Sedan 1970-talet har premiärer på storfilmer – ofta påkostade, storslagna och specialeffektsdrivna – hört sommaren till. Filmen har blivit till industri snarare än konst. Låt oss gå en annan väg, genom den vackra norska kortfilmen ”Eremittkrepsen”.
Vad är en klassiker? En tanke är att det är vi som publik som avgör det, baserat på de verk vi under generationer tar till oss. Denna definition är dock något problematisk, då den utgår från publiken snarare än från verket.
Hade Fjodor Dostojevskij utan läsare, Ludwig van Beethoven utan åhörare eller Leonardo da Vinci utan åskådare upphört att skapa klassiska verk för att vi inte tog dem till oss? Tanken är absurd. Den sanna klassikern är oavhängig vår åsikt om den. Denna uppfattning skulle kunna beskyllas för att vara elitistisk, men egentligen är den raka motsatsen, då konstverket i sig självt sätts i centrum, inte människorna, oavsett om det handlar om en elit eller det stora flertalet.