loading103 kronor för ett paket bryggkaffe i Malmö på tisdagen. Foto: Johan Nilsson / TT
103 kronor för ett paket bryggkaffe i Malmö på tisdagen. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Högsta matprisökningarna sedan 2023 – kaffe rusar

TT

Matpriserna steg med 5,4 procent i årstakt i mars, enligt nya siffror från SCB. Det är den högsta prisökningen på 16 månader. Priserna på choklad och kaffe rusar.

Inte sedan november 2023 har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit så mycket en enskild månad.

Priserna på choklad och kaffe har rusat med runt 30 procent. Även mejeriprodukter har ökat i pris och bidrar till uppgången, enligt SCB.

– Det är klart att de här varorna är ju sådant som påverkar vardagsekonomin en hel del. Det kommer påverka plånboken när det är just matpriserna som går upp, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

Dåliga skördar

Enligt Jens Magnusson, chefsekonom på SEB, har vissa världsmarknadspriser vänt ned, men det har ännu inte gett något genomslag på matpriserna.

– Uppenbarligen är det lite längre förskjutning innan de lägre världsmarknadspriserna slår igenom på produkter i butik. Men det är rimligt att tänka sig att en del av det här ska komma ned, säger han.

Att priserna på kaffe och kakao skjutit i höjden beror på en rad faktorer, bland annat på dåliga skördar i Sydamerika.

Samtidigt sjunker inflationen som helhet enligt det så kallade KPIF-måttet till 2,3 procent i mars, ned från 2,9 procent i februari, vilket är i linje med de preliminära siffror som kom från SCB förra veckan.

Enligt ekonomerna är den lägre inflationstakten den viktiga signalen.

– Det är en bra siffra för ekonomin, hushållen och för Riksbanken, säger Jens Magnusson.

Särskilt i en värld där risken för stagflation ökar, det vill säga svag eller ingen tillväxt i kombination med stigande priser, säger han.

Utlandsresor drar ner

– Om tillväxten är svag och inflationen går upp är det svårare för både Riksbanken och regeringen att agera. Om inflationen som nu går ned kan man agera både finans- och penningpolitiskt.

Bland de varor och tjänster som bidrog till en lägre inflationstakt i mars finns bland annat kläder och skor och utlandsresor.

– Flygresor har länge varit något som har dragit upp siffrorna, så det blir intressant att se om det är ett trendbrott nu, säger Magnusson.

Även lägre priser på el och drivmedel bidrog till en lägre inflationstakt enligt SCB, medan priset på till exempel restaurangbesök drog upp inflationen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading103 kronor för ett paket bryggkaffe i Malmö på tisdagen. Foto: Johan Nilsson / TT
103 kronor för ett paket bryggkaffe i Malmö på tisdagen. Foto: Johan Nilsson / TT
Inrikes

Högsta matprisökningarna sedan 2023 – kaffe rusar

TT

Matpriserna steg med 5,4 procent i årstakt i mars, enligt nya siffror från SCB. Det är den högsta prisökningen på 16 månader. Priserna på choklad och kaffe rusar.

Inte sedan november 2023 har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker stigit så mycket en enskild månad.

Priserna på choklad och kaffe har rusat med runt 30 procent. Även mejeriprodukter har ökat i pris och bidrar till uppgången, enligt SCB.

– Det är klart att de här varorna är ju sådant som påverkar vardagsekonomin en hel del. Det kommer påverka plånboken när det är just matpriserna som går upp, säger Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar.

Dåliga skördar

Enligt Jens Magnusson, chefsekonom på SEB, har vissa världsmarknadspriser vänt ned, men det har ännu inte gett något genomslag på matpriserna.

– Uppenbarligen är det lite längre förskjutning innan de lägre världsmarknadspriserna slår igenom på produkter i butik. Men det är rimligt att tänka sig att en del av det här ska komma ned, säger han.

Att priserna på kaffe och kakao skjutit i höjden beror på en rad faktorer, bland annat på dåliga skördar i Sydamerika.

Samtidigt sjunker inflationen som helhet enligt det så kallade KPIF-måttet till 2,3 procent i mars, ned från 2,9 procent i februari, vilket är i linje med de preliminära siffror som kom från SCB förra veckan.

Enligt ekonomerna är den lägre inflationstakten den viktiga signalen.

– Det är en bra siffra för ekonomin, hushållen och för Riksbanken, säger Jens Magnusson.

Särskilt i en värld där risken för stagflation ökar, det vill säga svag eller ingen tillväxt i kombination med stigande priser, säger han.

Utlandsresor drar ner

– Om tillväxten är svag och inflationen går upp är det svårare för både Riksbanken och regeringen att agera. Om inflationen som nu går ned kan man agera både finans- och penningpolitiskt.

Bland de varor och tjänster som bidrog till en lägre inflationstakt i mars finns bland annat kläder och skor och utlandsresor.

– Flygresor har länge varit något som har dragit upp siffrorna, så det blir intressant att se om det är ett trendbrott nu, säger Magnusson.

Även lägre priser på el och drivmedel bidrog till en lägre inflationstakt enligt SCB, medan priset på till exempel restaurangbesök drog upp inflationen.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025