Nederländska Heineken har det motigt i både Kina och USA. Öljätten missar förväntningarna i sin halvårsrapport.
Heineken meddelar att man gjort en nedskrivning på 874 miljoner euro, motsvarande över 10 miljarder kronor, på värdet av sitt ägande i bryggerikoncernen China Resources Beer. Anledningen är minskad efterfrågan.
Totalt växte Heinekens ölförsäljning med 2,1 procent under det första halvåret. Förväntningarna låg på 3,7 procent, enligt Bloombergs sammanställning av prognoser.
Heineken köpte 40 procent av China Resources Beers moderbolag för runt 2,9 miljarder euro 2018. Affären gav Heineken betydande räckvidd på världens största ölmarknad. Men sedan dess har konsumtionen sjunkit i Kinas inbromsade ekonomi.
Dolf van den Brink, Heinekens vd, ser även stora utmaningar i USA.
– Konsumentförtroendet är fortsatt på historiskt låga nivåer, säger han i en telefonkonferens med journalister.
Heineken – med över 300 ölmärken i portföljen – räknar med ett rörelseresultat på mellan 4 och 8 procent för helåret.
Aktien hade efter en timmes handel på måndagen fallit över 6 procent.