loading
Fiskebåtar i hamnen i Samoas huvudstad Apia, 13 september 2015. Samoas nya premiärminister har valt att avböja ett föreslaget projekt finansierat av Kinesiska kommunistpartiet. Foto: Mark Kolbe/Getty Images
Fiskebåtar i hamnen i Samoas huvudstad Apia, 13 september 2015. Samoas nya premiärminister har valt att avböja ett föreslaget projekt finansierat av Kinesiska kommunistpartiet. Foto: Mark Kolbe/Getty Images
Utrikes

Samoa skrotar stort projekt backat av Kinas regim

Daniel Y. Teng

Samoas tillträdande premiärminister har lovat att skrota ett kinesiskt utvecklingsprojekt i en av landets hamnar. Projektet, som skulle ha kostat 100 miljoner dollar, är för dyrt för Samoa, som redan har stora skulder till Peking, menar hon.

Det här är en kraftig kursändring gentemot Kina för den lilla önationen i Stilla havet. Fiame Naomi Mata’afa, som blir Samoas nästa premiärminister, har sagt att hon vill upprätthålla goda relationer med Kina, men att det här projektet inte är en prioritet. 

– Samoa är ett litet land. Våra hamnar och våra flygplatser kan hantera våra behov. Det är väldigt svårt att se att vi skulle behöva ett projekt av den storlek som det här skulle ha, och det finns mer akuta projekt som regeringen behöver prioritera, säger Fiame till Reuters.

Kraftig kursändring

Det handlar om ett varv som skulle byggas vid Vaiusa Bay, nära Samoas huvudstad Apia. Bygget har varit en stor fråga i valrörelsen som nyligen avslutades. Den sittande premiärministern Tuilaepa Sailele Malielegaoi förlorade sin majoritet i parlamentet i valet, och efterträds nu av Fiame.

Fiames agerande utgör en kraftig kursändring från Tuilaepas politik. Under hans två årtionden som premiärminister har Samoa odlat nära kontakter med Peking. Fiame påpekade under valrörelsen att Samoas ökande beroende av Kina var en viktig fråga för väljarna.

Varvsbygget är en del av Kinesiska kommunistpartiets (KKP) stora, globala infrastrukturprojekt som kallas "nya sidenvägen", och vars officiella förkortning är BRI. Många utvecklingsländer har tagit enorma lån från Kina som de inte kommer att kunna betala tillbaka. Ett exempel är Sri Lanka, som lämnade över sin hamn i Hambantota till KKP 2017 på ett 99-årigt kontrakt, för att täcka ett lån på 1,4 miljarder dollar.

Kina är Samoas största fordringsägare. Omkring 40 procent av dess statsskuld utgörs av lån till Kina. Landet har bara 200 000 invånare och lever främst på enkelt jordbruk, turism, fiske och export av kokosnötter.

Militära syften?

Tuilaepa har sagt att varvet skulle skapa många jobb på ön, men andra politiker har kritiserat detta, och hävdat att projektet uppenbart har militära syften.

– Varför behöver ett litet land som Samoa, som exporterar 30 procent av sin produktion och importerar 40 procent av sin konsumtion ett varv för 12 skepp? Det är definitivt inte för import och export, så jag menar att det måste vara ett militärt varv, säger parlamentsledamoten Faumuina Wayne Fong till Samoa Observer.

Kina har projekt i andra önationer i Stilla havet, som många menar har militära användningsområden. 

– Vi har sett rapporter om att Kina är intresserat av att öppna radarstationen på Kiribati och bygga en flottbas i västra provinsen på Salomonöarna, sade Taiwans utrikesminister Joseph Wu 2019.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Fiskebåtar i hamnen i Samoas huvudstad Apia, 13 september 2015. Samoas nya premiärminister har valt att avböja ett föreslaget projekt finansierat av Kinesiska kommunistpartiet. Foto: Mark Kolbe/Getty Images
Fiskebåtar i hamnen i Samoas huvudstad Apia, 13 september 2015. Samoas nya premiärminister har valt att avböja ett föreslaget projekt finansierat av Kinesiska kommunistpartiet. Foto: Mark Kolbe/Getty Images
Utrikes

Samoa skrotar stort projekt backat av Kinas regim

Daniel Y. Teng

Samoas tillträdande premiärminister har lovat att skrota ett kinesiskt utvecklingsprojekt i en av landets hamnar. Projektet, som skulle ha kostat 100 miljoner dollar, är för dyrt för Samoa, som redan har stora skulder till Peking, menar hon.

Det här är en kraftig kursändring gentemot Kina för den lilla önationen i Stilla havet. Fiame Naomi Mata’afa, som blir Samoas nästa premiärminister, har sagt att hon vill upprätthålla goda relationer med Kina, men att det här projektet inte är en prioritet. 

– Samoa är ett litet land. Våra hamnar och våra flygplatser kan hantera våra behov. Det är väldigt svårt att se att vi skulle behöva ett projekt av den storlek som det här skulle ha, och det finns mer akuta projekt som regeringen behöver prioritera, säger Fiame till Reuters.

Kraftig kursändring

Det handlar om ett varv som skulle byggas vid Vaiusa Bay, nära Samoas huvudstad Apia. Bygget har varit en stor fråga i valrörelsen som nyligen avslutades. Den sittande premiärministern Tuilaepa Sailele Malielegaoi förlorade sin majoritet i parlamentet i valet, och efterträds nu av Fiame.

Fiames agerande utgör en kraftig kursändring från Tuilaepas politik. Under hans två årtionden som premiärminister har Samoa odlat nära kontakter med Peking. Fiame påpekade under valrörelsen att Samoas ökande beroende av Kina var en viktig fråga för väljarna.

Varvsbygget är en del av Kinesiska kommunistpartiets (KKP) stora, globala infrastrukturprojekt som kallas "nya sidenvägen", och vars officiella förkortning är BRI. Många utvecklingsländer har tagit enorma lån från Kina som de inte kommer att kunna betala tillbaka. Ett exempel är Sri Lanka, som lämnade över sin hamn i Hambantota till KKP 2017 på ett 99-årigt kontrakt, för att täcka ett lån på 1,4 miljarder dollar.

Kina är Samoas största fordringsägare. Omkring 40 procent av dess statsskuld utgörs av lån till Kina. Landet har bara 200 000 invånare och lever främst på enkelt jordbruk, turism, fiske och export av kokosnötter.

Militära syften?

Tuilaepa har sagt att varvet skulle skapa många jobb på ön, men andra politiker har kritiserat detta, och hävdat att projektet uppenbart har militära syften.

– Varför behöver ett litet land som Samoa, som exporterar 30 procent av sin produktion och importerar 40 procent av sin konsumtion ett varv för 12 skepp? Det är definitivt inte för import och export, så jag menar att det måste vara ett militärt varv, säger parlamentsledamoten Faumuina Wayne Fong till Samoa Observer.

Kina har projekt i andra önationer i Stilla havet, som många menar har militära användningsområden. 

– Vi har sett rapporter om att Kina är intresserat av att öppna radarstationen på Kiribati och bygga en flottbas i västra provinsen på Salomonöarna, sade Taiwans utrikesminister Joseph Wu 2019.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024