loadingProtest vid Audis fabrik i Bryssel 2011. Nu strejkas det igen när fabriken hotas av nedläggning. Arkivfoto. Foto: Yves Logghe/AP/TT
Protest vid Audis fabrik i Bryssel 2011. Nu strejkas det igen när fabriken hotas av nedläggning. Arkivfoto. Foto: Yves Logghe/AP/TT
Utrikes

Proteststrejk när Audi stänger elbilsfabrik

TT

Drygt 5 000 demonstranter protesterar i Bryssel mot tyska biljätten Audis varslande om stoppad produktion vid sin elbilsfabrik i staden. Även stora delar av kollektivtrafiken står stilla.

– Efter åratal av rekordvinster vill de att vi ska betala krisen, men det accepterar vi aldrig, säger Sor Hillal, generalsekreterare för metallfacket FGTB till tidningen Le Soir.

Omkring 3 000 anställda berörs direkt av nedläggningshotet, som motiveras med bristande efterfrågan på de elbilar som Audi 2018 ställde om fabriken till att producera. De europeiska bilproducenternas intresseorganisation Acea skyller dessutom på vad de anser vara alltför hårda utsläppsregler i EU. Även facket kritiserar EU för att inte stötta industrin tillräckligt.

– Vi sitter fast mellan USA och deras åtgärder för att locka till sig arbeten och Kinas lågkostnadsproduktion. EU har valt att låta marknaden reglera sig själv och det fungerar inte, hävdar Grégory Dascotte från FGTB.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingProtest vid Audis fabrik i Bryssel 2011. Nu strejkas det igen när fabriken hotas av nedläggning. Arkivfoto. Foto: Yves Logghe/AP/TT
Protest vid Audis fabrik i Bryssel 2011. Nu strejkas det igen när fabriken hotas av nedläggning. Arkivfoto. Foto: Yves Logghe/AP/TT
Utrikes

Proteststrejk när Audi stänger elbilsfabrik

TT

Drygt 5 000 demonstranter protesterar i Bryssel mot tyska biljätten Audis varslande om stoppad produktion vid sin elbilsfabrik i staden. Även stora delar av kollektivtrafiken står stilla.

– Efter åratal av rekordvinster vill de att vi ska betala krisen, men det accepterar vi aldrig, säger Sor Hillal, generalsekreterare för metallfacket FGTB till tidningen Le Soir.

Omkring 3 000 anställda berörs direkt av nedläggningshotet, som motiveras med bristande efterfrågan på de elbilar som Audi 2018 ställde om fabriken till att producera. De europeiska bilproducenternas intresseorganisation Acea skyller dessutom på vad de anser vara alltför hårda utsläppsregler i EU. Även facket kritiserar EU för att inte stötta industrin tillräckligt.

– Vi sitter fast mellan USA och deras åtgärder för att locka till sig arbeten och Kinas lågkostnadsproduktion. EU har valt att låta marknaden reglera sig själv och det fungerar inte, hävdar Grégory Dascotte från FGTB.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024