loadingAntalet bilhandlare som går i konkurs har stigit rejält. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/ TT
Antalet bilhandlare som går i konkurs har stigit rejält. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/ TT
Inrikes

Tuff marknad för bilhandlare – konkurser ökar

TT

Det bistra ekonomiska läget har slagit hårt mot bilhandlarna i Sverige. På delad förstaplats med fastighetsbolagen är bilhandlarbranschen den mest konkurrensutsatta hittills i år, rapporterar Dagens Industri.

Under det första halvåret har totalt 108 bilhandlarföretag försatts i konkurs enligt kreditupplysningsföretaget Creditsafe, skriver tidningen. Förra året var samma siffra 63 stycken, en ökning på 71 procent. Året dessförinnan var antalet konkurser 50.

Sviktande intäkter och bristande buffertar är oftast orsaken bakom konkurserna enligt branschorganisationen Motorbranschens riksförbund .

– De som har störst problem är de som säljer de mindre nybilsmärkena till privatkunder och som inte kunnat ställa om till mer begagnatförsäljning, säger vd:n Tommy Letzén till DI.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAntalet bilhandlare som går i konkurs har stigit rejält. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/ TT
Antalet bilhandlare som går i konkurs har stigit rejält. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/ TT
Inrikes

Tuff marknad för bilhandlare – konkurser ökar

TT

Det bistra ekonomiska läget har slagit hårt mot bilhandlarna i Sverige. På delad förstaplats med fastighetsbolagen är bilhandlarbranschen den mest konkurrensutsatta hittills i år, rapporterar Dagens Industri.

Under det första halvåret har totalt 108 bilhandlarföretag försatts i konkurs enligt kreditupplysningsföretaget Creditsafe, skriver tidningen. Förra året var samma siffra 63 stycken, en ökning på 71 procent. Året dessförinnan var antalet konkurser 50.

Sviktande intäkter och bristande buffertar är oftast orsaken bakom konkurserna enligt branschorganisationen Motorbranschens riksförbund .

– De som har störst problem är de som säljer de mindre nybilsmärkena till privatkunder och som inte kunnat ställa om till mer begagnatförsäljning, säger vd:n Tommy Letzén till DI.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024