loadingUnder den intensiva färden på isen, med vargar tätt i hälarna, visas filmkonstens kanske ursprungligaste mening: att gestalta drömmar. Foto: Svensk Filmindustri
Under den intensiva färden på isen, med vargar tätt i hälarna, visas filmkonstens kanske ursprungligaste mening: att gestalta drömmar. Foto: Svensk Filmindustri
Film

Omvägarna som för oss hem

Anton Carlson

Det är i vår hundra år sedan filmen Gösta Berlings saga hade premiär – en adaption av Selma Lagerlöfs debutroman. Måhända är den inte lika sofistikerad som sin litterära förlaga, men likväl vacker, stämningsfull och bitvis tankeväckande.

När Gösta Berlings saga kom var kritiken till stor del negativ. Selma Lagerlöf sade att filmens regissör Mauritz Stiller ”har läst för många billiga följetonger”. Att hon inte var förtjust är förståeligt, eftersom hennes sublima och teologiska anda inte riktigt får plats i den bombastiska filmen. Kritiken säger även något om filmens låga status: Det ligger i visualiseringens natur att vara mer tydlig än vad litteraturen behöver vara. Om man går in i filmkonsten i tron att den ska tala samma språk som litteraturen kommer man ofrånkomligen att bli besviken.

Ytterligare en svårighet med att filmatisera Gösta Berlings saga är att dess stora karaktärsgalleri inte kan rymmas inom den relativt korta tidsperiod som en långfilm har till sitt förfogande. 

Gösta Berlings saga

Orginaltitel: Gösta Berlings saga

Premiärår: 1924

Regissör: Mauritz Stiller

Speltid: 186 minuter

 

 

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUnder den intensiva färden på isen, med vargar tätt i hälarna, visas filmkonstens kanske ursprungligaste mening: att gestalta drömmar. Foto: Svensk Filmindustri
Under den intensiva färden på isen, med vargar tätt i hälarna, visas filmkonstens kanske ursprungligaste mening: att gestalta drömmar. Foto: Svensk Filmindustri
Film

Omvägarna som för oss hem

Anton Carlson

Det är i vår hundra år sedan filmen Gösta Berlings saga hade premiär – en adaption av Selma Lagerlöfs debutroman. Måhända är den inte lika sofistikerad som sin litterära förlaga, men likväl vacker, stämningsfull och bitvis tankeväckande.

När Gösta Berlings saga kom var kritiken till stor del negativ. Selma Lagerlöf sade att filmens regissör Mauritz Stiller ”har läst för många billiga följetonger”. Att hon inte var förtjust är förståeligt, eftersom hennes sublima och teologiska anda inte riktigt får plats i den bombastiska filmen. Kritiken säger även något om filmens låga status: Det ligger i visualiseringens natur att vara mer tydlig än vad litteraturen behöver vara. Om man går in i filmkonsten i tron att den ska tala samma språk som litteraturen kommer man ofrånkomligen att bli besviken.

Ytterligare en svårighet med att filmatisera Gösta Berlings saga är att dess stora karaktärsgalleri inte kan rymmas inom den relativt korta tidsperiod som en långfilm har till sitt förfogande. 

Gösta Berlings saga

Orginaltitel: Gösta Berlings saga

Premiärår: 1924

Regissör: Mauritz Stiller

Speltid: 186 minuter

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024