loading
På torsdagen kommer Skolkommissionens slutbetänkande, som har höga förväntningar på sig om förslag på förändringar av den svenska skolan. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
På torsdagen kommer Skolkommissionens slutbetänkande, som har höga förväntningar på sig om förslag på förändringar av den svenska skolan. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Höga förhoppningar om skolreformer

Epoch Times

Sviktande resultat och stora kunskapsklyftor. Det förväntas förslag på en rad tunga områden när Skolkommissionen nu är klar.

– Det måste vara tillräckligt kraftfullt för att förändra situationen, säger skolexperten Per Kornhall.

De dåliga resultaten i Pisa-undersökningen som släpptes 2013 sände en chockvåg genom den svenska skolan, med bland annat krav på en kriskommission och en het skoldebatt som följd.

Sedan dess har visserligen flera provresultat, som i den senaste Pisa-mätningen, gått åt rätt håll för svensk del. Samtidigt har dock kunskapsgapet mellan olika elever ökat.

Det gör att Skolkommissionen, som tillsattes våren 2015, har höga förväntningar - och krav - på sig inför presentationen av sitt slutbetänkande i morgon.

– Jag har ett stort hopp om att de faktiskt kommer med förslag som är tillräckligt vassa för att sätta oss i rörelse mot ett mer likvärdigt skolsystem, säger Per Kornhall, författare och oberoende skoldebattör, till TT.

– OECD:s analys är att vi behöver göra genomgripande reformer. Men jag är lite orolig för att det blir urvattnat, att det inte blir så mycket som vi kanske egentligen behöver.

Ändrat skolval?

Inte minst förväntas Skolkommissionen komma med tydliga förslag om hur skolsegregationen ska kunna brytas.

Enligt sitt delbetänkande i fjol har kommissionen bland annat övervägt om skolvalet ska bli obligatoriskt. En annan åtgärd som förekommit i debatten, och som röstades igenom på Socialdemokraternas kongress nyligen, är att slopa kötid som ett antagningskriterium för friskolor.

– Man kan tycka att förslagen är rätt eller fel, men det är viktigt att Skolkommissionen sätter fingret på frågan om likvärdighet i skolan, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Örebro och ordförande i SKL:s utbildningsberedning.

– Annars lämnar man en av de större skolfrågorna vind för våg i ytterligare en tid.

Statlig styrning

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har samtidigt vissa farhågor när det gäller en annan central fråga. I delbetänkandet för ett knappt år sedan aviserades en ökad statlig styrning av skolans ekonomiska resurser, en viktig men komplicerad fråga enligt Kenneth Nilsson.

– Ett konkret förslag som vi förväntar oss är en ståndpunkt om att skolan behöver generella statsbidrag i stället för extremt riktade statsbidrag, säger han.

– Men generellt sett behöver vi inte prata om mer statlig styrning, utan om bättre statlig styrning. Det viktiga är hur statens inflytande bättre kan samklinga med huvudmännens arbete.

(TT)

Skolkommissionen

Skolkommissionen tillsattes våren 2015, bland annat med bakgrund i Sveriges dåliga resultat i OECD:s så kallade Pisa-undersökning för 2012.

På torsdagen presenteras kommissionens slutbetänkande i Rosenbad. Förslagens syfte är bland annat att höja kunskapsresultaten, att förbättra kvaliteten i undervisningen och att öka likvärdigheten i skolan.

I ett delbetänkande i fjol föreslog Skolkommissionen bland annat starkare statlig styrning av skolans ekonomiska resurser. Kommissionen meddelade också att man överväger att föreslå att göra skolvalet obligatoriskt.

Andra punkter i delbetänkandet:

Staten ska bli mer aktiv i sitt stöd och arbeta för ett bättre samarbete mellan skolhuvudmän och skolor.

Lärar- och skolledaryrket måste bli mer attraktivt. Det ska bland annat ske genom att införa ett mer systematiskt arbete med kompetensutveckling av lärare.

Källa: Skolkommissionen.

 

Pisa

Pisa (Programme for international student assessment) är en kunskapsmätning bland 15-åriga skolelever som genomförs av OECD vart tredje år.

Eleverna testas i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.

De svenska resultaten dalade under hela 2000-talet, och rasade 2012.

Undersökningen 2015 visade att svenska 15-åringar förbättrat resultaten i alla tre områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Samtidigt fortsatte dock kunskapsklyftorna att öka. Gapet mellan hög- och lågpresterande elever och mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund är nu större än OECD-snittet. Detsamma gäller skillnaderna mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
På torsdagen kommer Skolkommissionens slutbetänkande, som har höga förväntningar på sig om förslag på förändringar av den svenska skolan. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
På torsdagen kommer Skolkommissionens slutbetänkande, som har höga förväntningar på sig om förslag på förändringar av den svenska skolan. Foto: Jessica Gow/TT-arkivbild
Inrikes

Höga förhoppningar om skolreformer

Epoch Times

Sviktande resultat och stora kunskapsklyftor. Det förväntas förslag på en rad tunga områden när Skolkommissionen nu är klar.

– Det måste vara tillräckligt kraftfullt för att förändra situationen, säger skolexperten Per Kornhall.

De dåliga resultaten i Pisa-undersökningen som släpptes 2013 sände en chockvåg genom den svenska skolan, med bland annat krav på en kriskommission och en het skoldebatt som följd.

Sedan dess har visserligen flera provresultat, som i den senaste Pisa-mätningen, gått åt rätt håll för svensk del. Samtidigt har dock kunskapsgapet mellan olika elever ökat.

Det gör att Skolkommissionen, som tillsattes våren 2015, har höga förväntningar - och krav - på sig inför presentationen av sitt slutbetänkande i morgon.

– Jag har ett stort hopp om att de faktiskt kommer med förslag som är tillräckligt vassa för att sätta oss i rörelse mot ett mer likvärdigt skolsystem, säger Per Kornhall, författare och oberoende skoldebattör, till TT.

– OECD:s analys är att vi behöver göra genomgripande reformer. Men jag är lite orolig för att det blir urvattnat, att det inte blir så mycket som vi kanske egentligen behöver.

Ändrat skolval?

Inte minst förväntas Skolkommissionen komma med tydliga förslag om hur skolsegregationen ska kunna brytas.

Enligt sitt delbetänkande i fjol har kommissionen bland annat övervägt om skolvalet ska bli obligatoriskt. En annan åtgärd som förekommit i debatten, och som röstades igenom på Socialdemokraternas kongress nyligen, är att slopa kötid som ett antagningskriterium för friskolor.

– Man kan tycka att förslagen är rätt eller fel, men det är viktigt att Skolkommissionen sätter fingret på frågan om likvärdighet i skolan, säger Kenneth Nilsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Örebro och ordförande i SKL:s utbildningsberedning.

– Annars lämnar man en av de större skolfrågorna vind för våg i ytterligare en tid.

Statlig styrning

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har samtidigt vissa farhågor när det gäller en annan central fråga. I delbetänkandet för ett knappt år sedan aviserades en ökad statlig styrning av skolans ekonomiska resurser, en viktig men komplicerad fråga enligt Kenneth Nilsson.

– Ett konkret förslag som vi förväntar oss är en ståndpunkt om att skolan behöver generella statsbidrag i stället för extremt riktade statsbidrag, säger han.

– Men generellt sett behöver vi inte prata om mer statlig styrning, utan om bättre statlig styrning. Det viktiga är hur statens inflytande bättre kan samklinga med huvudmännens arbete.

(TT)

Skolkommissionen

Skolkommissionen tillsattes våren 2015, bland annat med bakgrund i Sveriges dåliga resultat i OECD:s så kallade Pisa-undersökning för 2012.

På torsdagen presenteras kommissionens slutbetänkande i Rosenbad. Förslagens syfte är bland annat att höja kunskapsresultaten, att förbättra kvaliteten i undervisningen och att öka likvärdigheten i skolan.

I ett delbetänkande i fjol föreslog Skolkommissionen bland annat starkare statlig styrning av skolans ekonomiska resurser. Kommissionen meddelade också att man överväger att föreslå att göra skolvalet obligatoriskt.

Andra punkter i delbetänkandet:

Staten ska bli mer aktiv i sitt stöd och arbeta för ett bättre samarbete mellan skolhuvudmän och skolor.

Lärar- och skolledaryrket måste bli mer attraktivt. Det ska bland annat ske genom att införa ett mer systematiskt arbete med kompetensutveckling av lärare.

Källa: Skolkommissionen.

 

Pisa

Pisa (Programme for international student assessment) är en kunskapsmätning bland 15-åriga skolelever som genomförs av OECD vart tredje år.

Eleverna testas i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.

De svenska resultaten dalade under hela 2000-talet, och rasade 2012.

Undersökningen 2015 visade att svenska 15-åringar förbättrat resultaten i alla tre områden: naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Samtidigt fortsatte dock kunskapsklyftorna att öka. Gapet mellan hög- och lågpresterande elever och mellan elever med olika socioekonomisk bakgrund är nu större än OECD-snittet. Detsamma gäller skillnaderna mellan elever med inhemsk och utländsk bakgrund.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024