Mediebråk mellan Storbritannien och Kina
Det brittiska public service-bolaget BBC:s högkvarter i London. Arkivbild. Foto: Frank Augstein/AP/TT


Den brittiska tv-tillsynsmyndigheten Ofcom har återkallat sändningstillståndet för kinesiska CGTN efter att ha kommit fram till att dess innehåll i slutändan kontrolleras av kommunistpartiet i Peking.

Den nuvarande licensinnehavaren, Star China Media Ltd, har inte kunnat visa att den haft någon redaktionell kontroll över tv-kanalens innehåll, enligt Ofcom. Och det föreslagna alternativet lever inte heller upp till kraven.

"Vi har inte kunnat godkänna ansökan om att föra över licensen till China Global Television Network Corporation eftersom den i slutändan kontrolleras av Kinas kommunistparti, vilket inte är tillåtet enligt brittiska medielagar", skriver Ofcom.

Kort efter uttalandet kontrade Kina med ett officiellt klagomål mot det brittiska public service-bolaget BBC för vad man beskriver som "fake news" i rapporteringen om covid-19. Klagomålet gäller rapportering den 29 januari då BBC påstås ha "blandat samman pandemin med politik" och "kokat ihop teorier om mörkande från Kina".

(TT)

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare! En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.