loadingSocialdemokraterna har anmälts till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms under valdagen. Foto: Epoch Times
Socialdemokraterna har anmälts till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms under valdagen. Foto: Epoch Times
Inrikes

S anmäls till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms

Epoch Times

Socialdemokraterna skickade sms till hundratusentals personer på valdagen. Partiet har nu JO-anmälts och flera personer har även gjort en anmälan till Konsumentverket, skriver Dagens Industri.

”Idag är det val. Rösta på Socialdemokraterna för ett tryggare Sverige – med högre pensioner och mer tid för familjen. Allas röst är lika mycket värd”, stod de i meddelandet. Det skickade ut till cirka 700 000 mobiltelefoner på söndagen.

Enligt partiets pressavdelning hade man köpt tillgång till telefonnummer i områden där det är lågt deltagande. Socialdemokraterna hävdar att man har gått rätt till väga och gjort allt lagenligt. Adresserna köpte man från företaget Bisnode.

– Dagens utskick gick till närmare 700 000 personer. Och vi har riktat dem till områden som vi kallar mobiliseringsområden där vi tror att många väljer S bara de går och röstar, säger Johan Öhrn, ansvarig för Socialdemokraternas samtalskampanj, till DN.

Socialdemokraterna har nu anmälts till Konsumentverket av flera personer. En person anser utskickat vara ”olämpligt” och en annan beskriver det som ”propaganda formulerad som sms”.

Enligt Dagens Industri skriver en anmälare att det är ”olämpligt att ett parti använder sig av en sådan metod som sms-utskick för att göra desperat reklam på valdagen” vilket ”underkänner mig som konsument och väljare”.

Bo Birgersson i Motala säger till DN att det gjorde honom ”fruktansvärt upprörd att få något sådant i telefonen”.

Tidigare anmäldes sms-utskickat till Justitieombudsmannen, JO, av en privatperson. Denne vill få reklammetoden prövad. Personen menar att företag i dag inte kan köpa telefonnummer och skicka sms utan mottagarens godkännande.

”Söker riktlinjer för hur och vem som får göra detta då det finns hundratals kandiderande som gärna skulle vilja göra samma sak. Det skulle innebära att en abonnent skulle få stora mängder så kallad skräppost på mobilen”, skriver personen i sin anmälan.

Enligt marknadsföringslagen för företag inte skicka ut reklam utan att mottagaren har gett sitt medgivande. Men meddelanden från politiska partier är tillåtna, säger Mattias Grundström, förbundsjurist på Sweda, till DN.

Enligt Dagens Industri har även Vänsterpartiet bekräftat att man har skickat sms till köpta telefonnummer innan valet.

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSocialdemokraterna har anmälts till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms under valdagen. Foto: Epoch Times
Socialdemokraterna har anmälts till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms under valdagen. Foto: Epoch Times
Inrikes

S anmäls till JO och Konsumentverket efter massutskick av sms

Epoch Times

Socialdemokraterna skickade sms till hundratusentals personer på valdagen. Partiet har nu JO-anmälts och flera personer har även gjort en anmälan till Konsumentverket, skriver Dagens Industri.

”Idag är det val. Rösta på Socialdemokraterna för ett tryggare Sverige – med högre pensioner och mer tid för familjen. Allas röst är lika mycket värd”, stod de i meddelandet. Det skickade ut till cirka 700 000 mobiltelefoner på söndagen.

Enligt partiets pressavdelning hade man köpt tillgång till telefonnummer i områden där det är lågt deltagande. Socialdemokraterna hävdar att man har gått rätt till väga och gjort allt lagenligt. Adresserna köpte man från företaget Bisnode.

– Dagens utskick gick till närmare 700 000 personer. Och vi har riktat dem till områden som vi kallar mobiliseringsområden där vi tror att många väljer S bara de går och röstar, säger Johan Öhrn, ansvarig för Socialdemokraternas samtalskampanj, till DN.

Socialdemokraterna har nu anmälts till Konsumentverket av flera personer. En person anser utskickat vara ”olämpligt” och en annan beskriver det som ”propaganda formulerad som sms”.

Enligt Dagens Industri skriver en anmälare att det är ”olämpligt att ett parti använder sig av en sådan metod som sms-utskick för att göra desperat reklam på valdagen” vilket ”underkänner mig som konsument och väljare”.

Bo Birgersson i Motala säger till DN att det gjorde honom ”fruktansvärt upprörd att få något sådant i telefonen”.

Tidigare anmäldes sms-utskickat till Justitieombudsmannen, JO, av en privatperson. Denne vill få reklammetoden prövad. Personen menar att företag i dag inte kan köpa telefonnummer och skicka sms utan mottagarens godkännande.

”Söker riktlinjer för hur och vem som får göra detta då det finns hundratals kandiderande som gärna skulle vilja göra samma sak. Det skulle innebära att en abonnent skulle få stora mängder så kallad skräppost på mobilen”, skriver personen i sin anmälan.

Enligt marknadsföringslagen för företag inte skicka ut reklam utan att mottagaren har gett sitt medgivande. Men meddelanden från politiska partier är tillåtna, säger Mattias Grundström, förbundsjurist på Sweda, till DN.

Enligt Dagens Industri har även Vänsterpartiet bekräftat att man har skickat sms till köpta telefonnummer innan valet.

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024