loadingHeineken har gjort en miljardnedskrivning av värdet på sitt kinesiska förvärv. Arkivbild. Foto: J. David Ake/AP/TT
Heineken har gjort en miljardnedskrivning av värdet på sitt kinesiska förvärv. Arkivbild. Foto: J. David Ake/AP/TT
Utrikes

Bakslag för Heineken i Kina

TT

Nederländska Heineken har det motigt i både Kina och USA. Öljätten missar förväntningarna i sin halvårsrapport.

Heineken meddelar att man gjort en nedskrivning på 874 miljoner euro, motsvarande över 10 miljarder kronor, på värdet av sitt ägande i bryggerikoncernen China Resources Beer. Anledningen är minskad efterfrågan.

Totalt växte Heinekens ölförsäljning med 2,1 procent under det första halvåret. Förväntningarna låg på 3,7 procent, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.

Heineken köpte 40 procent av China Resources Beers moderbolag för runt 2,9 miljarder euro 2018. Affären gav Heineken betydande räckvidd på världens största ölmarknad. Men sedan dess har konsumtionen sjunkit i Kinas inbromsade ekonomi.

Dolf van den Brink, Heinekens vd, ser även stora utmaningar i USA.

– Konsumentförtroendet är fortsatt på historiskt låga nivåer, säger han i en telefonkonferens med journalister.

Heineken – med över 300 ölmärken i portföljen – räknar med ett rörelseresultat på mellan 4 och 8 procent för helåret.

Aktien hade efter en timmes handel på måndagen fallit över 6 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingHeineken har gjort en miljardnedskrivning av värdet på sitt kinesiska förvärv. Arkivbild. Foto: J. David Ake/AP/TT
Heineken har gjort en miljardnedskrivning av värdet på sitt kinesiska förvärv. Arkivbild. Foto: J. David Ake/AP/TT
Utrikes

Bakslag för Heineken i Kina

TT

Nederländska Heineken har det motigt i både Kina och USA. Öljätten missar förväntningarna i sin halvårsrapport.

Heineken meddelar att man gjort en nedskrivning på 874 miljoner euro, motsvarande över 10 miljarder kronor, på värdet av sitt ägande i bryggerikoncernen China Resources Beer. Anledningen är minskad efterfrågan.

Totalt växte Heinekens ölförsäljning med 2,1 procent under det första halvåret. Förväntningarna låg på 3,7 procent, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.

Heineken köpte 40 procent av China Resources Beers moderbolag för runt 2,9 miljarder euro 2018. Affären gav Heineken betydande räckvidd på världens största ölmarknad. Men sedan dess har konsumtionen sjunkit i Kinas inbromsade ekonomi.

Dolf van den Brink, Heinekens vd, ser även stora utmaningar i USA.

– Konsumentförtroendet är fortsatt på historiskt låga nivåer, säger han i en telefonkonferens med journalister.

Heineken – med över 300 ölmärken i portföljen – räknar med ett rörelseresultat på mellan 4 och 8 procent för helåret.

Aktien hade efter en timmes handel på måndagen fallit över 6 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025