loadingElsparkcyklar har mer än dubblerats i Stockholm de senaste åren. Foto: Sofia Drevemo
Elsparkcyklar har mer än dubblerats i Stockholm de senaste åren. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholm inför avgift för bolag som hyr ut elsparkcyklar

Lotta Svedin

På tre år har antalet elsparkcyklar i Stockholm mer än dubblerats. Nu införs ett krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar, med en avgift på 1 400 kronor per fordon och år.

Antalet elsparkcyklar i Stockholm har nått en ny rekordnivå på drygt 22 000 fordon och dåligt parkerade sparkcyklar är en trafikfara i stora delar av city.

Stockholms grönblå majoritet har beslutat att införa krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar för att förbättra situationen. Priset för bolagen blir 1 400 kronor per fordon och år.

– Bara i juli tvingades staden flytta undan fyra gånger så många elsparkcyklar som i juni. Det är uppenbart att bolagen behöver ta ett större ansvar, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

En avgift för elsparkcyklar har tidigare varit på tal i Stockholm, men bromsats av den juridiska snårskog som präglar området.

– Elsparkcyklarna kräver en palett av åtgärder. Jag kommer inte att ge mig förrän Stockholms invånare är nöjda, säger Daniel Helldén.

Beslutet innebär krav på polistillstånd, avgift och en villkorsbilaga. Beslutet väntas tas i Trafiknämnden i Stockholms stad den 26 augusti.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingElsparkcyklar har mer än dubblerats i Stockholm de senaste åren. Foto: Sofia Drevemo
Elsparkcyklar har mer än dubblerats i Stockholm de senaste åren. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholm inför avgift för bolag som hyr ut elsparkcyklar

Lotta Svedin

På tre år har antalet elsparkcyklar i Stockholm mer än dubblerats. Nu införs ett krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar, med en avgift på 1 400 kronor per fordon och år.

Antalet elsparkcyklar i Stockholm har nått en ny rekordnivå på drygt 22 000 fordon och dåligt parkerade sparkcyklar är en trafikfara i stora delar av city.

Stockholms grönblå majoritet har beslutat att införa krav på polistillstånd för bolag som vill hyra ut elsparkcyklar för att förbättra situationen. Priset för bolagen blir 1 400 kronor per fordon och år.

– Bara i juli tvingades staden flytta undan fyra gånger så många elsparkcyklar som i juni. Det är uppenbart att bolagen behöver ta ett större ansvar, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i ett pressmeddelande.

En avgift för elsparkcyklar har tidigare varit på tal i Stockholm, men bromsats av den juridiska snårskog som präglar området.

– Elsparkcyklarna kräver en palett av åtgärder. Jag kommer inte att ge mig förrän Stockholms invånare är nöjda, säger Daniel Helldén.

Beslutet innebär krav på polistillstånd, avgift och en villkorsbilaga. Beslutet väntas tas i Trafiknämnden i Stockholms stad den 26 augusti.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu! 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024