loading
Många svenska elever känner sig ensamma i skolan. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Många svenska elever känner sig ensamma i skolan. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikes

Fler elever känner sig utanför i skolan

Epoch Times

Var femte svensk 15-åring känner sig utanför i skolan, vilket är fler än tidigare.

– Det ser vi allvarligt på, säger Hugo Wester på Skolverket.

Dessutom har var sjätte elev utsatts för någon form av mobbning.

I december 2016 presenterades den senaste Pisa-rapporten som visade på ett uppsving för de svenska skolresultaten. Nu, ett par månader senare, släpper OECD ytterligare en del i Pisarapporten, denna gång koncentrerad på elevers välbefinnande.

Bland annat har eleverna svarat på hur pass stor tillhörighet de känner i skolan. Där har resultaten försämrats sedan 2003 i OECD-länderna, och i Sverige har försämringen varit större än snittet. Var femte elev känner sig utanför i skolan.

Man behöver undersöka varför det har blivit så, enligt Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.

– Det kan se olika ut på olika skolor, säger han till TT.

Mobbning på agendan

Han berättar att det går att se ett samband: om en elev trivs i skolan får den bättre resultat. I höstas kom Pisas rapport om skolresultat där det fanns en positiv vändning i Sverige.

– Resultaten hade kanske blivit ännu bättre om det inte skett en försämring av hur eleverna har det i skolan.

Även mobbning tas upp i rapporten. Var sjätte elev - 17,9 procent - har svarat ja på frågan om de har utsatts för någon form av mobbning "minst ett par gånger i månaden". Detta är något under det redovisade OECD-snittet (18,7 procent).

Där verkar utvecklingen ha legat ganska still de senaste decennierna, enligt Hugo Wester.

– Det beror också på hur frågorna är ställda och hur benägna eleverna är att svara.

Samtidigt har det kommit fler definitioner om vad som räknas som mobbning, en ökad lagstiftning och en aktiv samhällsdebatt om mobbning.

– Det kan ha skapat en medvetenhet hos elever, att de svarar mer ärligt på frågorna nu, säger Hugo Wester.

Socioekonomisk skillnad

När det gäller pojkar (17,8 procent) respektive flickor (18,1 procent), visar undersökningen inte på någon större skillnad, däremot märks en skillnad när det gäller socioekonomiskt gynnade respektive missgynnade elever.

I den förstnämnda kategorin svarar 16 procent ja om de mobbats "ett par gånger i månaden" alternativt "en gång i veckan eller mer". När det gäller socioekonomiskt missgynnade elever stiger siffran till 20 procent av de tillfrågade.

– Även tidigare forskning tyder på det. Det är viktigt för skolan att jobba med likvärdighet.

Tillitsfullt klimat

Han återkommer till kopplingen mellan värdegrund, trivsel och skolresultat, och betonar att skollagen är tydlig: det är skolans ansvar att arbeta mot kränkande behandling.

– Ofta handlar kränkningar om uppfattningar om "normalt" och "avvikande".

Därför behöver skolorna göra egna kartläggningar av hur det ser ut och jobba med frågorna i stora grupper, anser han, för att skapa ett tillitsfullt klimat.

– Att man möter varandras blickar, att eleverna kan känna att de kan räcka upp handen, att man motverkar grovt språk och rasism. Och det är ett arbete som måste pågå förebyggande, långt innan någon blir utsatt.

(TT)

Mobbning i skolan

Eleverna fick svara på frågan: Under de senaste tolv månaderna, hur ofta har du haft följande erfarenheter i skolan? Aldrig eller nästan aldrig, ett par gånger om året, ett par gånger i månaden, en gång i veckan eller mer.

Andra elever lät mig inte vara med, med flit.

Andra elever gjorde narr av mig.

Jag blev hotad av andra elever.

Andra elever tog, eller förstörde, saker som tillhör mig.

Jag blev slagen eller knuffad av andra elever.

Andra elever spred elaka rykten om mig.

Vanligast i Sverige är "andra elever gjorde narr av mig". Sammanlagt säger 17,9 procent att de har utsatts för någon typ av mobbning minst ett par gånger i månaden.

Snittet bland de 53 länderna och områdena som ingick är 18,7 procent. Högst ligger Hong Kong, 32,3 procent. Lägst är Nederländerna, 9,3 procent.

Var tolfte elev i Sverige - 8,4 procent - beräknas vara systematiskt mobbad ("frequently bullied"). OECD-snittet är 8,9 procent.

Källa: Pisa/OECD

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Många svenska elever känner sig ensamma i skolan. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Många svenska elever känner sig ensamma i skolan. Foto: Henrik Montgomery/TT-arkivbild
Inrikes

Fler elever känner sig utanför i skolan

Epoch Times

Var femte svensk 15-åring känner sig utanför i skolan, vilket är fler än tidigare.

– Det ser vi allvarligt på, säger Hugo Wester på Skolverket.

Dessutom har var sjätte elev utsatts för någon form av mobbning.

I december 2016 presenterades den senaste Pisa-rapporten som visade på ett uppsving för de svenska skolresultaten. Nu, ett par månader senare, släpper OECD ytterligare en del i Pisarapporten, denna gång koncentrerad på elevers välbefinnande.

Bland annat har eleverna svarat på hur pass stor tillhörighet de känner i skolan. Där har resultaten försämrats sedan 2003 i OECD-länderna, och i Sverige har försämringen varit större än snittet. Var femte elev känner sig utanför i skolan.

Man behöver undersöka varför det har blivit så, enligt Hugo Wester, undervisningsråd på Skolverket.

– Det kan se olika ut på olika skolor, säger han till TT.

Mobbning på agendan

Han berättar att det går att se ett samband: om en elev trivs i skolan får den bättre resultat. I höstas kom Pisas rapport om skolresultat där det fanns en positiv vändning i Sverige.

– Resultaten hade kanske blivit ännu bättre om det inte skett en försämring av hur eleverna har det i skolan.

Även mobbning tas upp i rapporten. Var sjätte elev - 17,9 procent - har svarat ja på frågan om de har utsatts för någon form av mobbning "minst ett par gånger i månaden". Detta är något under det redovisade OECD-snittet (18,7 procent).

Där verkar utvecklingen ha legat ganska still de senaste decennierna, enligt Hugo Wester.

– Det beror också på hur frågorna är ställda och hur benägna eleverna är att svara.

Samtidigt har det kommit fler definitioner om vad som räknas som mobbning, en ökad lagstiftning och en aktiv samhällsdebatt om mobbning.

– Det kan ha skapat en medvetenhet hos elever, att de svarar mer ärligt på frågorna nu, säger Hugo Wester.

Socioekonomisk skillnad

När det gäller pojkar (17,8 procent) respektive flickor (18,1 procent), visar undersökningen inte på någon större skillnad, däremot märks en skillnad när det gäller socioekonomiskt gynnade respektive missgynnade elever.

I den förstnämnda kategorin svarar 16 procent ja om de mobbats "ett par gånger i månaden" alternativt "en gång i veckan eller mer". När det gäller socioekonomiskt missgynnade elever stiger siffran till 20 procent av de tillfrågade.

– Även tidigare forskning tyder på det. Det är viktigt för skolan att jobba med likvärdighet.

Tillitsfullt klimat

Han återkommer till kopplingen mellan värdegrund, trivsel och skolresultat, och betonar att skollagen är tydlig: det är skolans ansvar att arbeta mot kränkande behandling.

– Ofta handlar kränkningar om uppfattningar om "normalt" och "avvikande".

Därför behöver skolorna göra egna kartläggningar av hur det ser ut och jobba med frågorna i stora grupper, anser han, för att skapa ett tillitsfullt klimat.

– Att man möter varandras blickar, att eleverna kan känna att de kan räcka upp handen, att man motverkar grovt språk och rasism. Och det är ett arbete som måste pågå förebyggande, långt innan någon blir utsatt.

(TT)

Mobbning i skolan

Eleverna fick svara på frågan: Under de senaste tolv månaderna, hur ofta har du haft följande erfarenheter i skolan? Aldrig eller nästan aldrig, ett par gånger om året, ett par gånger i månaden, en gång i veckan eller mer.

Andra elever lät mig inte vara med, med flit.

Andra elever gjorde narr av mig.

Jag blev hotad av andra elever.

Andra elever tog, eller förstörde, saker som tillhör mig.

Jag blev slagen eller knuffad av andra elever.

Andra elever spred elaka rykten om mig.

Vanligast i Sverige är "andra elever gjorde narr av mig". Sammanlagt säger 17,9 procent att de har utsatts för någon typ av mobbning minst ett par gånger i månaden.

Snittet bland de 53 länderna och områdena som ingick är 18,7 procent. Högst ligger Hong Kong, 32,3 procent. Lägst är Nederländerna, 9,3 procent.

Var tolfte elev i Sverige - 8,4 procent - beräknas vara systematiskt mobbad ("frequently bullied"). OECD-snittet är 8,9 procent.

Källa: Pisa/OECD

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024