Kullagertillverkaren SKF vill knoppa av bolagets fordonsverksamhet inför en notering av den på Stockholmsbörsen första halvåret 2026. SKF-aktien lyfter kraftigt, upp nästan 10 procent, efter beskedet.
Ett styrelsebeslut om planen är fattat om att noteringen ska ske genom en så kallad Lex Asea-utdelning till SKF:s aktieägare. För att genomföra själva avknoppningen krävs även grönt ljus på en stämma, som liksom noteringen är planerad till 2026.
Lex Asea-utdelning innebär att SKF:s ägare får aktier i den enhet som knoppas som motsvarar deras ägarandel i SKF, utan att behöva betala skatt på de utdelade aktierna.
Avknoppningen motiveras av att affärssegmenten industri och fordon har olika affärsdynamik, slutanvändarmarknader och drivkrafter för framgång. SKF tillägger att den möjliggör oberoende affärsbeslut och investeringar för fordonsverksamheten, för att anpassa den till "de föränderliga globala fordonsmarknaderna".
”Båda verksamheterna är globala ledare inom sina respektive områden och kommer genom ett tydligare fokus att öka kundvärdet och dra nytta av sina strategier som fristående företag. Styrelsen och koncernledningen tror därför att långsiktigt värde kan skapas genom att dela upp koncernen i två separata företag, vilket gynnar kunder, anställda och aktieägare”, säger Hans Stråberg, styrelseordförande för SKF, enligt pressmeddelandet.
Fordonsverksamheten inom SKF hade i fjol en nettoomsättning på 30 miljarder kronor och en rörelsemarginal på 5,6 procent. För industrisegmentet låg omsättningen samtidigt på 73 miljarder, med en rörelsemarginal på 15,4 procent.