Inrikes

Okänd aktör tar över drabbade Nextjetlinjer

Epoch Times

Det blir det tämligen okända bolaget Amapola som ersätter flygtrafiken på några av de linjer som drabbades när Nextjet begärde sig i konkurs för två veckor sedan.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är nöjd efter att ha undertecknat tilldelningsbeskedet på onsdagen.

– Det här betyder att vi har hittat en lösning bara två veckor efter konkursen och det känns bra att vi har hittat en seriös operatör som var intresserad av att ta trafiken. Det har inte varit helt lätt att få tag på flygplan när vi är på väg in i sommaren, säger hon till TT.

Kort kontrakt

Den första juli ska de första flygningarna äga rum, men kontraktet gäller bara till den sista januari. Det är den längsta tid som är tillåten när en myndighet inte genomför en normal upphandling med hänvisning till ett så kallat nödförfarande.

– Men vi sätter ganska omgående igång och upphandlar trafiken efter den tidpunkten, säger Lena Erixson.

Amapola sysslar i huvudsak med fraktflyg och har idag bara tre passagerarflygplan i drift.

– Vi kommer inte att flyga själva, utan vi kommer att ta in underleverantörer som vi har relationer med sedan innan. Förhoppningsvis får vi chansen att fortsätta åtminstone fram till oktober nästa år och så kan vi börja fasa in vår egen kapacitet, säger Amapolas vd Erik Selén.

Ingen prisskillnad

Biljettpriset är reglerat och för passagerarna blir det därför ingen prisskillnad.

TT: Vilka andra skillnader kommer passagerarna att uppleva när ni tar över?

– Nextjet hade rykte om sig på slutet att inte flyga enligt tidtabell, och de hade väldigt stora tekniska problem. Det har vi alltid lyckats med till våra kunder, så det räknar vi med att vi ska göra nu också, säger Erik Salén.

Sträckorna som berörs är avgångarna från Arlanda till Hemavan (via Kramfors), Vilhelmina och Lycksele. Avgångarna och antalet flygstolar ska bli desamma som när Nextjet trafikerade sträckorna.

– Det är min bedömning. De har trafikplikt och den måste de leva upp till, säger Lena Erixson.

Undersöker möjligheter

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) understryker hur viktigt det har varit att få en lösning på plats.

– Jag har från dag ett varit tydlig med att det är viktigt att så snabbt som möjligt få ett avtal på plats, det är viktigt för kommunerna, för företagen och flygplatserna, säger han till TT.

För linjerna till Gällivare via Arvidsjaur, som Nextjet drev på mer marknadsmässiga villkor, finns ännu ingen lösning. Eftersom upphandlingen där sker på andra villkor än linjerna där det nu finns en ny operatör, går det inte att använda sig av ett motsvarande nödförfarande.

Men enligt infrastrukturministern undersöker regeringen i dialog med EU-kommissionen ändå möjligheterna att göra en snabbare upphandling, med hänvisning till det svåra läget för berörda.

– Vi undersöker alla möjligheter, men det är en dialog som pågår, säger Eneroth.

Noggrannare upphandlingar

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser välkomnar nystarten.

– Vi är jätteglada för det här. Väldigt snabbt jobbat av både regeringen och Trafikverket. Det har ett starkt signalvärde att man snabbt får igång flygtrafiken, även om man inte lyckas trafikera alla linjer, säger han till TT.

Men för framtida upphandlingar behövs mer noggrannhet från myndighetens sida, anser han.

– Bjuder bolagen ett bra pris går man på det, men man har inga kriterier som säger att "vi vill ha en garanterad uthållighet och en garanterad ekonomi". säger Peter Larsson och tillägger:

– Vi vill inte ha en ny Nextjet-kris.

Björn Ewenfeldt/TT

Tomas Lauffs/TT

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

Inrikes

Okänd aktör tar över drabbade Nextjetlinjer

Epoch Times

Det blir det tämligen okända bolaget Amapola som ersätter flygtrafiken på några av de linjer som drabbades när Nextjet begärde sig i konkurs för två veckor sedan.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är nöjd efter att ha undertecknat tilldelningsbeskedet på onsdagen.

– Det här betyder att vi har hittat en lösning bara två veckor efter konkursen och det känns bra att vi har hittat en seriös operatör som var intresserad av att ta trafiken. Det har inte varit helt lätt att få tag på flygplan när vi är på väg in i sommaren, säger hon till TT.

Kort kontrakt

Den första juli ska de första flygningarna äga rum, men kontraktet gäller bara till den sista januari. Det är den längsta tid som är tillåten när en myndighet inte genomför en normal upphandling med hänvisning till ett så kallat nödförfarande.

– Men vi sätter ganska omgående igång och upphandlar trafiken efter den tidpunkten, säger Lena Erixson.

Amapola sysslar i huvudsak med fraktflyg och har idag bara tre passagerarflygplan i drift.

– Vi kommer inte att flyga själva, utan vi kommer att ta in underleverantörer som vi har relationer med sedan innan. Förhoppningsvis får vi chansen att fortsätta åtminstone fram till oktober nästa år och så kan vi börja fasa in vår egen kapacitet, säger Amapolas vd Erik Selén.

Ingen prisskillnad

Biljettpriset är reglerat och för passagerarna blir det därför ingen prisskillnad.

TT: Vilka andra skillnader kommer passagerarna att uppleva när ni tar över?

– Nextjet hade rykte om sig på slutet att inte flyga enligt tidtabell, och de hade väldigt stora tekniska problem. Det har vi alltid lyckats med till våra kunder, så det räknar vi med att vi ska göra nu också, säger Erik Salén.

Sträckorna som berörs är avgångarna från Arlanda till Hemavan (via Kramfors), Vilhelmina och Lycksele. Avgångarna och antalet flygstolar ska bli desamma som när Nextjet trafikerade sträckorna.

– Det är min bedömning. De har trafikplikt och den måste de leva upp till, säger Lena Erixson.

Undersöker möjligheter

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) understryker hur viktigt det har varit att få en lösning på plats.

– Jag har från dag ett varit tydlig med att det är viktigt att så snabbt som möjligt få ett avtal på plats, det är viktigt för kommunerna, för företagen och flygplatserna, säger han till TT.

För linjerna till Gällivare via Arvidsjaur, som Nextjet drev på mer marknadsmässiga villkor, finns ännu ingen lösning. Eftersom upphandlingen där sker på andra villkor än linjerna där det nu finns en ny operatör, går det inte att använda sig av ett motsvarande nödförfarande.

Men enligt infrastrukturministern undersöker regeringen i dialog med EU-kommissionen ändå möjligheterna att göra en snabbare upphandling, med hänvisning till det svåra läget för berörda.

– Vi undersöker alla möjligheter, men det är en dialog som pågår, säger Eneroth.

Noggrannare upphandlingar

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser välkomnar nystarten.

– Vi är jätteglada för det här. Väldigt snabbt jobbat av både regeringen och Trafikverket. Det har ett starkt signalvärde att man snabbt får igång flygtrafiken, även om man inte lyckas trafikera alla linjer, säger han till TT.

Men för framtida upphandlingar behövs mer noggrannhet från myndighetens sida, anser han.

– Bjuder bolagen ett bra pris går man på det, men man har inga kriterier som säger att "vi vill ha en garanterad uthållighet och en garanterad ekonomi". säger Peter Larsson och tillägger:

– Vi vill inte ha en ny Nextjet-kris.

Björn Ewenfeldt/TT

Tomas Lauffs/TT

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024