Barn i förmögna släkter har högre slutbetyg och läser oftare vidare på studieförberedande program, enligt en ny studie som gjorts av två sociologer på Stockholms respektive Michigans universitet.
Forskningen har tidigare visat att barns resultat i skolan till viss del beror på föräldrarnas inkomst, utbildningsnivå och sociala klass. Den nya studien visar att det även finns ett starkt samband mellan släktens förmögenhet och barns prestationer i skolan.
– Förmögenhet i form av pengar, aktier eller fastigheter är viktig att ta hänsyn till då den spelar roll för den miljö som barnen växer upp i. Det är alltför ensidigt att se till arbetsinkomster då individer kan ha blivit rika på annat sätt, säger Martin Hällsten, en av studiens författare, i ett pressmeddelande.
Forskarna har studerat sambandet mellan släktens förmögenhet och barnens medelbetyg i årkurs 9, och det visar sig att elevernas betyg samvarierar med föräldrars och far- och morföräldrars förmögenhet.
– Vi tycker att skillnaderna är ganska stora, sett i ljuset av att vi redan kontrollerat för många andra faktorer som vi vet är viktiga för utfallen, säger Martin Hällsten.
Barnen som ingår i studien är födda under 1980- och början på 1990-talet och baseras på registerdata över hela den svenska befolkningen. Studien är gjord av Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk värdering (IFAU).