loadingStockholms Handelskammare föreslår fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen vad gäller problemet med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Stockholms Handelskammare föreslår fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen vad gäller problemet med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholms Handelskammare vill få bättre ordning på elsparkcyklarna

Lotta Svedin

Sedan elsparkcyklarna gjorde sitt intåg i de större städerna har antalet vuxit snabbt. Elsparkcykel har många fördelar men de har också medfört en hel del uppmärksammade problem. Därför föreslår Stockholms Handelskammare fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen.

Elsparkcyklarna etablerades på allvar i svenska städer under våren 2019 och såväl utbudet som användandet har därefter vuxit snabbt.

Affärsidén är att tillhandahålla ett enkelt och snabbt transportmedel på sträckor som inte sammanlänkas av kollektivtrafik eller för att ta sig sista biten till hemmet. Enligt en av aktörerna så börjar eller slutar nästan hälften av deras resor i Stockholm inom 100 meter från ett kollektivtrafikstopp. 

– Den här sortens mikromobilitet är efterfrågad och kan avlasta exempelvis kollektivtrafiksystemet, men det är viktigt att komma till rätta med baksidor i form av buskörning och oansvariga parkeringar som påverkar andra som vistas på stadens gator, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Men felparkerande och oaktsamt eller vårdslöst körande av elsparkcyklar har varit ett regelbundet uppmärksammat problem. Därför föreslår Stockholms Handelskammare fem åtgärder för en fungerande elsparkcykelmarknad som förutsätter att regeringen ser över lagstiftningen.

– Elsparkcyklar är ett utmärkt sätt att effektivt transportera sig i staden, men avsaknaden av en fungerande lagstiftning skapar irritation, säger Carl Bergkvist.

Ett av förslagen går ut på att kommunerna ges möjlighet att begränsa antalet aktörer och sparkcyklar. Ett annat handlar om att införa särskilda parkeringsplatser för sparkcyklar, cyklar och liknande fordon. Ytterligare ett förslag innebär att samtliga sparkcyklar som framförs i offentlig miljö bör ha registreringsskylt.

Stockholms Handelskammare anser också att det införs en möjlighet att belägga personer med framförandeförbud efter vårdslös körning samt promillegräns för elsparkcyklar.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStockholms Handelskammare föreslår fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen vad gäller problemet med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Stockholms Handelskammare föreslår fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen vad gäller problemet med elsparkscyklar. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Stockholms Handelskammare vill få bättre ordning på elsparkcyklarna

Lotta Svedin

Sedan elsparkcyklarna gjorde sitt intåg i de större städerna har antalet vuxit snabbt. Elsparkcykel har många fördelar men de har också medfört en hel del uppmärksammade problem. Därför föreslår Stockholms Handelskammare fem skarpa åtgärder för att förbättra situationen.

Elsparkcyklarna etablerades på allvar i svenska städer under våren 2019 och såväl utbudet som användandet har därefter vuxit snabbt.

Affärsidén är att tillhandahålla ett enkelt och snabbt transportmedel på sträckor som inte sammanlänkas av kollektivtrafik eller för att ta sig sista biten till hemmet. Enligt en av aktörerna så börjar eller slutar nästan hälften av deras resor i Stockholm inom 100 meter från ett kollektivtrafikstopp. 

– Den här sortens mikromobilitet är efterfrågad och kan avlasta exempelvis kollektivtrafiksystemet, men det är viktigt att komma till rätta med baksidor i form av buskörning och oansvariga parkeringar som påverkar andra som vistas på stadens gator, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande.

Men felparkerande och oaktsamt eller vårdslöst körande av elsparkcyklar har varit ett regelbundet uppmärksammat problem. Därför föreslår Stockholms Handelskammare fem åtgärder för en fungerande elsparkcykelmarknad som förutsätter att regeringen ser över lagstiftningen.

– Elsparkcyklar är ett utmärkt sätt att effektivt transportera sig i staden, men avsaknaden av en fungerande lagstiftning skapar irritation, säger Carl Bergkvist.

Ett av förslagen går ut på att kommunerna ges möjlighet att begränsa antalet aktörer och sparkcyklar. Ett annat handlar om att införa särskilda parkeringsplatser för sparkcyklar, cyklar och liknande fordon. Ytterligare ett förslag innebär att samtliga sparkcyklar som framförs i offentlig miljö bör ha registreringsskylt.

Stockholms Handelskammare anser också att det införs en möjlighet att belägga personer med framförandeförbud efter vårdslös körning samt promillegräns för elsparkcyklar.

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024