loadingYi Peng. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/AP
Yi Peng. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/AP
Inrikes

Kina begränsade utredare på Yi Peng 3

Mikael Forsell och Cornelia Mikaelsson/TT

Det går inte att bevisa att det kinesiska lastfartyget Yi Peng 3 saboterade undervattenskablarna i Östersjön. Men Kinas inblandning har kraftigt begränsat utredarna.

– Vi kan inte med säkerhet slå fast vad som har hänt ombord, säger utredningsordföranden Jonas Bäckstrand.

Kustbevakningen skuggade Yi Peng 3 en längre tid efter misstankar om att fartyget förstört två undervattenskablar på Östersjöns botten i november i fjol. När fartyget ankrat på internationellt vatten utanför Danmark kunde svensk polis och haveriutredare gå ombord.

Undersökningen visar att Yi Peng 3 släpade babords ankare efter sig i ett och ett halvt dygn, i 180 sjömil. Det är inte ett sjösäkert beteende, men det går inte att bevisa att det var medvetet.

– Mycket överensstämmer ju med ett olycksförlopp. Men det är klart att vill man göra någonting medvetet så gör man väl det också på ett sätt så att det ska undgå upptäckt så långt som möjligt, säger Jonas Bäckstrand.

Ingen svart låda

Utredningen försvårades av att svensk personal fick gå ombord på fartyget först en månad efter kabelbrotten och att utredarna inte fått ta del av elektroniskt material, som sjökortssystem eller svarta lådan.

Utredningen har dessutom skett under ledning av den kinesiska haverikommissionen, eftersom fartyget är kinesiskt och ankrat på internationellt vatten.

Så är ni säkra på att besättningen kunde prata fritt med kinesiska myndighetspersoner närvarande?

– Nej, vi har ju talat med en del i besättningen, men vi har inte kunnat göra det under sådana förhållanden som vi normalt sett gör.

Utredning fortsätter

Det pågår brottsutredningar i flera länder efter kabelbrotten, även i Sverige. Statsåklagare Henrik Söderman bekräftar för TT att utredningen pågår och att man nu ska ta ställning till man ska gå vidare.

Åtminstone fem fartyg misstänks ha orsakat skador på undervattenskablar i Östersjön den senaste tiden, vilket har väckt spekulationer om att det rör sig om sabotage från främmande makt.

"Vi tar alla uppgifter om eventuella skador på infrastruktur i Östersjön på största allvar. Som jag sagt tidigare måste de ses mot bakgrund av det allvarliga säkerhetsläge som råder", skrev statsminister Ulf Kristersson (M) på X i februari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingYi Peng. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/AP
Yi Peng. Arkivbild. Foto: Mikkel Berg Pedersen/AP
Inrikes

Kina begränsade utredare på Yi Peng 3

Mikael Forsell och Cornelia Mikaelsson/TT

Det går inte att bevisa att det kinesiska lastfartyget Yi Peng 3 saboterade undervattenskablarna i Östersjön. Men Kinas inblandning har kraftigt begränsat utredarna.

– Vi kan inte med säkerhet slå fast vad som har hänt ombord, säger utredningsordföranden Jonas Bäckstrand.

Kustbevakningen skuggade Yi Peng 3 en längre tid efter misstankar om att fartyget förstört två undervattenskablar på Östersjöns botten i november i fjol. När fartyget ankrat på internationellt vatten utanför Danmark kunde svensk polis och haveriutredare gå ombord.

Undersökningen visar att Yi Peng 3 släpade babords ankare efter sig i ett och ett halvt dygn, i 180 sjömil. Det är inte ett sjösäkert beteende, men det går inte att bevisa att det var medvetet.

– Mycket överensstämmer ju med ett olycksförlopp. Men det är klart att vill man göra någonting medvetet så gör man väl det också på ett sätt så att det ska undgå upptäckt så långt som möjligt, säger Jonas Bäckstrand.

Ingen svart låda

Utredningen försvårades av att svensk personal fick gå ombord på fartyget först en månad efter kabelbrotten och att utredarna inte fått ta del av elektroniskt material, som sjökortssystem eller svarta lådan.

Utredningen har dessutom skett under ledning av den kinesiska haverikommissionen, eftersom fartyget är kinesiskt och ankrat på internationellt vatten.

Så är ni säkra på att besättningen kunde prata fritt med kinesiska myndighetspersoner närvarande?

– Nej, vi har ju talat med en del i besättningen, men vi har inte kunnat göra det under sådana förhållanden som vi normalt sett gör.

Utredning fortsätter

Det pågår brottsutredningar i flera länder efter kabelbrotten, även i Sverige. Statsåklagare Henrik Söderman bekräftar för TT att utredningen pågår och att man nu ska ta ställning till man ska gå vidare.

Åtminstone fem fartyg misstänks ha orsakat skador på undervattenskablar i Östersjön den senaste tiden, vilket har väckt spekulationer om att det rör sig om sabotage från främmande makt.

"Vi tar alla uppgifter om eventuella skador på infrastruktur i Östersjön på största allvar. Som jag sagt tidigare måste de ses mot bakgrund av det allvarliga säkerhetsläge som råder", skrev statsminister Ulf Kristersson (M) på X i februari.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025