loading



En kvinna poserar nedanför Hollywoodskylten i Kalifornien, den 22 mars 2020. Foto: Apu Gomes/AFP via Getty Images
En kvinna poserar nedanför Hollywoodskylten i Kalifornien, den 22 mars 2020. Foto: Apu Gomes/AFP via Getty Images
Opinion

Kinesiska regimen äger och censurerar Hollywood

Wang Jin

De senaste årtiondena har Kina köpt upp amerikanska filmproduktionsbolag och på olika sätt sponsrat Hollywood-produktioner. Det har lett till kinesisk censur av filmer. Samtidigt kan den lönsamma marknaden i Kina påverka filmproducenter till att välja att leverera det som de kinesiska censorerna vill ha.

Fler än hälften av de 10 bästa filmerna 2019 utvalda av Times magazine finansierades av Peking-vänliga företag, som Tencent Pictures, Sunac Group, Shanghai Road Pictures Film and Television, Media Asia Film och Bona Film Group.

Filmen ”Terminator – Dark Fate”, som släpptes i november 2019 hade en uppskattad produktionsbudget på 185 miljoner dollar, där investerarna Paramount Pictures, 20th Century Fox och Skydance Media stod för 30 procent var. Tencent Pictures bidrog med 10 procent.

Bona Film Group bekostade 70 procent av ”Midway” – 80 miljoner dollar.

I slutet på 2014 etablerade Kinas största interaktiva grupp i underhållningsbranschen, Guangdong Alpha Group, ett partnerskap med det amerikanska New Regency Productions. De kom överens om att investera upp till 60 miljoner dollar i tre filmer som New Regency skulle producera, däribland ”The Revenant”.

Den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas filmbolag Alibaba Pictures startade 2015 ett partnerskap med Paramount för investering och marknadsföring. Detta ledde till samarbeten med filmer som ”Mission: Impossible—Rogue Nation”, “Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows” och “Star Trek Beyond”.

Det kinesiska kommunistpartiet, KKP, märks också genom uppköp av och sammanslagningar med amerikanska företag.

Uppköp av företag

Det kinesiska konglomeratet Dalian Wanda köpte 2012 den amerikanska biografkoncernen AMC Entertainment för 2,6 miljarder dollar. Några år senare, 2016, köpte de även filmbolaget Legendary Enetertainment och biografkedjan Carmike Cinemas, där den förra låg bakom storfilmer som ”Jurassic Park” och ”The Dark Night”.

2016 annonserade Dalian Wanda ett strategiskt partnerskap med Motion Picture Group, en del av Sony Pictures Entertainment.

Företagets grundare Wang Jianlin är medlem i det kinesiska kommunistpartiet och har varit ombud för partiets legislatur Nationella folkkongressen.

Amerikanska kongressen ser dock dessa partnerskap som verktyg för KKP att sprida propaganda och utöva kulturellt inflytande över hur partiet framställs i amerikansk tv och på bio.

2015 bildade China Media Capital (CMC) och Warner Bros Entertainment, filmproduktionsbolaget Flagship Entertainment, där CMC äger 51 procent och Warner Bros 49 procent.

Paramount gjorde en affär på 1 miljard dollar med Shanghai Film Group Corp och Peking-baserade Huahua Media. De två kinesiska bolagen skulle finansiera 25 procent av produktionen de kommande tre åren, med en möjlig förlängning på ett fjärde år, enligt Deadline magazine. Paramount meddelade dock senare samma år att de avslutade överenskommelsen på grund av ändringar i policies för kinesiska investeringar utomlands.

Det finns ytterligare exempel på hur kinesiska filmbolag utökat sin påverkan på den amerikanska filmproduktionen.

AMC:s uppköp av svenska SF Bio 2017 innebär även att det som nu heter Filmstaden är kinesiskt.

Kinesisk marknad = censur

Experter har varnat för att Kinas lukrativa marknad har lett till Hollywoods självcensur i syfte att leverera det som kinesiska censorer vill ha.

– Hollywood blir mer och mer beroende av den kinesiska marknaden för att tjäna pengar på filmer. Det innebär att våra filmer skrivs med Kina i åtanke, säger Timothy Doescher, chef vid Heritage Foundation´s Institute for Economic Freedom.

Aynne Kokas vid Woodrow Wilson Center sade till Financial Times: ”Det skulle vara svårt att hitta en producent i Hollywood som vore villig att göra en film som framställer Kina i ett negativt ljus.”

Mike Gonzalez vid Davis Institute for National Security and Foreign Policy vid The Heritage Foundation förklarade varför den kinesiska regimen har siktat in sig på Hollywood:

”Det kinesiska kommunistpartiet är kommunistiskt och kommunisterna förstår mycket väl att kultur ligger uppströms policy och politik, och om man tar greppet om kulturen så har man kommit en bra bit mot att påverka befolkningen.”

I ett tal 2018 om administrationens nya strategi för relationen USA-Kina kritiserade vicepresident Mike Pence Pekings sätt att påverka amerikanska filmbolag, som han sade framgångsrikt resulterade i olika förändringar i filmers handling.

”Inför 'World War Z' fick man ändra i manuset och ta bort omnämnandet av ett virus som hade sitt ursprung i Kina. 'Red Dawn' ändrades digitalt för att göra skurkarna nordkoreanska istället för kinesiska”, sade Pence vid Hudson Institute.

”Peking kräver rutinmässigt att Hollywood framställer Kina i ett strikt positivt ljus. De bestraffar filmbolag och producenter som inte gör det. Pekings censorer är snabba på att göra ändringar i eller kriminalisera filmer som kritiserar Kina, även när det gäller småsaker”, fortsatte Pence.

Filmer som förbjuds av KKP

Peking har inte dragit sig för att förbjuda filmer som är för känsliga för regimen.

Richard Gere spelade i ”Red corner” 1997 en amerikansk affärsman som hade blivit felaktigt anklagad för mord i Peking. Filmen hade som tagline: ”Mjuka tag mot de som erkänner, hårda tag mot de som gör motstånd.” (fritt översatt)

Som supporter för tibetansk självständighet har Gere varit kritisk mot den kinesiska regimen. I en intervju med The Hollywood Reporter sade han att hans politiska åsikter hade begränsat hans arbete. ”Det finns definitivt filmer som jag inte kan medverka i på grund av att kineserna skulle säga 'Inte med honom'.”

Ett nyare exempel som förbjöds var Netflix-filmen ”Laundromat”, från 2019, regisserad av Steven Soderbergh. Filmen exponerar korruption, inklusive i Kina. En del av filmen visar också den statssanktionerade organskörden från samvetsfångar i Kina.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



En kvinna poserar nedanför Hollywoodskylten i Kalifornien, den 22 mars 2020. Foto: Apu Gomes/AFP via Getty Images
En kvinna poserar nedanför Hollywoodskylten i Kalifornien, den 22 mars 2020. Foto: Apu Gomes/AFP via Getty Images
Opinion

Kinesiska regimen äger och censurerar Hollywood

Wang Jin

De senaste årtiondena har Kina köpt upp amerikanska filmproduktionsbolag och på olika sätt sponsrat Hollywood-produktioner. Det har lett till kinesisk censur av filmer. Samtidigt kan den lönsamma marknaden i Kina påverka filmproducenter till att välja att leverera det som de kinesiska censorerna vill ha.

Fler än hälften av de 10 bästa filmerna 2019 utvalda av Times magazine finansierades av Peking-vänliga företag, som Tencent Pictures, Sunac Group, Shanghai Road Pictures Film and Television, Media Asia Film och Bona Film Group.

Filmen ”Terminator – Dark Fate”, som släpptes i november 2019 hade en uppskattad produktionsbudget på 185 miljoner dollar, där investerarna Paramount Pictures, 20th Century Fox och Skydance Media stod för 30 procent var. Tencent Pictures bidrog med 10 procent.

Bona Film Group bekostade 70 procent av ”Midway” – 80 miljoner dollar.

I slutet på 2014 etablerade Kinas största interaktiva grupp i underhållningsbranschen, Guangdong Alpha Group, ett partnerskap med det amerikanska New Regency Productions. De kom överens om att investera upp till 60 miljoner dollar i tre filmer som New Regency skulle producera, däribland ”The Revenant”.

Den kinesiska e-handelsgiganten Alibabas filmbolag Alibaba Pictures startade 2015 ett partnerskap med Paramount för investering och marknadsföring. Detta ledde till samarbeten med filmer som ”Mission: Impossible—Rogue Nation”, “Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows” och “Star Trek Beyond”.

Det kinesiska kommunistpartiet, KKP, märks också genom uppköp av och sammanslagningar med amerikanska företag.

Uppköp av företag

Det kinesiska konglomeratet Dalian Wanda köpte 2012 den amerikanska biografkoncernen AMC Entertainment för 2,6 miljarder dollar. Några år senare, 2016, köpte de även filmbolaget Legendary Enetertainment och biografkedjan Carmike Cinemas, där den förra låg bakom storfilmer som ”Jurassic Park” och ”The Dark Night”.

2016 annonserade Dalian Wanda ett strategiskt partnerskap med Motion Picture Group, en del av Sony Pictures Entertainment.

Företagets grundare Wang Jianlin är medlem i det kinesiska kommunistpartiet och har varit ombud för partiets legislatur Nationella folkkongressen.

Amerikanska kongressen ser dock dessa partnerskap som verktyg för KKP att sprida propaganda och utöva kulturellt inflytande över hur partiet framställs i amerikansk tv och på bio.

2015 bildade China Media Capital (CMC) och Warner Bros Entertainment, filmproduktionsbolaget Flagship Entertainment, där CMC äger 51 procent och Warner Bros 49 procent.

Paramount gjorde en affär på 1 miljard dollar med Shanghai Film Group Corp och Peking-baserade Huahua Media. De två kinesiska bolagen skulle finansiera 25 procent av produktionen de kommande tre åren, med en möjlig förlängning på ett fjärde år, enligt Deadline magazine. Paramount meddelade dock senare samma år att de avslutade överenskommelsen på grund av ändringar i policies för kinesiska investeringar utomlands.

Det finns ytterligare exempel på hur kinesiska filmbolag utökat sin påverkan på den amerikanska filmproduktionen.

AMC:s uppköp av svenska SF Bio 2017 innebär även att det som nu heter Filmstaden är kinesiskt.

Kinesisk marknad = censur

Experter har varnat för att Kinas lukrativa marknad har lett till Hollywoods självcensur i syfte att leverera det som kinesiska censorer vill ha.

– Hollywood blir mer och mer beroende av den kinesiska marknaden för att tjäna pengar på filmer. Det innebär att våra filmer skrivs med Kina i åtanke, säger Timothy Doescher, chef vid Heritage Foundation´s Institute for Economic Freedom.

Aynne Kokas vid Woodrow Wilson Center sade till Financial Times: ”Det skulle vara svårt att hitta en producent i Hollywood som vore villig att göra en film som framställer Kina i ett negativt ljus.”

Mike Gonzalez vid Davis Institute for National Security and Foreign Policy vid The Heritage Foundation förklarade varför den kinesiska regimen har siktat in sig på Hollywood:

”Det kinesiska kommunistpartiet är kommunistiskt och kommunisterna förstår mycket väl att kultur ligger uppströms policy och politik, och om man tar greppet om kulturen så har man kommit en bra bit mot att påverka befolkningen.”

I ett tal 2018 om administrationens nya strategi för relationen USA-Kina kritiserade vicepresident Mike Pence Pekings sätt att påverka amerikanska filmbolag, som han sade framgångsrikt resulterade i olika förändringar i filmers handling.

”Inför 'World War Z' fick man ändra i manuset och ta bort omnämnandet av ett virus som hade sitt ursprung i Kina. 'Red Dawn' ändrades digitalt för att göra skurkarna nordkoreanska istället för kinesiska”, sade Pence vid Hudson Institute.

”Peking kräver rutinmässigt att Hollywood framställer Kina i ett strikt positivt ljus. De bestraffar filmbolag och producenter som inte gör det. Pekings censorer är snabba på att göra ändringar i eller kriminalisera filmer som kritiserar Kina, även när det gäller småsaker”, fortsatte Pence.

Filmer som förbjuds av KKP

Peking har inte dragit sig för att förbjuda filmer som är för känsliga för regimen.

Richard Gere spelade i ”Red corner” 1997 en amerikansk affärsman som hade blivit felaktigt anklagad för mord i Peking. Filmen hade som tagline: ”Mjuka tag mot de som erkänner, hårda tag mot de som gör motstånd.” (fritt översatt)

Som supporter för tibetansk självständighet har Gere varit kritisk mot den kinesiska regimen. I en intervju med The Hollywood Reporter sade han att hans politiska åsikter hade begränsat hans arbete. ”Det finns definitivt filmer som jag inte kan medverka i på grund av att kineserna skulle säga 'Inte med honom'.”

Ett nyare exempel som förbjöds var Netflix-filmen ”Laundromat”, från 2019, regisserad av Steven Soderbergh. Filmen exponerar korruption, inklusive i Kina. En del av filmen visar också den statssanktionerade organskörden från samvetsfångar i Kina.

 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024