"Minecraft", "Fortnite" och "Roblox" manipulerar barn att lägga stora summor pengar på köp inne i spelen, anser en rad europeiska konsumentorganisationer. Nu anmäls jättarna bakom spelen.
– Vi ser i stort sett en hel bransch som har gjort det till sin affärsmodell att utnyttja barns svagheter, säger Sinan Akdag vid Sveriges konsumenter.
Sveriges konsumenter och 20 andra europeiska konsumentorganisationer har ilsknat till på speljättarnas strategier att locka barn och unga att spendera pengar på köp i spelen. Strategierna anklagas för att vara lömska och manipulativa.
Organisationerna ser användandet av virtuella valutor, som V-bucks i "Fortnite" eller FC Points i fotbollsspelet "FC" (tidigare "Fifa"), som problematiskt. Spelarna köper, för riktiga pengar, den virtuella valutan som sedan spenderas inne i spelet.
– Det enda skälet till det som vi kan se, det är att man försöker dölja de verkliga kostnaderna för köpen för konsumenterna, säger Sinan Akdag, internationell sekreterare vid Sveriges konsumenter.
Spenderar mer
Tre av fyra föräldrar uppger att deras barn inte spenderar något i spel, men av dem som gör det rörde det sig om i snitt motsvarande 444 kronor i månaden förra året, en uppgång från 375 kronor 2020, enligt en undersökning från branschorganet Video Games Europe.
– Vi ifrågasätter om det är okej att rikta den här typen av väldigt aggressiv marknadsföring mot barn i syfte att de ska vilja köpa de här sakerna i spelen, och att tjata på sina föräldrar om att få köpa, säger Akdag.
Nu anmäler organisationen, tillsammans med europeiska konsumentorganisationen BEUC och tio andra konsumentorganisationer sju speljättar till nätverket för EU:s konsumentmyndigheter, CPC.
Rundar regler
Spelföretagen brukar kräva att villkor godkänns för att få göra köp, exempelvis att innehåll när som helst kan tas bort, eller få ett annat pris. Regelverk rundas genom att hävda att spelaren bara köper en slags licens att få använda den virtuella valutan. När den sedan används för att göra köp i spelet gäller därmed inga regler.
– Då menar spelföretagen att resten av konsumenträtten också flyger ut genom fönstret, säger Akdag.
Organisationerna kräver att köp redovisas i landets valuta, att grundinställningen i spel ska vara att möjligheten att göra köp är avstängd, samt att oschyssta villkor upphör.
– I stort sett hela spelbranschen använder sig av de här marknadsföringsmetoderna. Just nu vill vi att konsumentskyddsnätverket kollar på de här sju spelen. Men vi vill ju se nya regler och bestämmelser för hela branschen, säger Sinan Akdag