loadingGodzilla är ett resultat av kärnvapnen. Genom honom vänder sig naturen mot mänsklighetens missbruk.
Foto: Ishiro Honda och Masao Tamai
Godzilla är ett resultat av kärnvapnen. Genom honom vänder sig naturen mot mänsklighetens missbruk. Foto: Ishiro Honda och Masao Tamai
Film

Tekniken som gör myten verklig

Anton Carlson

I vår har det kommit ännu en film i Godzilla-serien. Numera handlar filmserien mest om spektakulära special­effekter och action, men det sjuttioåriga japanska originalet är en emotionellt drabbande film om ett kollektivt trauma.

Godzilla har rekordet som den längsta filmserien genom tiderna. Det dröjde inte länge förrän substansen försvann ur filmerna till förmån för specialeffekterna. Att fokuset har legat på att väcka samma sensation som den första filmen är begripligt, med tanke på dess häpnadsväckande effekter. Monstret är förvisso mycket enkelt utformat; det utgörs av en dräkt med en människa i. Men med hjälp av klippningen och miniatyrer skapas illusionen av en jättelik varelse. Detta genom att man klipper mellan miniatyr­världen där Godzilla vandrar omkring, och autentiska inspelningsplatser med människors reaktioner på besten, där ljudet får oss att glömma att det rör sig om två världar som fogats samman. Detta påminner oss om att det primära inte är effekterna i sig utan hur de används.

Filmens storhet ligger dock inte i effekterna utan i dess starka teman, som har sin grund i det kollektiva trauma som kärnvapenbomberna orsakade nio år tidigare, och vars konsekvenser finns kvar än i dag i form av sjukdom. Godzilla är nämligen en skräcködla som är uppväckt och muterad av kärnvapenavfall. Han har dessutom fått förmågan att spruta en radioaktiv stråle som skapar eldsvådor. Scenerna då han förstör staden är kusliga, liksom efterdyningarna som vi får bevittna i ett sjukrum.

Gojira

Originaltitel: Gojira

Premiärår: 1954

Regissör: Ishiro Honda

Speltid: 98 minuter

 

 
Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingGodzilla är ett resultat av kärnvapnen. Genom honom vänder sig naturen mot mänsklighetens missbruk.
Foto: Ishiro Honda och Masao Tamai
Godzilla är ett resultat av kärnvapnen. Genom honom vänder sig naturen mot mänsklighetens missbruk. Foto: Ishiro Honda och Masao Tamai
Film

Tekniken som gör myten verklig

Anton Carlson

I vår har det kommit ännu en film i Godzilla-serien. Numera handlar filmserien mest om spektakulära special­effekter och action, men det sjuttioåriga japanska originalet är en emotionellt drabbande film om ett kollektivt trauma.

Godzilla har rekordet som den längsta filmserien genom tiderna. Det dröjde inte länge förrän substansen försvann ur filmerna till förmån för specialeffekterna. Att fokuset har legat på att väcka samma sensation som den första filmen är begripligt, med tanke på dess häpnadsväckande effekter. Monstret är förvisso mycket enkelt utformat; det utgörs av en dräkt med en människa i. Men med hjälp av klippningen och miniatyrer skapas illusionen av en jättelik varelse. Detta genom att man klipper mellan miniatyr­världen där Godzilla vandrar omkring, och autentiska inspelningsplatser med människors reaktioner på besten, där ljudet får oss att glömma att det rör sig om två världar som fogats samman. Detta påminner oss om att det primära inte är effekterna i sig utan hur de används.

Filmens storhet ligger dock inte i effekterna utan i dess starka teman, som har sin grund i det kollektiva trauma som kärnvapenbomberna orsakade nio år tidigare, och vars konsekvenser finns kvar än i dag i form av sjukdom. Godzilla är nämligen en skräcködla som är uppväckt och muterad av kärnvapenavfall. Han har dessutom fått förmågan att spruta en radioaktiv stråle som skapar eldsvådor. Scenerna då han förstör staden är kusliga, liksom efterdyningarna som vi får bevittna i ett sjukrum.

Gojira

Originaltitel: Gojira

Premiärår: 1954

Regissör: Ishiro Honda

Speltid: 98 minuter

 

 
Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024