loadingMartin "E-type" Eriksson, Jill Johnson och Tobias Forge i Ghost. Foto: Björn Larsson Rosvall/Christine Olsson/Viktoria Bank/TT
Martin "E-type" Eriksson, Jill Johnson och Tobias Forge i Ghost. Foto: Björn Larsson Rosvall/Christine Olsson/Viktoria Bank/TT
Musik

Artister protesterar mot replokalskrisen

Elin Swedenmark/TT

Minst en tredjedel av landets replokaler kan försvinna till följd av nedskärningarna på studieförbunden. Nu varnar en rad artister för att krisen är förödande för svenskt musikliv.

Lars Winnerbäck, Karin Dreijer, Jill Johnson och Per Gessle är några av de artister som protesterar mot att studieförbunden tvingas stänga replokaler över hela Sverige. Intresseorganisationen Studieförbunden, som ligger bakom kampanjen, beräknar att minst 20 000 ungdomar kommer att förlora sin kreativa fristad, efter regeringens nedskärningar.

En lång rad artister vittnar i kampanjen om den första replokalens betydelse.

"Alla kids gillar inte sport, det måste finnas platser där en kan hålla på med musik", säger Karin Dreijer från Fever Ray och The Knife, som fick sina replokaler på 1990-talet via studiecirklar i Göteborg.

"Människan är inget utan kultur och musik, ett jävla röveri är det att beröva unga det", säger hon i ett pressmeddelande.

Förödande

E-type, som hittade musiken via den kommunala musikskolan, tror att replokalerna har varit avgörande för det svenska musikundret.

– Vi har en lång musikalisk historia där vi gör lika mycket superhits som länder med tio gånger vår population, och det är ju för att alla ungdomar haft möjligheten att hitta musiken. Missar man det är det förödande för svensk musik, säger han till TT.

Tobias Forge i det Grammy-prisade hårdrockbandet Ghost började sin karriär med tjugo års repetitioner i replokaler som drevs av statliga medel, och säger: "jag vågar påstå att nästan varenda internationellt känd och numera höginkomsttagande artist och låtskrivare från Sverige har gått en liknande väg".

Unga drabbas

E-type tycker också att det är "tondövt" att spara på ungdomar.

– Det är inte bara att det blir färre hits och färre nya Kent-grupper, det gäller också att fånga ungdomar så de inte gör dåliga grejer i stället.

Replokalkrisen

Statens anslag till studieförbunden minskade med 250 miljoner kronor 2024 och med ytterligare 100 miljoner 2025. Ännu en nedskärning planeras inför 2026, med 150 miljoner kronor.

Drygt 60 000 personer befann sig i musikverksamhet i studieförbunden före nedskärningarna, enligt organisationen Studieförbunden, som beräknar att en tredjedel av Sveriges replokaler försvinner på grund av nedskärningarna.

En film om replokalskrisen visades på Grammis-galan den 27 mars.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMartin "E-type" Eriksson, Jill Johnson och Tobias Forge i Ghost. Foto: Björn Larsson Rosvall/Christine Olsson/Viktoria Bank/TT
Martin "E-type" Eriksson, Jill Johnson och Tobias Forge i Ghost. Foto: Björn Larsson Rosvall/Christine Olsson/Viktoria Bank/TT
Musik

Artister protesterar mot replokalskrisen

Elin Swedenmark/TT

Minst en tredjedel av landets replokaler kan försvinna till följd av nedskärningarna på studieförbunden. Nu varnar en rad artister för att krisen är förödande för svenskt musikliv.

Lars Winnerbäck, Karin Dreijer, Jill Johnson och Per Gessle är några av de artister som protesterar mot att studieförbunden tvingas stänga replokaler över hela Sverige. Intresseorganisationen Studieförbunden, som ligger bakom kampanjen, beräknar att minst 20 000 ungdomar kommer att förlora sin kreativa fristad, efter regeringens nedskärningar.

En lång rad artister vittnar i kampanjen om den första replokalens betydelse.

"Alla kids gillar inte sport, det måste finnas platser där en kan hålla på med musik", säger Karin Dreijer från Fever Ray och The Knife, som fick sina replokaler på 1990-talet via studiecirklar i Göteborg.

"Människan är inget utan kultur och musik, ett jävla röveri är det att beröva unga det", säger hon i ett pressmeddelande.

Förödande

E-type, som hittade musiken via den kommunala musikskolan, tror att replokalerna har varit avgörande för det svenska musikundret.

– Vi har en lång musikalisk historia där vi gör lika mycket superhits som länder med tio gånger vår population, och det är ju för att alla ungdomar haft möjligheten att hitta musiken. Missar man det är det förödande för svensk musik, säger han till TT.

Tobias Forge i det Grammy-prisade hårdrockbandet Ghost började sin karriär med tjugo års repetitioner i replokaler som drevs av statliga medel, och säger: "jag vågar påstå att nästan varenda internationellt känd och numera höginkomsttagande artist och låtskrivare från Sverige har gått en liknande väg".

Unga drabbas

E-type tycker också att det är "tondövt" att spara på ungdomar.

– Det är inte bara att det blir färre hits och färre nya Kent-grupper, det gäller också att fånga ungdomar så de inte gör dåliga grejer i stället.

Replokalkrisen

Statens anslag till studieförbunden minskade med 250 miljoner kronor 2024 och med ytterligare 100 miljoner 2025. Ännu en nedskärning planeras inför 2026, med 150 miljoner kronor.

Drygt 60 000 personer befann sig i musikverksamhet i studieförbunden före nedskärningarna, enligt organisationen Studieförbunden, som beräknar att en tredjedel av Sveriges replokaler försvinner på grund av nedskärningarna.

En film om replokalskrisen visades på Grammis-galan den 27 mars.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025