loadingFörsäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Försäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Ras för försäljningen av vatten

TT

Försäljningen av vatten, läsk och öl minskade i juni månad. Det visar preliminära siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Som mest minskade försäljningen av vatten som sjönk med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol.

Även försäljningen av öl minskade med 13 procent och motsvarande siffra för läsk var 12 procent.

– Vi tror framförallt att det beror på det här lite ostadiga vädret, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Däremot tror de på bättre siffror för juli månad.

– Fler är lediga i juli, så då tror jag att man kommer se det i konsumtionsmönster och aktiviteter, fortsätter Anna-Karin Fondberg.

Branschorganisationen Sveriges Bryggerier har ett 30-tal medlemmar som tillsammans representerar ungefär 90 procent av den svenska öl, cider, vatten och läskmarknaden.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFörsäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Försäljningen av vatten minskade med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol, enligt siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund/TT
Inrikes

Ras för försäljningen av vatten

TT

Försäljningen av vatten, läsk och öl minskade i juni månad. Det visar preliminära siffror branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

Som mest minskade försäljningen av vatten som sjönk med 17 procent i juni, jämfört med samma period i fjol.

Även försäljningen av öl minskade med 13 procent och motsvarande siffra för läsk var 12 procent.

– Vi tror framförallt att det beror på det här lite ostadiga vädret, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Däremot tror de på bättre siffror för juli månad.

– Fler är lediga i juli, så då tror jag att man kommer se det i konsumtionsmönster och aktiviteter, fortsätter Anna-Karin Fondberg.

Branschorganisationen Sveriges Bryggerier har ett 30-tal medlemmar som tillsammans representerar ungefär 90 procent av den svenska öl, cider, vatten och läskmarknaden.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024