loading




Ett godståg med containrar, fulla med varor, lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images
Ett godståg med containrar, fulla med varor, lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images
Utrikes

Kina subventionerar godståg till Europa med miljarder kronor

Nicole Hao

Kinas regim betalar enorma summor för tågfrakt som kopplar samman Kina med Centralasien och Europa. Det visar dokument som Epoch Times kommit över. Tågen går med förlust, särskilt på vägen tillbaka till Kina.

Den här järnvägstrafiken är ett sätt för Kina att bygga närmare relationer med länder i Europa och Centralasien, och har även varit en viktig faktor inom den så kallade nya sidenvägen. Experter menar att det här är en del av ett försök att frigöra sig från USA. Genom att försöka bygga upp alternativa kanaler till lands hoppas man kunna minska betydelsen av USA:s hegemoni på världshaven, och förändra förutsättningarna för den globala handeln.

De läckta dokument som Epoch Times tagit del av betonade vikten av Trans-Eurasia Logistics, en järnväg som kopplar samman Kina med Centralasien och Europa. Dokumenten kommer från provinsledningen i Hebei, som ligger i norra Kina, samt stadsledningarna i städerna Baoding och Changchun.

Statliga subventioner

Trans-Eurasia Logistics kallas även China Railway Express, eller CR Express, och öppnade i mars 2011. Det är en mycket viktig del i den så kallade nya sidenvägen, "ett bälte en väg", som vanligen förkortas BRI. På järnvägen fraktas varor från över 40 kinesiska städer till 90 städer i mer än 20 länder, bland annat Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien. Den ger mycket positiva effekter för kinesisk handel.

Det kinesiska statliga rådet, Pekings officiella regeringskabinett, skrev på sin hemsida den 20 april: "Från juni 2020 till i dag har över tusen tåg fraktat varor i BRI-regionerna. CR Express är ett superverktyg som stabiliserar Kinas utrikeshandel."

De dokument som Epoch Times kommit över visar att det i själva verket är den kinesiska statens subventioner som skapat järnvägen.

Hebeis provinsledning utfärdade ett internt dokument den 5 mars för att betona de tio viktigaste uppgifterna för provinsen. En av dem var utrikeshandel, och där pekas CR ut som ett nyckelverktyg.

"Varje provinsledning ska utveckla metoder för att subventionera internationell tågfrakt. Vi måste ha en stabil drift av tågen till Centralasien och Europa, utveckla fler tåg till andra städer inom ASEAN-området och upprätthålla transportkanaler för utrikeshandel", står det i dokumentet. ASEAN är en sammanslutning mellan sydostasiatiska länder. 

Flera dokument från stadsledningen i Baoding i Hebeiprovinsen nämnde CR Express. Baoding vill använda tågtrafiken för att sälja fler varor till (Belarus (Vitryssland), Litauen och Ryssland.

Ett godståg lastas med containrar innan det lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images

Export till Vitryssland och Litauen

Enligt ett dokument från myndigheterna i Baoding, utfärdat 2017, står att tågen kommer att hjälpa staden att årligen exportera 250 000 ton varor till ett värde av två miljarder dollar till Vitryssland, och 150 000 ton varor värda 1,3 miljarder dollar till Litauen.

I dokumentet står även att tåget hjälpt till att utveckla stadens BRI-projekt, bland annat ett sjukhus i Litauen och industriområden i Vitrysslands huvudstad Minsk och Sankt Petersburg.

"Det kinesisk-vitryska industriområdet är 91,5 kvadratkilometer, vilket motsvarar en tredjedel av Minsks totala yta ... Det är det största industriområdet som Kina driver utomlands, med den bästa investeringspolicyn. Det här är det största investeringssamarbetet mellan Kina och Vitryssland, och ett nyckelprojekt i hela BRI", står det i dokumentet.

Områdets officiella namn enligt dess hemsida är "Stora stenen", och kinesiska företag som har fabriker där säljer produkter till de forna sovjetrepublikerna.

Baodings stadsledning förklarar i samma dokument att den kinesiska regimen planerar att exportera material till Minsk och tillverka sina produkter där, vilket skulle kapa kostnaderna och generera större vinst.

Myndigheterna i Changchun, huvudstaden i provinsen Jilin i nordöstra Kina, utfärdade ett dokument där det står att en majoritet av CR Express-tågen opereras av statligt drivna företag, som är beroende av subventioner, eftersom "det är en gemensam fråga att [transportagenterna] inte kan samla på sig tillräckligt med ordrar för att frakta varor från Europa tillbaka till Kina".

Tomma containrar

Kinesiska statliga China Business Journal rapporterade den 27 juli 2019 att CR Express kräver att varje godståg har 41 containrar och att en majoritet av dessa tåg inte är fullastade. "Omkring 20 procent av containrarna på de utgående tågen är tomma", står det i artikeln, som citerar personal på den kinesiska staden Urumqis järnvägsbyrå.

Det är ännu fler tomma containrar på de återvändande tågen. "Ibland är bara en av 41 [återvändande] containrar lastade med varor", står det i artikeln, som citerar personal på CR Express högkvarter i Peking.

Enligt Next Federation, en kinesisk mötesorganisatör, som är partner till bland annat statliga nyhetsbyrån Xinhua, så betalar stadsledningarna omkring 3 000 dollar per container för varje resa som CR Express-tågen gör. Detta skrev man i en artikel som publicerades den 20 december 2020.

Enligt artikeln måste många städer försöka hitta sätt att hantera de tomma containrarna från Europa och Centralasien. Att köra tillbaka en tom container till Kina kostar mer än att bygga en helt ny container. Vissa stadsledningar betalar upp till 150 miljoner dollar årligen i subventioner. En annan siffra som nämns är 150 000 dollar per tåg. Intäkterna från frakten täcker helt enkelt inte kostnaden.

Artikelförfattaren kommenterar att CR Express är ett sätt för den kinesiska regimen att skada USA, som kontrollerar världshandeln på haven. Tanken är att om man skapar en konkurrerande transportkanal på land så ska man kunna förändra hela den globala varukedjan.

Arbetare dekorerar en kontorsbyggnad på det kinesisk-vitryska industriområdet “Stora stenen” i Vitrysslands huvudstad Minsk, 11 september 2019. Foto: Getty Images

Möjlig frikoppling från USA

Enligt officiella data kostar det bara en fjärdedel så mycket att frakta en container med ett CR Express-tåg som med flyg. En resa med CR Express tar också bara en tredjedel så lång tid som att transportera något till havs. I gengäld tar det enligt flera olika globala transportföretags webbsidor tre gånger så lång tid att skicka något med tåg som med flyg, och det kostar dubbelt så mycket som att skicka det med båt. Tågfrakt har alltså både för- och nackdelar.

Ett centralt syfte med att Peking pumpar in så mycket pengar i att hålla den här tågtrafiken under armarna tros enligt experter vara att man förbereder sig på sämre relationer med USA.

2020 utgjorde handeln med USA drygt 12 procent, enligt officiella data. Länderna handlade för över 600 miljarder dollar med varandra. Men Kinesiska kommunistpartiet vill ändra på den här relationen, tror den USA-baserade Kinakommentatorn Tang Jingyuan.

– Den kinesiska regimen förbereder sig på en möjlig frikoppling från USA, och vill även upprätthålla sitt sköra ekonomiska system genom att exportera mer varor till Europa och Centralasien, säger han.

När handelskriget började 2018 hade Kina ett handelsöverskott på 323 miljarder dollar gentemot USA. 2019 hade handelsöverskottet sjunkit till 295 miljarder dollar, enligt Kinas handelsdepartement.

En skärmdump av ett dokument från myndigheter i Baoding den 29 juni 2017. Dokumentet betonar vikten av China Railway Express. Foto: Skärmdump via Epoch Times

"Regimen vill skapa en ny handelskanal"

Jin Canrong, professor vid Renminuniversitetet, som är en av Pekings främsta experter på relationerna mellan Kina och USA sade att Kina skapar nya affärskretsar eftersom man förväntar sig en ökad separation från USA. Jin tror att ländernas relation försämras.

– Det är möjligt att USA kommer att frikoppla från oss, ekonomiskt, tekniskt och inom utbildning. Efter pandemin tror jag att USA och Kina kommer bli mer strategiskt fientliga. Då kommer USA att separera från Kina.

Jin talade om lösningarna, vilket är att "skapa affärskretsar utanför USA", och exempelvis göra affärer med länder i Sydostasien och Nordostasien.

Tang Jingyuan har tagit del av dokumenten som läckts till Epoch Times. 

– Det är tydligt att den kinesiska regimen vill skapa en ny handelskanal till Europa och Centralasien genom det här tågprojektet. Samtidigt öppnar projektet en dörr som låter Peking skapa närmare ekonomiska band med dessa regioner.

När det gäller motiven bakom järnvägen så tror Tang att Kina nu förbereder sig på en möjlig separation från USA för att kunna förverkliga ambitionen att bli världens största ekonomi.

– Den kinesiska regimen vill gärna närma sig Europa. Man tror att den kombinationen kan bli starkare, rent ekonomiskt, än den med USA. Därefter kommer Peking att försöka hitta vägar att manövrera ut Europa och bli ledaren, säger han.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




Ett godståg med containrar, fulla med varor, lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images
Ett godståg med containrar, fulla med varor, lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images
Utrikes

Kina subventionerar godståg till Europa med miljarder kronor

Nicole Hao

Kinas regim betalar enorma summor för tågfrakt som kopplar samman Kina med Centralasien och Europa. Det visar dokument som Epoch Times kommit över. Tågen går med förlust, särskilt på vägen tillbaka till Kina.

Den här järnvägstrafiken är ett sätt för Kina att bygga närmare relationer med länder i Europa och Centralasien, och har även varit en viktig faktor inom den så kallade nya sidenvägen. Experter menar att det här är en del av ett försök att frigöra sig från USA. Genom att försöka bygga upp alternativa kanaler till lands hoppas man kunna minska betydelsen av USA:s hegemoni på världshaven, och förändra förutsättningarna för den globala handeln.

De läckta dokument som Epoch Times tagit del av betonade vikten av Trans-Eurasia Logistics, en järnväg som kopplar samman Kina med Centralasien och Europa. Dokumenten kommer från provinsledningen i Hebei, som ligger i norra Kina, samt stadsledningarna i städerna Baoding och Changchun.

Statliga subventioner

Trans-Eurasia Logistics kallas även China Railway Express, eller CR Express, och öppnade i mars 2011. Det är en mycket viktig del i den så kallade nya sidenvägen, "ett bälte en väg", som vanligen förkortas BRI. På järnvägen fraktas varor från över 40 kinesiska städer till 90 städer i mer än 20 länder, bland annat Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Italien. Den ger mycket positiva effekter för kinesisk handel.

Det kinesiska statliga rådet, Pekings officiella regeringskabinett, skrev på sin hemsida den 20 april: "Från juni 2020 till i dag har över tusen tåg fraktat varor i BRI-regionerna. CR Express är ett superverktyg som stabiliserar Kinas utrikeshandel."

De dokument som Epoch Times kommit över visar att det i själva verket är den kinesiska statens subventioner som skapat järnvägen.

Hebeis provinsledning utfärdade ett internt dokument den 5 mars för att betona de tio viktigaste uppgifterna för provinsen. En av dem var utrikeshandel, och där pekas CR ut som ett nyckelverktyg.

"Varje provinsledning ska utveckla metoder för att subventionera internationell tågfrakt. Vi måste ha en stabil drift av tågen till Centralasien och Europa, utveckla fler tåg till andra städer inom ASEAN-området och upprätthålla transportkanaler för utrikeshandel", står det i dokumentet. ASEAN är en sammanslutning mellan sydostasiatiska länder. 

Flera dokument från stadsledningen i Baoding i Hebeiprovinsen nämnde CR Express. Baoding vill använda tågtrafiken för att sälja fler varor till (Belarus (Vitryssland), Litauen och Ryssland.

Ett godståg lastas med containrar innan det lämnar DP World London Gateways järnvägsdepå i Corringham, öster om London, 10 april 2017. Foto: Isabel Infantes/AFP via Getty Images

Export till Vitryssland och Litauen

Enligt ett dokument från myndigheterna i Baoding, utfärdat 2017, står att tågen kommer att hjälpa staden att årligen exportera 250 000 ton varor till ett värde av två miljarder dollar till Vitryssland, och 150 000 ton varor värda 1,3 miljarder dollar till Litauen.

I dokumentet står även att tåget hjälpt till att utveckla stadens BRI-projekt, bland annat ett sjukhus i Litauen och industriområden i Vitrysslands huvudstad Minsk och Sankt Petersburg.

"Det kinesisk-vitryska industriområdet är 91,5 kvadratkilometer, vilket motsvarar en tredjedel av Minsks totala yta ... Det är det största industriområdet som Kina driver utomlands, med den bästa investeringspolicyn. Det här är det största investeringssamarbetet mellan Kina och Vitryssland, och ett nyckelprojekt i hela BRI", står det i dokumentet.

Områdets officiella namn enligt dess hemsida är "Stora stenen", och kinesiska företag som har fabriker där säljer produkter till de forna sovjetrepublikerna.

Baodings stadsledning förklarar i samma dokument att den kinesiska regimen planerar att exportera material till Minsk och tillverka sina produkter där, vilket skulle kapa kostnaderna och generera större vinst.

Myndigheterna i Changchun, huvudstaden i provinsen Jilin i nordöstra Kina, utfärdade ett dokument där det står att en majoritet av CR Express-tågen opereras av statligt drivna företag, som är beroende av subventioner, eftersom "det är en gemensam fråga att [transportagenterna] inte kan samla på sig tillräckligt med ordrar för att frakta varor från Europa tillbaka till Kina".

Tomma containrar

Kinesiska statliga China Business Journal rapporterade den 27 juli 2019 att CR Express kräver att varje godståg har 41 containrar och att en majoritet av dessa tåg inte är fullastade. "Omkring 20 procent av containrarna på de utgående tågen är tomma", står det i artikeln, som citerar personal på den kinesiska staden Urumqis järnvägsbyrå.

Det är ännu fler tomma containrar på de återvändande tågen. "Ibland är bara en av 41 [återvändande] containrar lastade med varor", står det i artikeln, som citerar personal på CR Express högkvarter i Peking.

Enligt Next Federation, en kinesisk mötesorganisatör, som är partner till bland annat statliga nyhetsbyrån Xinhua, så betalar stadsledningarna omkring 3 000 dollar per container för varje resa som CR Express-tågen gör. Detta skrev man i en artikel som publicerades den 20 december 2020.

Enligt artikeln måste många städer försöka hitta sätt att hantera de tomma containrarna från Europa och Centralasien. Att köra tillbaka en tom container till Kina kostar mer än att bygga en helt ny container. Vissa stadsledningar betalar upp till 150 miljoner dollar årligen i subventioner. En annan siffra som nämns är 150 000 dollar per tåg. Intäkterna från frakten täcker helt enkelt inte kostnaden.

Artikelförfattaren kommenterar att CR Express är ett sätt för den kinesiska regimen att skada USA, som kontrollerar världshandeln på haven. Tanken är att om man skapar en konkurrerande transportkanal på land så ska man kunna förändra hela den globala varukedjan.

Arbetare dekorerar en kontorsbyggnad på det kinesisk-vitryska industriområdet “Stora stenen” i Vitrysslands huvudstad Minsk, 11 september 2019. Foto: Getty Images

Möjlig frikoppling från USA

Enligt officiella data kostar det bara en fjärdedel så mycket att frakta en container med ett CR Express-tåg som med flyg. En resa med CR Express tar också bara en tredjedel så lång tid som att transportera något till havs. I gengäld tar det enligt flera olika globala transportföretags webbsidor tre gånger så lång tid att skicka något med tåg som med flyg, och det kostar dubbelt så mycket som att skicka det med båt. Tågfrakt har alltså både för- och nackdelar.

Ett centralt syfte med att Peking pumpar in så mycket pengar i att hålla den här tågtrafiken under armarna tros enligt experter vara att man förbereder sig på sämre relationer med USA.

2020 utgjorde handeln med USA drygt 12 procent, enligt officiella data. Länderna handlade för över 600 miljarder dollar med varandra. Men Kinesiska kommunistpartiet vill ändra på den här relationen, tror den USA-baserade Kinakommentatorn Tang Jingyuan.

– Den kinesiska regimen förbereder sig på en möjlig frikoppling från USA, och vill även upprätthålla sitt sköra ekonomiska system genom att exportera mer varor till Europa och Centralasien, säger han.

När handelskriget började 2018 hade Kina ett handelsöverskott på 323 miljarder dollar gentemot USA. 2019 hade handelsöverskottet sjunkit till 295 miljarder dollar, enligt Kinas handelsdepartement.

En skärmdump av ett dokument från myndigheter i Baoding den 29 juni 2017. Dokumentet betonar vikten av China Railway Express. Foto: Skärmdump via Epoch Times

"Regimen vill skapa en ny handelskanal"

Jin Canrong, professor vid Renminuniversitetet, som är en av Pekings främsta experter på relationerna mellan Kina och USA sade att Kina skapar nya affärskretsar eftersom man förväntar sig en ökad separation från USA. Jin tror att ländernas relation försämras.

– Det är möjligt att USA kommer att frikoppla från oss, ekonomiskt, tekniskt och inom utbildning. Efter pandemin tror jag att USA och Kina kommer bli mer strategiskt fientliga. Då kommer USA att separera från Kina.

Jin talade om lösningarna, vilket är att "skapa affärskretsar utanför USA", och exempelvis göra affärer med länder i Sydostasien och Nordostasien.

Tang Jingyuan har tagit del av dokumenten som läckts till Epoch Times. 

– Det är tydligt att den kinesiska regimen vill skapa en ny handelskanal till Europa och Centralasien genom det här tågprojektet. Samtidigt öppnar projektet en dörr som låter Peking skapa närmare ekonomiska band med dessa regioner.

När det gäller motiven bakom järnvägen så tror Tang att Kina nu förbereder sig på en möjlig separation från USA för att kunna förverkliga ambitionen att bli världens största ekonomi.

– Den kinesiska regimen vill gärna närma sig Europa. Man tror att den kombinationen kan bli starkare, rent ekonomiskt, än den med USA. Därefter kommer Peking att försöka hitta vägar att manövrera ut Europa och bli ledaren, säger han.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024