare relationer till medarbetarna och en ökad vilja att bidra till det allmänt goda.