loading
Alibabas grundare Jack Ma talar under Forbes globala vd-konferens i Singapore, 2019. Alibabas planerade logistikcenter i Belgien kritiseras nu. Foto: Roslan Rahman/AFP via Getty Images
Alibabas grundare Jack Ma talar under Forbes globala vd-konferens i Singapore, 2019. Alibabas planerade logistikcenter i Belgien kritiseras nu. Foto: Roslan Rahman/AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Problem för Alibaba i Belgien

Kelly Song

Belgiens justitieminister Vincent Van Quickenborne har uttryckt oro för kinesiskt spionage kopplat till den kinesiska e-handelsjätten Alibabas logistikcenter som håller på att byggas på flygplatsen i Liège.

Flygplatsen är den sjunde största i Europa, och ligger väl placerad mitt i den "gyllene triangeln" mellan Amsterdam, Paris och Frankfurt.

Söker globalt herravälde

Alibaba och den belgiska regeringen skrev på en överenskommelse i december 2018 om att man skulle öppna Alibabas första elektroniska världshandelsplattform (eWTP) i Europa. Logistikgrenen i Alibabagruppen skrev även kontrakt med flygplatsen om att hyra ett område på 220 000 kvadratmeter för att bygga ett logistiknav på flygplatsen.

Den 6 maj sade justitieminister Van Quickenborne till det belgiska parlamentet att "Kinesiska underrättelseagenter kan få tillgång till känsliga och säkerhetsklassade områden på flygplatsen".

Ministern refererade till en kinesisk lag från 2017 som tvingar alla privata företag att samarbeta med statlig underrättelsetjänst.

– Alibaba måste lyda den kinesiska säkerhetsapparaten ifall den vill få tillgång till potentiellt känslig kommersiell och personlig data som Alibaba kommer över genom sin aktivitet i Liège, tillade han.

Alibaba, som söker globalt herravälde inom e-handeln, planerar att etablera en plattform som "ska främja samarbete mellan det offentliga och privata för att förbättra affärsklimatet", enligt den sajt man har för sina eWTP-projekt.

Konflikter kring arbetsrätt

I mitten av 2018 meddelade Alibaba sina planer på att öppna fem logistiknav i Asien, Europa och Mellanöstern, för att öka sin globala logistikkapacitet. Navet i Liège skulle bli det första.

Enligt en artikel från den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua har eWTP-projektet i Liège, som är en del av Kinas stora infrastruktursatsning "nya sidenvägen", eller BRI, gett stora fördelar till regionen. Direkta fraktflyg och tåg har börjat gå mellan flygplatsen och minst åtta större kinesiska städer. Navet i Liège ska skapa 900 direkta jobb och 3 000 indirekta jobb i regionen, enligt Xinhua.

Men en lokal grupp i Liège som kallar sig Watching Alibaba, skriver på sin webbsida att antalet jobb som skapas är högst osäkert, och att det rör sig om lågkvalificerade jobb som dessutom kommer leda till förluster av jobb i andra ekonomiska sektorer.

Gruppen menar att den sortens e-handel Alibaba bygger, är "dålig för den regionala ekonomin, eftersom den sätter lokala återförsäljare i direkt konkurrens med produkter som har importerats över långa avstånd, som säljs billigare, ibland är förfalskade, ofta håller lägre kvalitet och produceras under tveksamma förhållanden. För varje jobb som skapas inom e-handel förloras två eller tre inom traditionell handel."

Kinas detaljhandels- och teknikjättar har även stött på patrull från sina egna anställda i jakten på global expansion. Dels handlar det om konflikter kring arbetsrätt och dels om den så kallade "996-kulturen" som bland annat Alibaba försöker sprida. Den handlar om att det ska vara norm att arbeta från 9 på morgonen till 9 på kvällen, sex dagar i veckan.

Dödsfall

En 22-årig anställd på e-handelsplattformen Pinduoduo dog i december 2020 under omständigheter som många skyllde på 996-kulturen. En före detta utkörare åt en partner till ett av Alibabas dotterbolag satte eld på sig själv efter en lönekonflikt i januari i år.

En dag efter att ministern uttryckt sin oro publicerade den kinesiska ambassaden i Belgien ett uttalande där man sade att denna oro var "grundlös" och att "Vi uttrycker vårt starka missnöje med, och motstånd mot, detta förtal av kinesiska företag utifrån påhittade anklagelser."

Den kinesiska ambassadören i Belgien träffade sedan chefen för Alibaba-gruppens globaliseringskontor. Alibaba presenterade en framstegsrapport om eWTP och logistikprojektet i Liège för ambassadören.

Ambassadören bad då Alibaba att "ta 50-årsdagen av etablerandet av diplomatiska relationer mellan Kina och Belgien som ett tillfälle att gå framåt med samarbetsprojekt, fördjupa samarbetet mellan Kina och EU inom e-handel, och ta samarbetet mellan Kina och Belgien till nästa nivå".

Alibabas logistiknav på flygplatsen i Liège förväntas vara igång med verksamheten fullt ut i slutet av 2021.

Epoch Times har sökt Alibaba för en kommentar.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Alibabas grundare Jack Ma talar under Forbes globala vd-konferens i Singapore, 2019. Alibabas planerade logistikcenter i Belgien kritiseras nu. Foto: Roslan Rahman/AFP via Getty Images
Alibabas grundare Jack Ma talar under Forbes globala vd-konferens i Singapore, 2019. Alibabas planerade logistikcenter i Belgien kritiseras nu. Foto: Roslan Rahman/AFP via Getty Images
Ekonomi & Näringsliv

Problem för Alibaba i Belgien

Kelly Song

Belgiens justitieminister Vincent Van Quickenborne har uttryckt oro för kinesiskt spionage kopplat till den kinesiska e-handelsjätten Alibabas logistikcenter som håller på att byggas på flygplatsen i Liège.

Flygplatsen är den sjunde största i Europa, och ligger väl placerad mitt i den "gyllene triangeln" mellan Amsterdam, Paris och Frankfurt.

Söker globalt herravälde

Alibaba och den belgiska regeringen skrev på en överenskommelse i december 2018 om att man skulle öppna Alibabas första elektroniska världshandelsplattform (eWTP) i Europa. Logistikgrenen i Alibabagruppen skrev även kontrakt med flygplatsen om att hyra ett område på 220 000 kvadratmeter för att bygga ett logistiknav på flygplatsen.

Den 6 maj sade justitieminister Van Quickenborne till det belgiska parlamentet att "Kinesiska underrättelseagenter kan få tillgång till känsliga och säkerhetsklassade områden på flygplatsen".

Ministern refererade till en kinesisk lag från 2017 som tvingar alla privata företag att samarbeta med statlig underrättelsetjänst.

– Alibaba måste lyda den kinesiska säkerhetsapparaten ifall den vill få tillgång till potentiellt känslig kommersiell och personlig data som Alibaba kommer över genom sin aktivitet i Liège, tillade han.

Alibaba, som söker globalt herravälde inom e-handeln, planerar att etablera en plattform som "ska främja samarbete mellan det offentliga och privata för att förbättra affärsklimatet", enligt den sajt man har för sina eWTP-projekt.

Konflikter kring arbetsrätt

I mitten av 2018 meddelade Alibaba sina planer på att öppna fem logistiknav i Asien, Europa och Mellanöstern, för att öka sin globala logistikkapacitet. Navet i Liège skulle bli det första.

Enligt en artikel från den statliga kinesiska nyhetsbyrån Xinhua har eWTP-projektet i Liège, som är en del av Kinas stora infrastruktursatsning "nya sidenvägen", eller BRI, gett stora fördelar till regionen. Direkta fraktflyg och tåg har börjat gå mellan flygplatsen och minst åtta större kinesiska städer. Navet i Liège ska skapa 900 direkta jobb och 3 000 indirekta jobb i regionen, enligt Xinhua.

Men en lokal grupp i Liège som kallar sig Watching Alibaba, skriver på sin webbsida att antalet jobb som skapas är högst osäkert, och att det rör sig om lågkvalificerade jobb som dessutom kommer leda till förluster av jobb i andra ekonomiska sektorer.

Gruppen menar att den sortens e-handel Alibaba bygger, är "dålig för den regionala ekonomin, eftersom den sätter lokala återförsäljare i direkt konkurrens med produkter som har importerats över långa avstånd, som säljs billigare, ibland är förfalskade, ofta håller lägre kvalitet och produceras under tveksamma förhållanden. För varje jobb som skapas inom e-handel förloras två eller tre inom traditionell handel."

Kinas detaljhandels- och teknikjättar har även stött på patrull från sina egna anställda i jakten på global expansion. Dels handlar det om konflikter kring arbetsrätt och dels om den så kallade "996-kulturen" som bland annat Alibaba försöker sprida. Den handlar om att det ska vara norm att arbeta från 9 på morgonen till 9 på kvällen, sex dagar i veckan.

Dödsfall

En 22-årig anställd på e-handelsplattformen Pinduoduo dog i december 2020 under omständigheter som många skyllde på 996-kulturen. En före detta utkörare åt en partner till ett av Alibabas dotterbolag satte eld på sig själv efter en lönekonflikt i januari i år.

En dag efter att ministern uttryckt sin oro publicerade den kinesiska ambassaden i Belgien ett uttalande där man sade att denna oro var "grundlös" och att "Vi uttrycker vårt starka missnöje med, och motstånd mot, detta förtal av kinesiska företag utifrån påhittade anklagelser."

Den kinesiska ambassadören i Belgien träffade sedan chefen för Alibaba-gruppens globaliseringskontor. Alibaba presenterade en framstegsrapport om eWTP och logistikprojektet i Liège för ambassadören.

Ambassadören bad då Alibaba att "ta 50-årsdagen av etablerandet av diplomatiska relationer mellan Kina och Belgien som ett tillfälle att gå framåt med samarbetsprojekt, fördjupa samarbetet mellan Kina och EU inom e-handel, och ta samarbetet mellan Kina och Belgien till nästa nivå".

Alibabas logistiknav på flygplatsen i Liège förväntas vara igång med verksamheten fullt ut i slutet av 2021.

Epoch Times har sökt Alibaba för en kommentar.

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat sommarerbjudande, endast 1 krona (99kr normalt) första månaden – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Du riskerar inte mer än första kronan. Klicka här för att starta din provprenumeration nu!

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024